Waar kan ik proefpersonen vinden?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Waar kan ik proefpersonen vinden?

Beste allemaal,
 
Wat een handig forum! Ik hoop dat jullie mij ergens mee kunnen helpen... Ik ben op het moment bezig met mijn promotieonderzoek over tweetaligheid aan University College London. Ik bestudeer hoe je mentale woordenboek (in het Engels: mental lexicon) georganiseerd is wanneer je meer dan één taal spreekt. Voor een onderzoek wat ik nu opgezet heb, ben ik op zoek naar mensen met Nederlands of Vlaams als moedertaal, die in Nederland of België wonen en vloeiend Engels spreken. Normaal gesproken rekruteer je proefpersonen via je eigen universiteit; de meeste universiteiten hebben daar een speciale website voor. Aangezien ik niet verbonden ben aan een Nederlandse universiteit, is het voor mij nogal lastig om proefpersonen te vinden in Nederland. Weten jullie of er websites, forums, facebookpagina's, etc., zijn waar ik een oproep voor proefpersonen kan plaatsen? (Met websites zat ik te denken aan websites zoals Prolific Academic hier in Engeland of Amazon Mechanical Turk in Amerika, mochten jullie daarmee bekend zijn.) Of zou ik van de moderators hier misschien een berichtje mogen plaatsen?
 
Bij voorbaat heel erg bedankt!
 
Eva
 
P.S. Excuses voor eventuele grammaticale en/of spellingfouten. Ik zit hier nu al een tijdje en mijn Nederlands begint een beetje achteruit te gaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Waar kan ik proefpersonen vinden?

Hoi Eva,
 
Ik zou het zeker proberen via Facebook. Volgens mij is er geen speciale pagina met betrekking tot proefpersonen, maar volgens mij kom je al een eind door een oproep te plaatsen met het verzoek aan je vrienden om je oproep de delen met hun vrienden/bekenden.
Voor cultuurwetenschappelijk onderzoek heb ik met veel succes gebruik gemaakt van FB!
 
Succes!
 
Gr., Johan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Waar kan ik proefpersonen vinden?

Zoals elders op dit forum ruimschoots gemeld, ben ik niet alleen twee- maar zelfs meertalig (opgevoed). Mijn moedertaal is Engels, mijn vadertaal (aangezien mijn vader Nederlander was) is Nederlands. Ik ben opgegroeid in voormalig Nederlands Indië waar Maleis de voertaal was; wij hadden Javaanse bediendes waar ik uiteraard Javaans mee sprak (zowel hoog als laag); ik ben getrouwd met een man die in Venezuela is geboren, dus spreek ook vloeiend Spaans. Bovendien spreek ik vloeiend Frans en heel behoorlijk Italiaans. Hoe meertalig wil je het hebben?
 
Wat houdt jouw onderzoek precies in? Ik ken nog wel meer mensen die volstrekt tweetalig zijn, maar voordat ik deze zou benaderen, wil ik daar wel eerst wel meer over weten.
 
Bovendien hoort dit onderwerp beter thuis in Taalkunde, dus heb ik het daarheen verplaatst.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 4

Re: Waar kan ik proefpersonen vinden?

Bedankt, Johan, ik probeer het al via Facebook, maar je kan het experiment niet op een mobiel of tablet doen, dus dat maakt het iets lastiger... 
 
@Rhiannon. Het experiment is een eenvoudige lexical decision task en duurt ongeveer 20 tot 30 minuten. Tijdens het experiment krijgt de proefpersoon dus telkens een letterreeks te zien met de vraag of die letterreeks een bestaand woord is of niet (in het Nederlands of Engels). In ruil voor hun deelname zullen de proefpersonen een bol.com cadeaucard ter waarde van €5,00 krijgen. Proefpersonen moeten voldoen aan de volgende criteria:
  1. Nationaliteit: Nederlands of Belgisch. Je bent geboren in Nederland of België en je hebt tenminste één Nederlandse of Belgische ouder.
  2. Huidige woonplaats: ergens in Nederland of België.
  3. Moedertaal: Nederlands of Vlaams. Je hebt Nederlands of Vlaams vanaf je geboorte van tenminste één van je ouders/voogden geleerd.
  4. Je spreekt vloeiend Engels. Je bent bij voorkeur op de basisschool of al eerder begonnen met Engels leren en kunt met gemak een gesprek in het Engels volgen.
  5. Leeftijd: 18-50 jaar.
  6. Je hebt geen dyslexie en/of andere taalstoornis(sen). 
Heb je zo genoeg informatie of wil je nog meer weten?
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Waar kan ik proefpersonen vinden?

Dit is voldoende informatie, maar waarom is er een leeftijdsgrens van 50 jaar? En waarom geboorteland Nederland of België en niet een van de (voormalige) koloniën? Daarmee beperk je de mogelijkheden.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Waar kan ik proefpersonen vinden?

evadenise schreef: Bedankt, Johan, ik probeer het al via Facebook, maar je kan het experiment niet op een mobiel of tablet doen, dus dat maakt het iets lastiger... 
 
@Rhiannon. Het experiment is een eenvoudige lexical decision task en duurt ongeveer 20 tot 30 minuten. Tijdens het experiment krijgt de proefpersoon dus telkens een letterreeks te zien met de vraag of die letterreeks een bestaand woord is of niet (in het Nederlands of Engels). In ruil voor hun deelname zullen de proefpersonen een bol.com cadeaucard ter waarde van €5,00 krijgen. Proefpersonen moeten voldoen aan de volgende criteria:
  1. Nationaliteit: Nederlands of Belgisch. Je bent geboren in Nederland of België en je hebt tenminste één Nederlandse of Belgische ouder.
  2. Huidige woonplaats: ergens in Nederland of België.
  3. Moedertaal: Nederlands of Vlaams. Je hebt Nederlands of Vlaams vanaf je geboorte van tenminste één van je ouders/voogden geleerd.
  4. Je spreekt vloeiend Engels. Je bent bij voorkeur op de basisschool of al eerder begonnen met Engels leren en kunt met gemak een gesprek in het Engels volgen.
  5. Leeftijd: 18-50 jaar.
  6. Je hebt geen dyslexie en/of andere taalstoornis(sen). 
Heb je zo genoeg informatie of wil je nog meer weten?
 
Dit is helemaal prima, Eva!

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Waar kan ik proefpersonen vinden?

Mijn bijdrage aan je onderzoek heb je in ieder geval binnen!

Berichten: 12.262

Re: Waar kan ik proefpersonen vinden?

Ik wil best meedoen aan je onderzoek, denk dat ik wel onder de criteria val (engels near-native, geboren in nederland en ruimschoots binnen de leeftijdsgrenzen).

Waarom is het eigenlijk van belang dat deelnemers (weer) in nederland wonen voor het onderzoek? Er is een aanzienlijke groep geboren nederlands die in engelstalige landen wonen, maar nooit zijn teruggekeerd. Zijn die om een of andere reden ongeschikt?
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Waar kan ik proefpersonen vinden?

@Rhiannon. Ik ben een onderzoek aan het repliceren wat dezelfde leeftijdsgrenzen aanhield, vandaar. Hetzelfde geldt voor het geboorteland.
 
@Benm. Ik heb je een PB gestuurd. Zie ook mijn antwoord voor Rhiannon. Het onderzoek wat ik aan het repliceren ben, werd in Nederland uitgevoerd. Het is goed mogelijk dat ik andere resultaten vind als ik andere proefpersonen gebruik, dus ben ik alleen op zoek naar proefpersonen in Nederland (of België). 
 
@Johan. Bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Waar kan ik proefpersonen vinden?

Lijkt mij een interessant onderwerp om aan mee te doen. Helaas dat mijn dyslexy parten speelt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 22

Re: Waar kan ik proefpersonen vinden?

Hee,
 
Op de site http://onderzoekmachine.nl/kan je een onderzoek plaatsen waarna mensen zich hiervoor kunnen opgeven.
Misschien iets voor jou?

Berichten: 4

Re: Waar kan ik proefpersonen vinden?

Bedankt, DSS40! Dit onderzoek heb ik inmiddels met succes afgesloten, maar ik zal de volgende keer zeker die site bekijken!

Reageer