The Rocks Begin to Speak?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

The Rocks Begin to Speak?

https://books.google.nl/books/about/The_Rocks_Begin_to_Speak.html?id=3gAaAQAAIAAJ&redir_esc=y
 
Het is mij niet duidelijk of het boven gelinkte boek van wetenschappelijke waarde is. Er is verder weinig over te vinden. Wie weet hier meer van?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: The Rocks Begin to Speak?

one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: The Rocks Begin to Speak?

megabon schreef: www.lavanmartineau.com
 
Ja - maar dat is hetzelfde als bij de fanclub van Ajax gaan informeren of Ajax een goeie club is. Ik wil graag weten wat onafhankelijke deskundigen ervan denken.  

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: The Rocks Begin to Speak?

Petroglieven ken ik van Costa Rica en met name Paaseiland. Ik weet dat er op dat eiland allerhande tekens tussen staan die onderdeel zijn van een oude, maar vergeten taal, Rongorongo genoemd. Maar naast deze rotstekeningen kwamen de tekens onder meer ook voor op een beroemd stuk hout, waar ze duidelijk een aardige lap tekst vormen.

 

Mogelijk hadden de indianen een beeldtaal, en naar wat ik er van begrijp heeft LaVan in het leger kennis opgedaan van cryptografie, en zich een aantal decennia verdiept in die beeldtaal, die door de meesten in het vakgebied opgeleiden niet als taal maar als primitieve kunst werden gezien. Kennelijk is hij er volgens eigen zeggen in geslaagd delen van die tekens te vertalen.

 

Maar of zijn werk wetenschappelijke waarde heeft mag betwijfeld worden, en dat wordt door wetenschappelijk geschoolde linguïsten, archeologen en antropologen dan ook gedaan.

 

Meer informatie met aardig wat voetnoten: klik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: The Rocks Begin to Speak?

https://www.goodreads.com/book/show/2988822-the-rocks-begin-to-speak
 
Goodreads geeft over het algemeen wel redelijk heldere recensies en ratings. Of ze wetenschappelijk zijn weet ik niet, want vaak staat er niet bij over de achtergrond van de recensent. Over dit boek wordt door iemand geschreven:
 
 

This was a very informative and well-written book about Native American rock art and it's meanings. Several photos and illustrations are included to provide analysis and commentary on the various sites that are discussed. The author also compares symbols that are visually similar from one tribe to another and from different cultures across the world.
 
Ook bij Amazon geven lezers een review:
 
https://www.amazon.com/Rocks-Begin-Speak-Lavan-Martineau/product-reviews/0916122301
 
Iemand (Greg Whitman, directeur van de Southwest Coast Archaeological and Historical Research Association) schreef o.a.:
 
This work stands as a break-through in the interpretation of petroglyphs and pictographs of the Native Americans. LeVan Martineau is to be commended for finding so many keys that have aided those of us who have always wondered. I would recommend this book to anyone who finds these designs or writing interesting. I would challenge the scientific community to approach this research with the same objectivity and fairness afforded any investigation. This method of interpretation has great validity due to its ethnic connections. Greg Whitman, Ph.D. Co-Director - Southwest Coast Archaeological and Historical Research Association.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer