Trema van hiërarchie en hiëroglief

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Trema van hi

jkien schreef: (...) Als je op dit forum gaat zoeken naar woorden als (..) poezie dan blijkt dat men vrij weinig behoefte heeft aan trema's.
Als we ons even op de feiten richten:

Als je op dit forum gaat zoeken naar poezie dan blijkt dat in zo'n 60 onderwerpen voor te komen

Als je op dit forum echter gaat zoeken naar poëzie, dan vind je er net iets meer.

Zoeken met Google op internet is lastig.

Je vind 6.700.000 hits van poezie en 7.300.000 hits van poëzie.
Maar open je de gevonden poezie-treffers, dan staat er....

poëzie   (100x gedaan)

Je hebt dus in zoverre iets ontdekt, dat bij poëzie het trema op dit forum vaak wordt vergeten. :cry: 
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Trema van hi

Het zou inderdaad 'vergeten' kunnen zijn, maar voor de verklaring van Benm in bericht #13 valt ook wel iets te zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Trema van hi

Benm schreef: Andere zaken (..) bijvoorbeeld (..) zoo vs zo lossen zich in de praktijk wel op, al is het niet zonder problemen. Zoo is inmiddels als leenwoord (vnl in het vlaams) ingebakken als zelfstandig naamwoord voor 'dierentuin', waardoor er -achteraf- een betekenisverschil tussen zoo en zo is ontstaan. Wonderlijk :)
 
Zat ik met mijn ouders in de jaren vijftig, ik denk net na de spellingswijziging, in de auto op weg naar Blijdorp. "Ton, we moeten hier linksaf !" zei mijn moeder. Er stond een bord met een pijl (niet peil) naar links met daarboven groot ZOO. Ze had gelijk, maar ik vond het als jochie een beetje overdreven om boven een pijl nog uitleg te zetten. Ik had natuurlijk niet door dat het Engels was. Of mijn moeder het doorhad heb ik niet gevraagd, ze heeft nog heel veel jaren zoo geschreven. 
 
Over ei en ij nog:

Het (regionale) verschil in uitspraak en "weten" lijkt me wel relevant.

Dat er enkele homoniemen ontstaan, dat zijn we wel gewend. Moet je nu niet al bij elk woord de betekenis precies zoeken uit de context  (je is hier niet jij maar men). Als de betekenissen te dicht bij elkaar liggen, kunnen velen het toch niet uit elkaar houden, ook al is de een (lees: één) met een ei en de ander met een ij.  (Weids ? wijds? weide, uitweiden, wijden, uitwijden ?)  Zie ook steil / stijl. De andere (lange-of-korte-ij-)spelling help weinigen; alias: het levert veel spelfouten op in dictees.
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Trema van hi

Opmerking moderator

De berichten m.b.t. diakritische tekens en toetsenborden zijn afgesplitst naar een apart topic "Diakritische tekens en toetsenborden" in het WSF Café.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Trema van hi

Marco Faraday schreef: ...

Zoeken met Google op internet is lastig.

Je vind 6.700.000 hits van poezie en 7.300.000 hits van poëzie.
Maar open je de gevonden poezie-treffers, dan staat er....

poëzie   (100x gedaan)

 
 
Ja, het klopt dat zoeken met Google lastig is. Daar komt bij dat de mensen van Google nog wel eens een verandering in de opdrachtentaal willen doorvoeren, zonder de gebruikers daarvan op de hoogte te stellen.
Ik heb deze zoekopdracht gebruikt:
"poezie" NOT "poëzie"
en dat gaf Ongeveer 224.000 resultaten
"poëzie" NOT "poezie" gaf ongeveer 225.000 resultaten
"poëzie" EN "poezie" gaf ongeveer 238.000 resultaten, evenveel als "poëzie" AND "poezie"
"poëzie" gaf ongeveer 6720.000 resultaten
"poezie" gaf ongeveer 7460.000 resultaten
"poëzie" OR "poezie" gaf ongeveer 11300.000 resultaten
 
Mijn conclusie is dat je niet zomaar kunt rekenen met Google resultaten.

Berichten: 12.262

Re: Trema van hi

Dat klopt inderdaad. Ooit kon je in geval van twijfel over de spelling van een woord beide varianten googelen, en er min of meer vanuit gaan dat de variant met de meeste resultaten de juiste was. Dat werkt nog steeds, maar minder goed. Zeker in geval van een weggelaten trema, accent, cedille en dergelijke kun je er niet op vertrouwen: ik vermoed dan google inmiddels snapt dat je het waarschijnlijk niet kunt invoeren. 
 
Wat ook wel grappig is is dat google synoniemen begrijpt, maar daar soms een potje van maakt. Als ik vanaf hier zoek op 'cafe' dan is het eerste resultaat... Bar, het wikipedia artikel over de eenheid voor druk. Het tweede resultaat is nederlandse wikipedia over café, het derde datzelfde maar dan in het engels... toch bijzonder ;)
Victory through technology

Reageer