Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

Beste lezer.
 
Ik heb thuis een paar ansicht kaarten van mijn vader die in de oorlog verstuurd zijn naar huis.
Om voor hem geldende redenen zijn die geschreven in stenografie.
Nu zoek ik dus iemand die bereid is deze paar kaarten om te zetten in de gewone Nederlandse taal.
Wat er in staat? Geen idee!
Maar om privacy redenen zou ik het wel fijn vinden als ik deze kaarten, gefotografeerd, op mag sturen naar een privé mail adres.
Of indien gewenst kopieer ik ze en stuur ik ze op naar een huisadres.
Wie kan en wil me verder helpen. Mogelijk stelt het helemaal niets voor maar ik wil een foto album maken waarin deze kaarten ook komen te staan.
 
Graag hoor ik wat de mogelijkheden zijn.
Groeten, Pmud.
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

Welk systeem is gebruikt?
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 31

Re: Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

Hoi Rhiannon.
 
Oeps.Nooit geweten dat er zoveel vormen waren. Het is natuurlijk een oud systeem.
Ik neem aan dat mijn vader dat omstreeks 1930 heeft geleerd. Waren er toen ook al zoveel soorten steno?
Als ik het moet omschrijven dan zie ik alleen maar golfjes.
Heeft het zin als ik een zin hier upload?
 
Gr. Pmud.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

Ja, dat helpt, want dan kan ik zien of het om systeem Groote gaat. Dat beheers ik nl.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 31

Re: Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

Hoi Rhiannon.
 
Ik moest de kaarten eerst nog even zoeken maar het zijn er 2. Van bijna 80 jaar geleden en ik vermoed dat hij niet vrijuit kon schrijven omdat hij reeds opgeroepen was. Ze zijn via de veldpost gegaan met als bijvoeging "militair". het zal wel geen staatsgeheim zijn maar ik zou toch wel graag willen weten wat hij daar schrijft.
Ik hoop dat je heel goede ogen hebt en geduld want 1 kaart is nog redelijk leesbaar maar de ander minder. Maar ja. Na zo een lange tijd.
Is er een optie dat ik een upload link naar je kan sturen?
 
Groeten, Pmud.

Berichten: 31

Re: Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

Hoi Rhiannon.
 
Ik ben zo vrij geweest je via een pb een link te sturen van Wetransfer.com met de 2 kaarten.
Nu maar hopen dat je er wat van kunt maken of iemand weet die deze materie onder de knie heeft.
 
Groeten, Pmud.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

Het gaat hier inderdaad om systeem Groote. Ik doe mijn best om de kaarten te 'vertalen'.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 31

Re: Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

Hoi Rhiannon.
 
Ik wil je graag langs deze weg ook nog even bedanken dat je de kaarten van mijn vader hebt willen "vertalen" naar leesbaar Nederlands.
Het waren geen staatsgeheimen maar voor ons is een mysterie opgelost.
 
Hartelijk dank namens Pmud.

Berichten: 2

Re: Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

L.S.

Eigenlijk zit ik met het zelfde probleem als Pmud.
In een dagboekje van mijn moeder kom ik een aantal keer iets tegen wat in steno is. Graag zou ik willen weten wat er geschreven staat.
Is er iemand die mij zou kunnen helpen? (Rhiannon?) Mijn moeder heeft niet lang voor de oorlog steno geleerd en het is dus mogelijk ook het systeem van Groote .

Bernadette

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

@Bernadette, als je moeder Schoevers heeft gedaan, heeft ze zeker systeem Groote (uit 1899) geleerd, een systeem dat door adjudant Groote werd ontwikkeld om te paard aantekeningen te kunnen maken zonder dat het onleesbaar zou worden door de bewegingen tijdens het rijden. Het is het meest gebruikte stenosysteem in Nederland

Er is ook nog systeem Pont, dat wordt onderwezen op het gelijknamige instituut.

Stuur maar een pb, dan kijk ik of ik het kan omzetten. Hoe groot is het?

Berichten: 2

Re: Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

Beste Rhiannon,
Heel hartelijk bedankt voor de snelle reactie.
Ik zat net klaar om een aanvulling te schrijven op bovenstaande mail, omdat die -onaf- per ongeluk door mijn man verzonden was.
Mijn moeder had een verloofde in de oorlog, die aangesloten was bij het verzet , verraden is en gearresteerd op zijn onderduikadres op 12 mei 1944. Hij is op 5 of 6 september uit concentratiekamp Vught gedeporteerd naar Sachsenhausen en op 16 februari 1945 overgebracht naar Mauthausen alwaar hij op 5 maart bezweken is.
Momenteel ben ik zijn, op toiletpapier geschreven brieven aan mijn moeder en zijn moeder en zussen , aan het ontcijferen. Voordat hij naar Vught moest was het soms mogelijk brieven vanuit de diverse gevangenissen, naar buiten te smokkelen. Mijn moeder heeft, ook in die periode, een dagboekje bijgehouden.
Vanmiddag kwam ik er achter dat zij in de maanden febr. en mrt. 1943 veel in steno genoteerd heeft. Later veel sporadischer.
Ten eerste ga ik me nu bezwaard voelen om mijn vraag te herhalen, want het gaat om meer dan een paar regels.
Ten tweede: het zijn kleine dagboekjes, die erg vol staan en omdat het telkens ‘stenoregeltjes ‘ tussendoor zijn, kan ik nu moeilijk beoordelen hoe ‘groot’ het is.
Zal ik morgen 1 bladzijde opsturen om te kijken of u er iets mee wilt of kunt ?

Met vriendelijke groeten,
Bernadette

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Gezocht! Iemand die stenografie kan lezen?

@Bernadette, ik heb je een pb gestuurd.

Reageer