Raad eens een boek aan!

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Raad eens een boek aan!

Over De eenzaamheid van de priemgetallen heb ik al veel gehoord, maar nog niet gelezen. Ik zal eens kijken of ik hem wat meer naar voor kan schuiven op mijn leeslijstje.
Zeker doen! Ik heb hem ondertussen al gelezen, en ik was er erg van onder de indruk. Ik zou het een doordringende studie van de eenzaamheid noemen. Mooi geschreven, maar tekstueel nergens zo zwaar op de hand dat er ook maar iets van vaart verloren gaat. Je hebt meteen zin om opnieuw van voren af aan te beginnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Raad eens een boek aan!

Perfect Universum - Paul Davies

Afbeelding

Zeer interressant boek over de fundamentele eigenschappen van ons Universum, en dat het Universum zo biovriendelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: Raad eens een boek aan!

Titel: De wereld van Sofie

Auteur: Jostein Gaarder

<!--start boeklink-->Afbeelding

De wereld van Sofie

Gaarden, J.
<!--einde boeklink-->

Een roman over de geschiedenis van de westerse filosofie

"iedereen die gewoon geïntresseerd is in de basis van filosofie vindt in de Wereld van Sofie een boek dat ze maar moeilijk weg zullen kunnen leggen. "

Dit is voor mij een handige introductie geweest in de wereld van de filosofie

PS bij mij lijkt het 'Snelvenster' niet te werken, voor die handige boekentag..

Edit mod ypsilon: even voor jou gedaan. Gewoon [boek<!--nop-->]9789052409870[/boek<!--nop-->] en het resultaat zie je hierboven.
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Raad eens een boek aan!

De trein der traagheid van Johan Daisne.

Het is een korte roman die ik zeer snel heb uitgelezen. Het is wel een boek dat zeer goed in mekaar zit met verborgen symboliek. Elk detail waarvan je denkt dat het onbelangrijk is, is eigenlijk een sleutel tot de oplossing.

Afbeelding
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8.614

Re: Raad eens een boek aan!

jhnbk schreef:Voor mensen die wel eens graag iets zeer spannend lezen maar een wel een diepgaande thriller willen:

<!--start boeklink-->Afbeelding

De dag van de waarheid

Sue Walker
<!--einde boeklink-->
Deze heb ik vandaag gehaald, ik zal laten weten hoe ik 'm vond.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 1.425

Re: Raad eens een boek aan!

De trein der traagheid van Johan Daisne.
Dat boek heb ik zo'n 25 jaar geleden voor Nederlands gelezen en met plezier. Weet me niet zo veel details van deze magisch realistische roman te herinneren. wel dat ik er later als ik me in ongewone en onverwachte situaties bevond aan moest denken: droom ik of is dit de werkelijkheid?
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 8.614

Re: Raad eens een boek aan!

Klintersaas schreef:
jhnbk schreef:
Voor mensen die wel eens graag iets zeer spannend lezen maar een wel een diepgaande thriller willen:

<!--start boeklink-->Afbeelding

De dag van de waarheid

Sue Walker
<!--einde boeklink-->
Deze heb ik vandaag gehaald, ik zal laten weten hoe ik 'm vond.
Ik heb me er eindelijk aangezet en het boek uitgelezen. Ik moet bekennen dat het mijn (hooggespannen) verwachtingen niet geheel kon inlossen. De spanning zat er pas de laatste vijftig pagina's deftig in en hoewel het absoluut een degelijk boek is, weet ik niet of ik het aan iemand zou aanraden. Detail: de thematiek (en de beschrijving op de achterflap) deden me denken aan de boeken van Harlan Coben, wél echte aanraders wat mij betreft.

<!--start boeklink-->Afbeelding

Geleende tijd

Harlan Coben
<!--einde boeklink-->
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Raad eens een boek aan!

Ik vond het toch een page turner eigenlijk. Ik begrijp je standpunt wel hoor. Ik kom van zeer sterke thrillers (genre Clancy, Higgins, Ludlum, Forsyths, en vul maar aan) waar weinig diepgang van menselijke verhalen in zit en dus had dat boek mij aangenaam verast!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 8.614

Re: Raad eens een boek aan!

Op een zacht vuurtje neem ik aan...

Serieus: in dat geval vermoed ik dat ook Harlan Cobens boeken een verademing voor je zullen zijn.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Raad eens een boek aan!

E = mc2 door David Bodanis

Afbeelding

Erg leuk boek voor niet-natuurkundigen die de relativiteitstheorie interessant vinden. Het boek begint met

de ontleding van de beroemde formule waarin wordt uitgelegd hoe energie een rol speelde in de wetenschap,

waar het =-teken vandaan komt etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Raad eens een boek aan!

Ik vind de stripverhalen over professor Ambrosius, 'griezoloog', prachtig getekend, schitterend gekleurd en vol van sprankelende, originele en subtiele humor.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Raad eens een boek aan!

Absoluut deze twee:

<!--start boeklink-->Afbeelding

Godel Escher Bach

Douglas R. Hofstadter
<!--einde boeklink-->

en

<!--start boeklink-->Afbeelding

Ik ben een vreemde lus

Douglas R. Hofstadter
<!--einde boeklink-->

Uiterst boeiende boeken over concepten als bewustzijn, denken, "ik", intelligentie, hoe de hersenen werken, de ziel, enzovoorts. Hebben mijn kijk op de wereld beslist veranderd! (in positieve zin)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Raad eens een boek aan!

Schitterend boek! Concentratiekamp beschreven uit het oogpunt van een kind. Dit boek heeft veel diepgang. Het einde van het boek voel je als lezer al aankomen en getuigt van de onschuld van een kind. Heb het boek in één ruk uitgelezen.

[ISBN 9789069747828 onbekend]
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 1.425

Re: Raad eens een boek aan!

Een boek dat ik onlangs wel niet in één ruk maar toch erg snel uitlas is <!--start boeklink-->Afbeelding

Het diner

Herman Koch
<!--einde boeklink--> en dat ondanks de weinig sympathieke hoofdfiguur. Uiteraard zit er veel "Jiskefet" humor in maar ook is het tamelijk ambitieus, met name gezien het vertelperspectief. Het verhaal wordt op een ingenieuze manier uit de doeken gedaan zonder ook maar een moment een gekunstelde indruk te wekken . De stijl is soepel en toch bijtend.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 8.614

Re: Raad eens een boek aan!

Voor de liefhebbers van intelligente thrillers: Preston & Child. Zeer bekend in de thrillerswereld en zeker een plaatsje waard in deze topic. Hun personage FBI-agent Aloysius X. L. Pendergast is de meest innemende en charismatische fictieve persoon waarover ik gelezen heb. Ook de boeken die ze afzonderlijk (dus niet als duo) schreven zijn geweldig. Hieronder de Pendergasttrilogie. Aangeraden om in deze volgorde te lezen (en lees voor optimaal begrip en leesgenot ook een aantal van de voorgaande boeken, zoals De vloek van het oerwoud, De onderwereld, De gruwelkamer en Kraaienvoer).

<!--start boeklink-->Afbeelding

Hellevuur

Douglas Preston
<!--einde boeklink-->

<!--start boeklink-->Afbeelding

Dans des doods

Douglas Preston
<!--einde boeklink-->

<!--start boeklink-->Afbeelding

Dodenboek

Douglas Preston
<!--einde boeklink-->
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer