wie is/zijn er online?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wie is/zijn er online?

Dus als ik je goed begrijp: "wie zijn wij" is goed en "wie zijn er online" is fout?

Schiet mij maar lek, maar dit kan ik echt niet volgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: wie is/zijn er online?

Kijk, zoals ik al zo dikwijls hier gezegd heb, hangt het af van de functie van het woord 'wie' af in de zin.

Laten we de zin 'wie zijn wij' eens ontleden: 'wij' onderwerp, 'zijn' persoonsvorm en 'wie' predikaatsnomen. het werkwoord 'zijn' hangt hier dus niet af van 'wie', maar van 'wij', wat meervoud is.

In de zin 'wie is er online' is 'wie' wèl het onderwerp en dus is het werkwoord enkelvoud, omdat 'wie' altijd enkelvoud is mits het gebruikt wordt als een vragend voornaamwoord. Als betrekkelijk voornaamwoord kan dit wel als plaatsvervanger van een meervoud gebruikt worden en dus ook gevolgd door een meervoud, bv onze vrienden, wie naar huis gaan,...

Maar dus als vragend voornaamwoord, als onderwerp in de zin, wordt dit altijd gevolgd door een 3e p enk.

Kan je terug mee?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wie is/zijn er online?

..., bv onze vrienden, wie naar huis gaan,...
dit is dus ook fout, want het is: onze vrienden die naar huis gaan.

Wat het verschil betreft tussen de verschillende vormen van het woord wie kan ik wel met je redenering meegaan, maar de stelling dat wie als vragend voornaamwoord altijd enkelvoud is zou ik wel eens onderbouwd willen zien. In de dikke Van Dale kan ik dit niet expliciet terugvinden.

Er staan wel allerlei voorbeelden bij die allemaal in het enkelvoud zijn, maar dat bewijst nog niet dat meervoud verboden is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: wie is/zijn er online?

Wie kan ook als relativum gebruikt worden. Enkelvoud en meervoud.

Maar als vragend vnw, ben ik er 100% zeker van dat dit altijd 3e enk. is.

Het beste bewijs, zeker geen goed, dat dit in alle Westerse talen zo is.

Qui est là, ook al zijn dit 200 personen.

Who is there?

Quis hic est?

Wer ist dar?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 1.404

Re: wie is/zijn er online?

Het referentie werk voior de nederlandse spraakkunst is het ANS (Algemene Nederlandse spraakkunst uit 1997). Hierin staat het volgende (link is reeds hierboven gegeven):
ANS schreef:Het gebruik van wie  

 

 

1 Het vragend voornaamwoord wie vraagt een identificering van een persoon of van personen:  

(1)  Wie is de auteur van 'Villa des Roses'? (Willem Elsschot.)  

(2)  Wie zou dat gedaan kunnen hebben? (De buren, denk ik.)  

   

2 Als het zelfstandig voornaamwoord wie de functie van onderwerp vervult, wordt het doorgaans verbonden met een enkelvoudige persoonsvorm (zie (2)), maar wanneer het duidelijk is dat er meer personen in het geding zijn, is ook een meervoudige persoonsvorm mogelijk:  

(3)  Weet jij wie daar aankomen?  

(4)  Wie hebben er geroepen?  

In zinnen als de volgende, waarin wie naamwoordelijk deel van het gezegde is, is een meervoudige persoonsvorm verplicht omdat het onderwerp in het meervoud staat:  

(5)  Wie zijn deze mensen?  

(6)  Wie zijn Arthur Leroy en Francis Pay?  
Besluit: Wie Is er online. (je weet immers niet op voorhand of er meerdere zullen zijn)
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: wie is/zijn er online?

Besluit: Wie Is er online. (je weet immers niet op voorhand of er meerdere zullen zijn)


Dank u, maar zelfs al weet je op voorhand dat er dit meerdere zullen zijn, blijft het enkelvoud.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wie is/zijn er online?

Eerlijk gezegd ben ik het er nog steeds niet mee eens.

Ik houd het er maar op dat het een verschil is tussen het Vlaamse en het Hollandse taalgevoel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: wie is/zijn er online?

Natuurlijk is er een verschil in het taalgevoel.

Maar taalgevoel is nog altijd iets anders dan grammatica.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wie is/zijn er online?

Laat ik het dan eens over een andere boeg gooien:

XXX zijn er online?

Vraag: vul op de plaats van XXX een woord in dat dezelfde betekenis heeft als het woord wie in de vraag: wie is er online?

Ik meen dat in het Duits, waar de naamvallen nog levend zijn, dit onderscheid nog bestaat.

Dus: Wer ist? en XXX sind?

Vul op XXX weer een ander woord in. Ik zou niet weten welk, maar ik denk dat er in het Duits een woord bestaat voor deze situatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: wie is/zijn er online?

Ik meen dat in het Duits, waar de naamvallen nog levend zijn


Noem mij een taal zonder naamvallen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: wie is/zijn er online?

Op de plaats van XXX kan je het onbepaald vragend voornaamwoord invullen, welke mensen zijn online. Maar één enkel woord dat precies hetzelfde betekent, kan ik niet bedenken.

Mijn kennis van het Duits beperkt zich tot 1 schooljaar, 1 uur per week Duits, praktisch nihil dus.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: wie is/zijn er online?

XXX zijn er online?  

Vraag: vul op de plaats van XXX een woord in dat dezelfde betekenis heeft als het woord wie in de vraag: wie is er online?
Zoals ik al eerder zei, welken zijn er online?
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: wie is/zijn er online?

Zoals ik al eerder zei, welken zijn er online


Och ja, de prachtigste was ik al vergeten! :shock:
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: wie is/zijn er online?

Uhm. Als ik dat van het ANS goed volg kan het dus allebei. Aangezien er altijd wel zo'n 20-40 personen online zijn.

Ik stel voor om er van te maken: 'Welke gebruikers zijn online?' Of zelfs, nog beter, want geen anglicismes: 'Welke gebruikers zijn aanwezig?'
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: wie is/zijn er online?

Ik heb ook op het internet gezocht, maar heb tegenstrijdige sites gevonden. De ene site zegt altijd enk., de andere zegt doorgaans enk., maar mag ook mv. .

Ik heb al mijn woordenboeken doorzocht, maar hierover staat er niets in.

Spijtig genoeg, ben ik mijn Oxford Grammar kwijt om eens te kunnen zien hoe het in het Engels zit.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer