"versterkers"

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 633

"versterkers"

Woorden als knotsgek,bloedheet en knalgeel noem ik versterkers van gek, heet en geel.
Is daar een officiële, grammaticale uitdrukking voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: "versterkers"

Je zit goed, het zijn versterkende bijvoeglijke naamwoorden.

Berichten: 12.262

Re: "versterkers"

Tja, maar dat zijn 'geel' of 'gek' toch ook?

Is er geen specifieke term voor iets als 'knettergek'? De combinatie van twee termen/woorden die op zich helemaal niets met elkaar te maken hebben is wel een apart fenomeen. Iets als 'bloedheet' is geen letterlijke uitleg van de temperatuur van bloed. Je zou kunnen zeggen dat het bij 30 graden 'bloedheet' is, terwijl die temperatuur zo laag is dat je acuut zou sterven als je bloed 30 graden warm/koud was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: "versterkers"

Nee, geel of gek zijn geen versterkende bijvoegelijke naamwoorden, slechts bijvoeglijke naamwoorden.

Zie bijvoorbeeld hier.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: "versterkers"

Ik begrijp de naam niet helemaal. Waarom wordt knotsgek een versterkend bijvoeglijk naamwoord genoemd in plaats van een versterkt bijvoeglijk naamwoord?

Bij knotsgek vind ik knots een versterkend voorvoegsel, en gek wordt versterkt, dus knotsgek is versterkt gek. Of wordt er bedoeld dat dat ene woord een signaal is dat uitstraalt over de hele tekst? Ik zal in mijn taal nooit "knotsgek" gebruiken, dus als ik het ooit zou gebruiken is dat een signaal dat de hele tekst overdreven en ironisch is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: "versterkers"

Ik ken alleen de term samengesteld bijvoeglijk naamwoord.

Gek is het bijvoeglijk naamwoord, samen met fel- of knal- of zo is het een samenstelling, dus samengesteld bijvoeglijk naamwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: "versterkers"

Ik had eigenlijk verwacht dat het een naam zou hebben als stijlfiguur. (Pleonasme, oxymoron of mijn favoriete: het vulgarisme.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: "versterkers"

Ik denk dat je, omdat je het over stijlfiguren hebt, beeldspraak bedoelt. Hierbij betrek je je zintuigen in je verhaal.

Reageer