Nederlandse woorden, eindigend op -aa

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

Re: Nederlandse woorden, eindigend op -aa

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het Frans iets met de Vlaamse variant van zebra en algebra te maken heeft.

Zebra is in het Frans zèbre, daar komt dus geen a in voor dus kan dat toch ook geen invloed hebben op de uitspraak?

Algèbre eenzelfde pot nat. Geen a op het einde, dan kan het er toch niets mee te maken hebben? Of wel?

Indien ik volledig mis zit verontschuldig ik me alvast op voorhand,

al hoop ik dat natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Nederlandse woorden, eindigend op -aa

Zonntroll schrijft:
Ah, ik spreek panama uit met drie korte a's (ik ben belg).
Ik ben reservebelg, opgevoed door Algemeen Beschaafd Nederlands sprekende (of dat minstens pogende) ouders. Ook ik spreek panama uit met drie korte a's. En als ik het uitprobeer zou ik het niet anders kunnen. Voor wie het verschil wil proberen te horen, spreek hardop het volgende zinnetje uit:

om kwart na twaalf voer pa na ma door het panamakanaal.

En dan eens goed naar jezelf luisteren....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Nederlandse woorden, eindigend op -aa

Leuke zin, en maakt het wel duidelijk vind ik. Ik spreek Panama ook "kort" uit. Maar even terzijde: kwart na twaalf???? Is dat afkomstig uit België?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 866

Re: Nederlandse woorden, eindigend op -aa

@ veertje

Ja hoor ik ben ook zo een geval.( opgevoed door Algemeen Beschaafd Nederlands sprekende (of dat minstens pogende) ouders). Mijn ouders hebben ook gepoogd mij A.N. te laten praten En ik doe nog altijd mijn best ! Met het zogenaamde verkavelings Nederlands van de Vlaamse soaps wordt het er niet gemakkelijker op hoor

Kwart na twaalf is in Vlaanderen even normaal als "over" twaalf

De manier waarop we hier het uur benoemen zou in oorlogstijd en spionnageromans trouwens a give away zijn hoor.

Negenenhalf is in W Vl 9u30 maar in antwerpen is het dan halftien. Zelfs Vlamingen raken daardoor verward! Dingen zoals tien over half negen vind ik raar maar is dat ook A.N.?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nederlandse woorden, eindigend op -aa

om kwart na twaalf voer pa na ma door het panamakanaal. ...
Als ik dit hardop zeg hoor ik alleen de a in kwart als kort, alle andere zijn bij mij (even) lang.

Zal toch wel iets met de landstreek te maken hebben, ik ben opgegroeid in Noord-Holland.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Nederlandse woorden, eindigend op -aa

Dingen zoals tien over half negen vind ik raar maar is dat ook A.N.?


Ja: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1177/ zie bijzonderheid onderaan:
Volgens P.C. Paardekooper in de ABN-gids (1996) geldt alleen het kwartier als grens. Een combinatie als zeventien over acht behoort volgens hem dus niet tot de standaardtaal
.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer