Hoe presentatie eindigen?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

Hoe presentatie eindigen?

Beste mensen,

Ik beëindig mijn presentatie altijd met:
Kortom,...

Maar hoe kan ik het anders doen? Welke synoniemen zijn er voor "kortom"? Ik wil wel samenvattend eindigen.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Hoe presentatie eindigen?

Je zegt het al: "samenvattend..."
 
Maar als je vaak presentaties geeft dan zal je ook vaak presentaties van anderen bijwonen.
 
Let eens op wat zíj zeggen en varieer daar eventueel op.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hoe presentatie eindigen?

Dit klinkt mij allemaal (met welke woorden te beginnen en te eindigen) wel erg clichématig in de oren...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Hoe presentatie eindigen?

Niks mis met clichés. Ze geven structuur, maken de toehoorders bewust van het punt in de presentatie en zorgen daarmee voor een verhoogde aandacht op het moment dat de conclusie wordt gepresenteerd, en zorgen daarmee weer dat de boodschap beter overkomt.

Kortom, vooral gebruiken dus.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hoe presentatie eindigen?

Op een slaapverwekkend verhaal zit - een enkeling daargelaten - niemand te wachten. Maar wat is je publiek en waar gaan je presentaties eigenlijk over?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hoe presentatie eindigen?

Als je iets hiervan mee naar huis neemt, laat het dan het volgende zijn: ...

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Hoe presentatie eindigen?

Tenzij een samenvatting een vereiste is zou ik dat achterwege laten. In plaats van een samenvatting kun je m.i. beter 'key points' noemen. Nee, dat is niet hetzelfde als een samenvatting. Probeer het te beperken tot maximaal 3 zinnen waarin je de essentie van je presentatie duidelijk maakt. Samenvattingen zijn een herhaling van zetten, niemand zit er op te wachten en vaak heb je nog een vragenronde waarin je bepaalde onderdelen kunt herhalen. 
 
En oh ja, NOOIT afsluiten met "dit was mijn presentatie", maar gewoon met een formele "dank voor uw aandacht" of iets dergelijks. 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer