[DHZ Experiment] Door verschil in smeltpunt je bier omtoveren: Eisbocken

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

[DHZ Experiment] Door verschil in smeltpunt je bier omtoveren: Eisbocken

Doe-het-zelven. Wetenschap valt of staat natuurlijk met het -liefst zelf, reproduceerbaar- uitvoeren van experimenten. Het lijkt ons leuk om af en toe een experiment te publiceren waarmee je zelf in of om huis aan de slag kan. Met spullen die makkelijk te verkrijgen zijn. En hierbij de eerste editie!

 

Ik kwam op het idee door een artikel in de nieuwsbrief van m'n buurman. Hij brouwt zelf bier en doet daar ook allerlei dingen omheen. Proeverij organiseren, bier verkopen aan kroegen, met een stand op een festival staan, webwinkeltje etc. En hij brengt ook af en toe een nieuwsbrief uit. Lekker bezig dus.

Hoe dan ook: ik had een tijdje geleden een paar flessen van een bier gekregen dat ik niet zo lekker vond en bood hem aan om die als prijs weg te geven in de nieuwsbrief oid. Maar daar heeft hij een nog creatievere bestemming voor kunnen vinden. Hij is er mee gaan Eisbocken.

 

Juist, Eisbocken. Wat is dat?

 

Het principe is eenvoudig:
  • pak een lege fles die (gevuld) wel bestand is tegen de vriezer. Bijvoorbeeld een literfles van frisdrank
  • giet je bier hierin over
  • leg de fles in de vriezer
  • wacht tot alles bevroren is
  • haal de fles uit de vriezer, en zet 'm op z'n kop boven een bak, bierglas, of met trechter in een andere fles oid
And now: wait for the magic!

 

De verschillende bestanddelen van het bier hebben verschillende smeltpunten. Als eerste zal de alcohol smelten, met wat smaakstoffen. En langzaam aan steeds meer van de rest. Je kan uiteraard op ieder moment stoppen met het uitlekken. Hoe eerder je stopt, hoe sterker je brouwsel! Oftewel: even proeven. Val je stijl achterover? Dan nog even door laten druppelen!

 

Achteraf bottelen kan bijv. in een grolsch flesje.

 

Wil je meer weten over welke bieren zich hier voor lenen etc, lees dan hier het hele artikel over Eisbocken.

 

Kortom: Geen rocket science, wel leuke science!

Zoals aangegeven dient ieder goed experiment wel reproduceerbaar te zijn. Deel je (nauwgezet gedocumenteerde) bevindingen dus vooral hieronder, zodat anderen het ongetwijfeld overheerlijke resultaat kunnen toetsen!

 

En voor de milieubewuste medemens nog een opsteker: "als je dus goed timet, dan hoef je jouw verse eisbock nooit koud te zetten; drink ‘m versch uit de diepvriezer!"  :D

 

PS: Ik heb een (subtiel gedecoreerd) flesje met het eindresultaat mogen ontvangen. De smaak? Hoe zal ik 't zeggen. In ieder geval verrassend, interessant en anders. Maar wel beter dan het beginproduct. Geloof ik. Maar sowieso leuk!
 
PS2: Heb jij een leuk idee voor een experiment? Laat het me weten!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [DHZ Experiment] Door verschil in smeltpunt je bier omtoveren: Eisbocken

Daarom is het in het lab ook zo belangrijk om te wachten totdat je oplossingen volledig ontdooit zijn voordat je ze gebruikt.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer