invloed van taal

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

invloed van taal

Hallo allen,

ik ben erg benieuwd hoe jullie over onderstaande punten denken:

1) Hebben Nederlandstaligen (of bijvoorbeeld in Duitsland Duitstaligen), maar met Engels als moedertaal, een voordeel in het arbeidsleven? D.w.z. worden ze gezien als voorkeurswerknemers bij selectieprocessen?

2) Zijn verschillen op te merken van de "invloed van taal", afhankelijk van:
(a) hoe wijd de taal gebruikt wordt, d.w.z. meer gesproken (Chinees, Engels, Spaans) versus minder gesproken (Duits, Italiaans, Nederlands, Tsjechisch)?
(b) de economische staat van de landen die bij die taal horen?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover :)

Berichten: 12.262

Re: invloed van taal

Dat lijkt me nogal afhankelijk van welk beroep je ambieert.

Voor sommige beroepen is een goed begrip van Engels belangrijk, en dan is het wel een voordeel als je het als primaire taal hebt - iemand die de taal later in het leven heeft geleerd zal zelden zo goed zijn als een echte native speaker.

Anderzijds lijkt me de selectie van beroepen waarbij dat daadwerkelijk belangrijk is beperkt - voor technische beroepen met veel Engelstalige documentatie en dergelijke volstaat een later aangeleerde goede beheersing. Wellicht dat het wel een voordeel is in directe communicatie, maar het tegenovergestelde speelt natuurlijk ook: Als Nederlands niet je moedertaal is zul je zelden zo goed worden als iemand voor wie dat wel het geval is.

Reageer