Brengt bazelen schade toe aan onze samenleving?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 150

Brengt bazelen schade toe aan onze samenleving?

Ook bijvoorbeeld via TV, internet, smartphone.

Als voorbeeld de zin "Er is geen remedie voor!"

Ik ken een muziekstuk met ongeveer deze zin als titel.
Altijd al een vreemde uitspraak gevonden.

Ik bedoel dat als je deze zin gebruikt, ze alleen functioneel is, als je ze voldoende onderbouwd.

Onderbouw je deze zin niet, dan zit je eigenlijk te bazelen.

Bijvoorbeeld:
In een winkel maakt een dame de opmerking,
“Wat een problemen in de wereld”.
Een man merk vervolgens op,
"Er is geen remedie voor!" .
En het gesprek stopt vervolgens.
Wat is hier nu gezegd? Eigenlijk niks.
Maar je maakt mekaar wel een beetje ongerust.
Dat er problemen in de wereld zijn, lijkt mij een logische zin, anno 2023.
Maar het antwoord "Er is geen remedie voor!", vind ik geen antwoord op de vraag:
Waar in de wereld is er geen remedie voor, voor wie, of voor wat, en betreffende welke problemen. En wie belangt het aan, de vrouw ook zelf die het zegt, of anderen, of is of zijn het ook technische problemen, of iets uit de natuur?
Of is het antwoord eigenlijk, dat voor alle problemen in de wereld geen remedie is?
Dat laatste kan al helemaal niet meer, want dan concludeer je ook bijvoorbeeld in dat het probleem van enkele bacterie ergens ter aarde onoplosbaar is.
Niet logisch dus.
Als de man had geantwoord “Het zal wel goed komen”. Zit je ook weer met hetzelfde probleem.
Wat of voor wie, komt het iets of wat, goed?
Komt alles in de wereld goed?
Nee, ook dit weer onmogelijk.

Eigenlijk is bazelen, onze taal, gevoelens, en gedachten schade toebrengen.

Maar ook scholieren, medisch personeel, politici, bedrijfsleiders, enz zijn volgens mij, cognitief onnoemelijk veel bezig met probleemoplossend vermogen, en verliezen hierdoor het empirische.
Of leren te veel problemen op te lossen die ze eigenlijk nooit hoeven op te lossen.
Aldus bepreek, behandel, studeer je als intellectueel te veel problemen niet direct aan de orde.

Figuurlijk krijgt je als het ware een hoop opgeladen batterijen in je kast die je nooit gebruikt, maar wel verslijten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Brengt bazelen schade toe aan onze samenleving?

Skycenter schreef: za 21 jan 2023, 00:57 In een winkel maakt een dame de opmerking,
“Wat een problemen in de wereld”.
Een man merk vervolgens op,
"Er is geen remedie voor!" .
En het gesprek stopt vervolgens.
Dat is simpelweg wat sociale interactie. Niet bedoeld om werkelijk een diep gesprek te beginnen.
Skycenter schreef: za 21 jan 2023, 00:57 Maar ook scholieren, medisch personeel, politici, bedrijfsleiders, enz zijn volgens mij, cognitief onnoemelijk veel bezig met probleemoplossend vermogen, en verliezen hierdoor het empirische.
Ik heb geen idee wat je hier probeert duidelijk te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Brengt bazelen schade toe aan onze samenleving?

Een hoog opgeleide heeft zo ontzettend veel potentiële situaties ingestudeerd, komende van zijn studiemateriaal.
En dat ik mij afvraag of deze persoon zonder de basis te verliezen nog genoeg capaciteiten over heeft om autonoom en functioneel te zoeken, creëren en te realiseren. De vraag blijft toch steeds wat is hier echt functioneel, werkzaam, en de mens van harte?
Als onze maatschappij nu veel te veel draait op ingestudeerde regels, wetten, en protocollen, en dit regelmatig als onmenselijk overkomt, dan is dat ook werkelijk zo.
Met andere woorden de bla, bla, bla, de act's, de show wat aan ons vreet moet eruit vind ik persoonlijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Brengt bazelen schade toe aan onze samenleving?

Iemand is hoog opgeleid als hij/zij geleerd heeft hoe zelfstandig te analyseren en zelfstandig oplossingen te zoeken.
Een hogere opleiding is niet een set trucjes leren.

Reageer