[aangeboden] LOMO MBR-1 microscoop

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

LOMO MBR-1 microscoop

Een mens moet af en toe eens plaats maken en daar ben ik dus mee bezig...
 
Voor wie daarin geïnteresseerd is heb ik een tweedehands, monoculaire LOMO MBR-1 microscoop in de zgn. "reis-" of "expeditieversie".

De MBR-1 is een kopie van het befaamde Zeiss Jena Stativ Lr, maar het is ook een juweeltje "in his own right".

Deze microscoop werd gebouwd in 1971 in de Leningradskoye Optiko Mechanicheskoye Obyedinenie, in Leningrad dus, en hij is weinig gebruikt. Hij is in goede staat en heeft een mooie, complete optische uitrusting, alles origineel LOMO:

objectieven: achromaat 8/0,20; achromaat 20/0,40, achromaat 40/0,65, verend; achromaat 90/1,25, immersie, verend

oculairs: 7x H; 10x H; 15x C.

Vergrotingen derhalve: 56x - 1 350x.

De condensor is een Abbé, N.A. 1,25, verlichting met spiegel.

Voor de MBR-1 is (nog) erg veel toebehoren verkrijgbaar, zowel nieuw als tweedehands en het is nog betaalbaar. Alle toebehoren voor de Biolam-reeks past overigens ook op deze.

Donkerveld, fasecontrast, fluorescentiemicroscopie, bino, trino, Kohlervrlichting, microfotografie, het is allemaal mogelijk.

LOMO had/heeft ook een reeks betaalbare en degelijke apochromaten en enkele erg interessante waterimmersies, voor veel toepassingen te prefereren boven olie-immersies.

Verder hoort bij het aanbod de solide metalen koffer. Zoals we van de Russen gewoon zijn: gemaakt voor de eeuwigheid. De microscoop mist de (originele) objectklemmen, maar ik denk dat ik nog wel een setje liggen heb.

Ik vraag voor deze € 150. Er is enige marge of wat af te pingelen, maar groot is ze niet.
Bespaar me berichten in de trant van "akkoord als je hem even brengt en er €50 bij geeft". Dat soort flauwe grapjes is meer iets voor mentaal ondermaatse pubers.
Foto's volgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: LOMO MBR-1 microscoop

Afmetingen van het koffertje: ca. 25cm x 21cm x 11cm.
 
 
LOMO-01.jpg
LOMO-01.jpg (109.01 KiB) 3806 keer bekeken
LOMO-02.jpg
LOMO-02.jpg (124.69 KiB) 3806 keer bekeken
LOMO-03a.jpg
LOMO-03a.jpg (171.65 KiB) 3806 keer bekeken
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: LOMO MBR-1 microscoop

Niet meer beschikbaar.

Reageer