Sint er Klaas

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 66

Sint er Klaas

Waar komt die "er" In Sinterklaas vandaan?
Ik denk niet dat het een vergrotende trap is dat hij meer Sint is dan andere Sinten.
Maar wat is het dan wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Sint er Klaas

Ik denk dat de kinderen dat gedaan hebben en van Sint Nicolaas Sinterklaas gemaakt hebben.
Maar ik ben geen taalkundige dus ik kan er best naast zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Sint er Klaas

Sint(e) Maarten mikmak, je moeder is een dikzak...
Sint- Maarten Mikmak,... loopt niet echt fijn..

Sint(er)Klaas kapoentje ,gooi ...
Sint Nicolaas kapoentje... klink voor geen meter
In het taalgebruik van de allerkleinsten is geen plaats voor Nico
Sint(ni)klaas zou nog kunnen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Sint er Klaas

Het is niet precies bekend wanneer en waarom de samenvoeging van Sint Nicolaas naar Sinterklaas is ontstaan, maar de oudste vermelding hiervan stamt uit 1283: senter cloes bunre (sinterklaasbunder), de naam voor een bunder land in Rijkhoven, waarvan men vermoedt dat de opbrengst bestemd was voor een Sint-Nicolaasaltaar.

De vogende mogelijke etymologische verklaringen bestaan:
- een versteende taalvorm van vrouwelijk enkelvoud derde naamval die zou kunnen liggen in bijv. sinter claes messe
- de zwakke klemtoon op de eerste lettergreep van Niclaes, waardoor de vorm sinter de zwakke Ni heeft verdrongen; dus sinteniklaas naar sintereklaas (zie ook sinteremaarten, cf het liedje Sinte, Sintere Maarten, de koeien hebben staarten....)
- een ontwikkeling van een wisselvorm voor heiligennamen beginnend met een R, zoals Sinte Remeis naar Sinter Meis, waarna analoog daaraan die vorm werd gekopieerd voor Sint Nicolaas

Er is ook een theorie die stelt dat Sinterklaas een samentrekking zou zijn van Sint heer Nicolaas.

Reageer