[Column] 10 jaar Wetenschapsforum - een terugblik

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

[Column] 10 jaar Wetenschapsforum - een terugblik

Deze maand is het tien jaar geleden dat Wetenschapsforum van start is gegaan. En wat kan ik me die start nog goed herinneren. Samen met een goede vriend van me, Bro, kwamen we veel in nieuwsgroepen zoals nl.wetenschap. Tot op de dag van vandaag is dat een minder bekende uithoek van internet, en dat was toen nog vele malen erger. En dan heb ik het nog niet eens over de exotische software die je nodig had om de nieuwgroepen te kunnen lezen.


We hadden ontzag voor de kennis van de mensen daar, al was het wel zonde dat al die kennis zo slecht bereikbaar was! De (gratis) forumsoftware was toen in opkomst, en Bro trok de stoute schoenen aan: Hij registreerde het domein wetenschapsforum.nl, installeerde phpbb erop en mailde wat vrienden (waaronder mij) over de site.


Ik was gelijk verkocht.


We begonnen elkaar online vragen te stellen waarvan we het idee hadden dat een ander het antwoord wel zou weten. Kennis in een hoofd is leuk, maar het wordt veel waardevoller als je dat op een website kan vastleggen, zodat alle mensen er vanaf dat moment iets aan hebben! De content begon langzaam te groeien. Uiteraard waren de eerste aanmeldingen allemaal bekenden. Misschien niet van mij, maar dan wel van iemand anders uit het vriendengroepje...


Tot de eerste aanmelding van een gebruiker die nog niemand bleek te kennen! Een memorabel moment, wat zich daarna nog vaak heeft herhaald. In beginsel lazen we iedere post zelf door. We reageerden waar we konden, en waar we het gevoel hadden dat het bericht niet pluis was, gingen we bij onszelf te rade wat in dat bericht ons tegenstond, en legden we dat vast in de regels. Die kristalliseerden zich zo steeds verder uit, zich in gelijke tred ontwikkelend met de community.


Het forum bleef maar groeien, totdat we het niet meer aan konden om alle berichten zelf door te lezen. We vroegen een actieve gebruiker of hij ons wilde helpen. Het zou hem meer tijd kosten en hij kreeg er, behalve waardering, niets voor terug. En toch was de reactie positief! Ik kon het maar moeilijk geloven...


En de rest is geschiedenis.


Inmiddels telt het forum 46.091 geregistreerde gebruikers, zijn er 843.037 berichten geplaatst, worden we maandelijks gevonden door 350.000 unieke bezoekers, en is er een crew van ruim 30 vrijwilligers actief om alles in goede banen te leiden. We hebben zelf een LaTeX-module moeten ontwikkelen, we hebben de overstap gemaakt naar andere forumsoftware, zijn samengegaan met Chemieforum. En wanneer je voor het eerst van een weduwe het verzoek krijgt om het account van haar overleden man te verwijderen besef je je weer goed hoe de zaken zijn veranderd sinds dat eerste bericht van tien jaar geleden.


Uiteraard blijven we plannen maken voor de toekomst. Er zitten veel ideeën in de pijplijn. Ongetwijfeld zullen een aantal het licht nooit zien, zal een aantal geen succes blijken, maar een paar hopelijk wel. Over een paar jaar zullen we hier met meer wijsheid op terug kunnen kijken, de tijd zal het leren.


Maar niet alles verandert. Zowel tien jaar geleden, als nu, als over 10 jaar, verwonder ik mij. Ik verwonder me over de enorme hoeveelheid van kennis die mensen hebben, ieder op zijn eigen gebied. Ik verbaas me over de bergen energie die ze erin stoppen om die kennis om te zetten in berichten waar anderen iets aan hebben. Ik sta versteld van de soms meer dan honderd nieuwe gebruikers per week. Ik respecteer alle crewleden: de nieuwsposters, technici en moderators. Steeds weer stoppen ze kostbare tijd in Wetenschapsforum, ondanks de soms minder leuke reacties.


Wetenschapsforum is gebouwd door duizenden mensen, die samen miljoenen minuten in deze site hebben geïnvesteerd. En ik? Ik was er toevallig vanaf het begin bij. Mij rest niets dan waardering en bescheidenheid. Het echte werk is gedaan door iedereen, behalve mij.


Bedankt voor het lezen, en wederom die paar minuten die je hier op het forum spendeert. Hopelijk volgen er nog vele.       
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer