Geen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 634

Geen

Tot welke grammaticale woordsoort behoort het woordje geen?
Ik heb geen boek. Een lidwoord, een telwoord, een bijvoeglijk naamwoord?
Ik heb er geen. Een zelfstandig naamwoord, een onbepaald voornaamwoord?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Geen

'Geen' is een telwoord, met de betekenis dat het aantal nul is.

Berichten: 5

Re: Geen

Tot welke grammaticale woordsoort behoort het woordje geen?

Ik heb geen boek. Een lidwoord, een telwoord, een bijvoeglijk naamwoord?

Ik heb er geen. Een zelfstandig naamwoord, een onbepaald voornaamwoord?
Onbepaald zelfstandig naamwoord

http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/geen#.Wm9NGXPvI0M

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Berichten: 1.816

Re: Geen

Een onbepaald (ontkennend) voornaam woord. Denk ik.
LiA

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Geen

Tot welke grammaticale woordsoort behoort het woordje geen?
Dit behoort tot de onbepaalde telwoorden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Geen

Het is een onbepaald voornaamwoord, net als iemand, iets, iedereen, iedere, elke, ene, niets, niemand, alle, alles, er en men.
 
Het is geen onbepaald zelfstandig naamwoord want het verwijst niet naar iets, zoals bijvoorbeeld 'de man heeft een snor'. Hier is 'snor' een onbepaald zelfstandig naamwoord omdat het niet naar een specifieke snor verwijst en wordt voorafgegaan door een onbepaald lidwoord.
 
Het is geen onbepaalde telwoord; dat zijn alleen 'veel', 'weinig' en tegenwoordig ook 'tig'.

 
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Geen

Wat is er dan onbepaald aan 'geen'? 'Geen' betekent dat het aantal precies nul is. Of betekent "onbepaald voornaamwoord" dat het een restgroep van voornaamwoorden is die niet in een duidelijke categorie pasten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Geen

Het is geen onbepaalde telwoord; dat zijn alleen 'veel', 'weinig' en tegenwoordig ook 'tig'.
Mijn Van Dale Grammatica Nederlands plaatst "geen" wel degelijk bij de onbepaalde telwoorden. Het vervult dus een soortgelijke functie als het Engelse onbepaalde telwoord no.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Geen

jkien schreef: Wat is er dan onbepaald aan 'geen'? 'Geen' betekent dat het aantal precies nul is. Of betekent "onbepaald voornaamwoord" dat het een restgroep van voornaamwoorden is die niet in een duidelijke categorie pasten?
 
Definitie onbepaald hoofdtelwoord: geeft een hoeveelheid aan, maar niet een precieze hoeveelheid. Voorbeelden zijn veel, weinig, alle, enkele, menige, sommige, verscheidene, wat, enzovoort. Geen hoort hier niet toe want geen = nul, dus is wel een precieze hoeveelheid.

Definitie bepaald hoofdtelwoord: een getal dat precies de hoeveelheid aangeeft. Voorbeelden zijn één, twee, drie, vier, enzovoort. Ook hier geldt dat geen hier niet toe hoort, want het is geen getal.
 
Definitie onbepaald voornaamwoord: een woord dat niet verwijst naar specifieke personen of zaken, maar een heel algemene (dus 'onbepaalde') verwijzing heeft. Voorbeelden zijn alles, andere, elk, ieder enzovoort. 
 
Taaladvies zegt:
 
 
 
Een telwoord (of: numerale) duidt een aantal aan of een plaats in een volgorde of rangorde van een zelfstandigheid. Telwoorden worden onderscheiden in hoofdtelwoorden en rangtelwoorden. Hoofdtelwoorden noemen een aantal: <i>een</i>, <i>twee</i>, <i>drie</i>, <i>vier</i>, <i>vijf</i> enzovoort Rangtelwoorden noemen een nummer in een reeks: <i>eerste</i>, <i>tweede</i>, <i>derde</i>, <i>vierde</i>, <i>vijfde</i> enzovoort
Daarnaast onderscheidt men bepaalde en onbepaalde telwoorden. Bepaalde telwoorden noemen een precies aantal of (rang)nummer; onbepaalde telwoorden noemen een niet nader gespecificeerd aantal of (rang)nummer. Tot de onbepaalde hoofdtelwoorden rekent men onder meer <i>alle</i>, <i>enige</i>, <i>sommige</i> (deze worden ook wel onbepaalde voornaamwoorden genoemd), <i>veel</i> en <i>weinig</i>. Als onbepaalde rangtelwoorden zijn te beschouwen: <i>laatste</i>, <i>middelste</i>, <i>hoeveelste</i> en <i>zoveelste</i>.
 
Zie http://taaladvies.net/taal/advies/popup.php?id=88en https://onzetaal.nl/taaladvies/onbepaald-voornaamwoord/
 
Je zou 'geen' zelfs kunnen plaatsen in de categorie bijwoorden (een woord dat extra informatie geeft over een ander woord i.e. 'geen boek') of zelfs de zgn. 'restwoorden' (woorden die niet in een bepaalde categorie vallen).
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer