Wittgenstein - taalfilosofie en de 'Tractatus'

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 5

Wittgenstein - taalfilosofie en de 'Tractatus'

We kennen het boek waarschijnlijk allemaal, de Tractatus Logico-Philosophicus van L. Wittgenstein. - het boek, door middel van op elkaar volgende premissen, is een poging de taal te 'zuiveren' om zo tot het meest klare, zuivere en logische denken en communiceren mogelijk te komen.
 
De Wiener Kreis bejubelde Wittgenstein omdat hij zogezegd, met dit boek, eindelijk komaf had gemaakt met de Metafysica. Wittgenstein, zijn brute natuur kennende, reageerde vol woede dat men hem volledig misbegrepen had, en dat dit boek enkel een ladder was om die ladder, eens op het dak te zijn aangekomen, gewoon weg te gooien én, om dan pas na te denken over "de dingen die we niet kunnen weten, want dat zijn immers de belangrijkste dingen van allemaal". (parafrase)
 
Er is, zo niet bij bijna alle, dan toch bij de meeste 'logisch positivisten' een hatelijke afkeer tegenover het gruwelijke beest dat de Metafysica is, doch sluit ik me persoonlijk bij Wittgenstein aan (zelfs als wetenschapper) - ik vind dat we te ver zijn afgedwaald van het Metafysische denken, en ik verslind met plezier Heidegger diens 'Zijn en Tijd', en ik vind dat er meer aandacht moet geschonken worden, ook in de wereld van de louter "exacte" wetenschappen (welke helemaal niet zo exact zijn, cf. Gödel), aan het Metafysische denken.
 
Wat is jullie idee hierover en wat zijn jullie gedachten bij dit meesterlijke boek en deze meer dan meesterlijke denker?
 
Grtz.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Wittgenstein - taalfilosofie en de 'Tractatus'

Mananas schreef:  Wittgenstein, zijn brute natuur kennende, reageerde vol woede dat men hem volledig misbegrepen had,
 
Dit geeft wat mij betreft precies aan wat het probleem is met filosofie: het is allemaal zo vaag en dubbelzinnig dat iedereen er zijn eigen interpretatie aan kan geven.
 
Dat is dan ook de reden waarom de exacte wetenschap er zo weinig aandacht aan schenkt.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Wittgenstein - taalfilosofie en de 'Tractatus'

Opmerking moderator

Dit topic valt niet onder taalkunde maar, zoals de titel van het traktaat al zegt, onder filosofie, zij het dan dat ts het taalfilosofie noemt. Echter, het filosofieforum is gesloten (voor de redenen daarvoor zie hier) en daarom wordt ook dit topic gesloten.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gesloten