te veel denken

Moderator: Rhiannon

Gesloten

Re: te veel denken

Kwimmy schreef:.....Ik heb niemand waar tegen ik het durf te zeggen, ik vertrouw mensen om me heen gewoon niet. ....
Je kan er toch wel met je ouders over praten? Je moet het niet voor jezelf houden, dan blijf je maar denken, je moet er juist over praten, niet bang zijn om fouten te maken, niet alles proberen te overdenken. Je probeert anderen steeds te helpen, nu moeten anderen jou maar een keer helpen. Kom op, jij bent belangrijk!


mijn ouders zijn anders... het zijn niet zomaar ouders...

ik denk altijd dat ik bij mij in de buurt de enige bent die mensen wil helpen. Dat zal dan wel niet... maar dat ken ik mezelf egt niet aanpraten :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: te veel denken

Sorry guys and girls, dit is geen persoonlijke problemen forum. Daarvoor hebben we wat links in de bijsluiter van dit forum geplaatst. Probeer het aub zo algemeen mogelijk te houden, okee?

Bijvoorbeeld:

Hoe kun je de soms onhoudbare gedachtenstromen onder controle krijgen? Sommigen hebben hier al wat aangedragen daarover.

Waar komt het vandaan? Zijn er aanwijsbare oorzaken? Is het een aan leeftijd gekoppeld fenomeen?

Zijn er therapieën voor?

Is er onderzoek op dit gebied?

etc. etc.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: te veel denken

Het lijkt net of jullie denken dat er mensen zijn die "niet" denken, iedereen heeft een constante stroom van gedachtes maar sommige mensen kunnen hier beter mee omgaan. Een teveel aan denken is in mijn optiek niet een belemmering wel is het een belemmering als je denkpatronen een obsessief karakter kunnen krijgen of dat je je niet meer kan concenteren op bepaalde taken (lezen, tv-kijken, schrijven etc).

Ik vraag me dus af wat de belangrijkste belemmeringen zijn die een "teveel aan denken" kan veroorzaken
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 14

Re: te veel denken

Ik wil zelf ook nog wel eens last hebben dit soort 'té' veel denken, ik begin er ook dan steeds meer last van te krijgen. Slapeloze nachten, concentratie verliezen in de les door wegdromen of té veel denken over de lesstof.

Hoewel ik t vervelend vind, wil ik t niet kwijt. Ik kan hele lange tijden alleen zijn door niets anders te doen dan te denken. Ik praat dr overigens met niemand over want dan krijg je de onbegrijpbare blikken (ookal willen me vrienden me heel graag helpen).

Wat ik wou weten of er ook namen zijn voor deze dingen...zoals ADD ofzo?

(btw sex werkt zeer zeer goed om die gedachtestroom te stoppen :roll: )
God doesn't play dice...

Berichten: 8

Re: te veel denken

Ik heb het zelfde probleem gehad en heb er soms ook nog last van. Veel van jullie hier zijn Hoogbegaafd maar ik ben niet hoogbegaafd, ik was om eerlijk te zijn niet altijd zo best op de schoolbanken dus ik denk niet dat het veel te maken heeft met de begaafdheid van een persoon.

Wat me geholpen heeft was inderdaad Mediteren zoals velen hier. Ik heb me ook verdiept in het Zen Boeddhisme vandaar het mediteren en na een tijdje zijn deze enorme denkspinsels van zelf te rust gekomen door bewuster te leven.

Boeddha zei ooit "A thinking mind is more painfull then a sick body".

Jullie moeten weten dat iedereen dit wel heeft maar we moeten de dingen niet te serieus nemen. Wanneer er een probleem is of iets waarmee we het moeilijk hebben is het vaak dat een probleem zich zo escalizeert door onze gedachten dat het in een periode van enkele minuten 10x erger lijkt dan de ernst wel degelijk is en dat is gewoon bij IEDEREEN zo en we zouden verbaast zijn hoe licht alles is als we onze gedachte niet 100x herkauwen als een koe zijn eten.

Mvg,

Dieter.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: te veel denken

The Don schreef:Het lijkt net of jullie denken dat er mensen zijn die "niet" denken, iedereen heeft een constante stroom van gedachtes maar sommige mensen kunnen hier beter mee omgaan. Een teveel aan denken is in mijn optiek niet een belemmering wel is het een belemmering als je denkpatronen een obsessief karakter kunnen krijgen of dat je je niet meer kan concenteren op bepaalde taken (lezen, tv-kijken, schrijven etc).

Ik vraag me dus af wat de belangrijkste belemmeringen zijn die een "teveel aan denken" kan veroorzaken
Ik denk dat de belangrijkste belemmering inderdaad de concentratie kan zijn, wat een 'teveel aan denken' kan veroorzaken.

Zelf spreek ik de bewering tegen dat het niet mogelijk is om 'niet te denken', althans het 'bewust denken' betreffend. Ik kan me zodanig toespitsen op het waarnemen (met name het visuele), dat ik 'slechts registreer'. Ik kan bijvoorbeeld naar een informatief programma kijken, en dan 'niets denken'. Ik ben dan zodanig 'geconcentreerd', dat ik me volledig focus op de 'input'.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: te veel denken

Ik denk dat de belangrijkste belemmering inderdaad de concentratie kan zijn, wat een 'teveel aan denken' kan veroorzaken.
Bedoel je dan dat een te sterke concentratie een belemmering vormt of een te zwakke concentratie?

Teveel nadenken zegt natuurlijk iets over het richten van de aandacht, je zou kunnen stellen dat de aandacht vooral gericht is op het nadenken en zich niet laat afleiden door andere zaken; een sterke concentratie dus.

Anderzijds zegt het iets over te zwakte van het concentreren op andere (belangrijke) zaken of gedachten die niet aansluiten op het onderwerp waar de concentratie wel naar uit gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: te veel denken

Ik denk dat de belangrijkste belemmering inderdaad de concentratie kan zijn, wat een 'teveel aan denken' kan veroorzaken.
Bedoel je dan dat een te sterke concentratie een belemmering vormt of een te zwakke concentratie?

Teveel nadenken zegt natuurlijk iets over het richten van de aandacht, je zou kunnen stellen dat de aandacht vooral gericht is op het nadenken en zich niet laat afleiden door andere zaken; een sterke concentratie dus.

Anderzijds zegt het iets over te zwakte van het concentreren op andere (belangrijke) zaken of gedachten die niet aansluiten op het onderwerp waar de concentratie wel naar uit gaat.


Ik bedoelde meer, dat het denken op zich afleidt van het waarnemen. Zo kan je ook 'in gedachten verzonken zijn', en amper door hebben wat om je heen gebeurt. het is dan de concentratie op het waarnemen wat minder is. Zo kan óók volledig geconcentreerd worden op het waarnemen, wat naar mijn inziens alleen kan met beelddenken.

Berichten: 547

Re: te veel denken

Zo kan óók volledig geconcentreerd worden op het waarnemen, wat naar mijn inziens alleen kan met beelddenken
.

Hoezo alleen met beelddenken?

Als je bedoelt bv naar een programma kijken, of muziek luisteren, en dan alleen maar registreren/luisteren, volledig geconcentreerd, dat ken ik ook wel van mezelf.

Dat een ander me moet aantikken, omdat ik alles om me heen vergeet.

En dat ik merk van hee, ik heb ff nergens bewust aan gedacht.

Als jij je focust op een tv-programma, Sjors, zoals je zegt, merk je dan wel nog de omgeving op?

Zou het kunnen zijn dat er overeenkomsten in zijn met mediteren. :roll:

Ik noem iets TEveel denken, wannneer ik bv moet slapen, te snel van actief na bv werk of veel mensen om me heen gehad, naar passief, en dat ik verwacht dat dit binnen een kwartiertje kan. Wat niet zo is, bij mij.

Wanneer ik geen tijdsdruk ervaar, valt dat TEveel denken ook in het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: te veel denken

Zo kan óók volledig geconcentreerd worden op het waarnemen, wat naar mijn inziens alleen kan met beelddenken
.

Hoezo alleen met beelddenken?

Als je bedoelt bv naar een programma kijken, of muziek luisteren, en dan alleen maar registreren/luisteren, volledig geconcentreerd, dat ken ik ook wel van mezelf.

Dat een ander me moet aantikken, omdat ik alles om me heen vergeet.

En dat ik merk van hee, ik heb ff nergens bewust aan gedacht.
Klopt, het beelddenken zit in iedereen. Wat je dan ook doet is precies zoals een beelddenker alles ervaart (zonder woorden). Het focussen gaat echter bij de meer beelddenkende op een onbewuste manier, en bij de meer woordelijk denker op een bewuste manier. Het bewuste focussen ontneemt de alertheid op het waarnemen. Het onbewuste focussen niet, vanwege dat onbewuste processen sowieso toch gebeuren (niet bewust tegengehouden).

precies dit verschil veroorzaakt het onbegrip en frustratie jegens elkaar.
Als jij je focust op een tv-programma, Sjors, zoals je zegt, merk je dan wel nog de omgeving op?

Zou het kunnen zijn dat er overeenkomsten in zijn met mediteren.   :roll:  

Ik noem iets TEveel denken, wannneer ik bv moet slapen, te snel van actief na bv werk of veel mensen om me heen gehad, naar passief, en dat ik verwacht dat dit binnen een kwartiertje kan. Wat niet zo is, bij mij.    

Wanneer ik geen tijdsdruk ervaar, valt dat TEveel denken ook in het niet.
Wanneer je je bewust moet focussen gaat het bewuste denken moeilijker. Wanneer je onbewust gefocust bent (onbewuste alertheid) kan je beter nadenken(sneller).

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: te veel denken

nevermind schreef:Ik heb al mijn hele leven een enorme toestroom aan gedachten. De ene gedachte door de andere. Echt slapen kan ik bijna niet, ik bevind me dan in een soort tussenfase waar er voortdurend dingen door mijn hoofd schieten. Ik zit soms zodanig verstrengeld in gedachten dat ik voor lange tijd het gevoel heb dat ik de realiteit niet echt meer beleef maar gewoon toeschouwer vanop afstand ben.

Ik wordt er gek van!

zijn er nog mensen die dit hebben?
Ja, heb er ook last van, veroorzaakt door het syndroom van Asperger.

Ik probeer meer balans te vinden tussen lichaam en geest door af en toe te sporten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: te veel denken

Sjorssnors schreef:
The Don schreef:Het lijkt net of jullie denken dat er mensen zijn die "niet" denken, iedereen heeft een constante stroom van gedachtes maar sommige mensen kunnen hier beter mee omgaan. Een teveel aan denken is in mijn optiek niet een belemmering wel is het een belemmering als je denkpatronen een obsessief karakter kunnen krijgen of dat je je niet meer kan concenteren op bepaalde taken (lezen, tv-kijken, schrijven etc).

Ik vraag me dus af wat de belangrijkste belemmeringen zijn die een "teveel aan denken" kan veroorzaken
Ik denk dat de belangrijkste belemmering inderdaad de concentratie kan zijn, wat een 'teveel aan denken' kan veroorzaken.

Zelf spreek ik de bewering tegen dat het niet mogelijk is om 'niet te denken', althans het 'bewust denken' betreffend. Ik kan me zodanig toespitsen op het waarnemen (met name het visuele), dat ik 'slechts registreer'. Ik kan bijvoorbeeld naar een informatief programma kijken, en dan 'niets denken'. Ik ben dan zodanig 'geconcentreerd', dat ik me volledig focus op de 'input'.
Uiteraard kun je situaties voorstellen dat je niet bewust aan het "denken" bent (wat is trouwens de definitie van denken?). Toch denk ik dat elk mens een groot gedeelte van de dag aan het denken is. Ik beschouw mezelf "aan het denken" als ik mijn eigen stem in mijn hoofd hoor. Als ik deze "stem" probeer uit te schakelen door aan Niets te denken blijkt dit erg moeilijk waardoor tot de conclusie kom dat ik 90% van de dag aan het denken ben. Ik denk dat het probleem van de topic starter meer ligt bij andere problemen zoals malen, zorgen maken, concentratie problemen etc. Het probleem van "te veel denken" bestaat volgens mij niet als werkelijk medische aandoening.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: te veel denken

De definitie is denk ik niets meer dan het verwerken van gewaarwordingen. Dit kunnen waarnemingen zijn, maar ook verdere associaties daarvan. Iedereen denkt in beelden en woorden. De meeste mensen hebben door het aanleren van taal vanaf de geboorte het woordelijk denken het beelddenken laten overheersen. De meeste mensen hanteren het woordelijk denken dermate meer, dat woordelijke beredeneringen het denken bepalen. Echter door daar niet conclusiegericht in te zijn, blijf je bezig met overdenken. Het overdenken bepaalt dan het bewustzijn (minder dan bijvoorbeeld de alertheid op waarnemingen), en mensen verslaan in hun eigen aangelegde structuur van onafgesloten gedachtengangen.

De meer beelddenkende ervaart bij het denken méér de ervaringen die tot die denkbeelden hebben geleid. De achterliggende onderbouwingen versterken dan de geconcentreerde gedachtengang. Niet slechts een woordelijke omschrijving maar de gehele betekenis van het woord (zin) wordt dan aangevoeld.

Zowel bij het woordelijk denken als het beelddenken kan het ervaren worden als een 'teveel denken'. Bij het woordelijk denken brengen een wirwar van beredeneringen en woorden een gevoel van 'overload' teweeg, die dan bewust gestopt moet worden. Een beelddenker zal die 'overload' moeten verwerken op bepaalde 'rustmomenten'die hij per se nodig heeft om 'onbewuste processen te verwerken met bewuste processen. De niet verwerkte gewaarwordingen blijven zeg maar 'op de plank liggen, tot ze afgesloten worden', en in het eigen geheugensysteem wordt onthouden.

Berichten: 81

Re: te veel denken

nevermind schreef:Ik heb al mijn hele leven een enorme toestroom aan gedachten. De ene gedachte door de andere. Echt slapen kan ik bijna niet, ik bevind me dan in een soort tussenfase waar er voortdurend dingen door mijn hoofd schieten. Ik zit soms zodanig verstrengeld in gedachten dat ik voor lange tijd het gevoel heb dat ik de realiteit niet echt meer beleef maar gewoon toeschouwer vanop afstand ben.

Ik wordt er gek van!

zijn er nog mensen die dit hebben?
Ik heb dat ook. Vooral van het laatste dat je beschrijft heb ik last, namelijk dat je het gevoel hebt meer een toeschouwer of observator te zijn ipv echt volledig in hier en nu en in de realiteit te staan, door al dat denken.

Ik krijg ook vaak de opmerking dat ik teveel over de dingen denk of heb nagedacht...

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: te veel denken

Ik heb dat ook altijd gehad, maar krijg sind kort medicijnen (Citalopram), die zeer goed effect hebben. Negatieve gevoelens over het dwangmatig positie denken blijven nu achterwege. Wel is nu m'n drang groter om 'm'n ei' kwijt te moeten (presteren, uitdenken van kwesties).

Gesloten