Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Ik ben op zoek naar een bijvoeglijk naamwoord dat van toepassing is op iemand die gemakkelijk over zich heen laat lopen.

Dus: "een (...?) persoon is iemand die makelijk over zich heen laat lopen".

Iemand een idee? Het liefst een Engels woord, maar als iemand hier een goed Nederlands woord voor weet dan ben ik daar ook blij mee, zodat ik met Google / Wikipedia / etc.. verder naar een vertaling kan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Push-over

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

watje?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Bedankt voor het meedenken, maar ik ben echt op zoek naar een bijvoeglijk naamwoord. Beide suggesties zijn zelfstandige naamwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Voor meer context: ik ben bezig een artikel te schrijven over speltheorie, en wil een naam geven aan een bepaald soort strategie waarbij een speler dus makkelijk over zich heen laat lopen.

In de literatuur heb ik hier nog niet veel over gevonden, dus ik wil er zelf een naam aan geven. Op zich zou 'push-over strategy' best kunnen, maar een bijvoeglijk naamwoord zou beter zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Yielding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Als iemand over zich heen laat lopen is dat geen vrijwillige keus, die persoon mist de kracht of moed weerstand te bieden.
Als het gedrag een bewuste strategische keuze is lijkt me een andere omschrijving beter, misschien iets als 'meebuigend'.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

gedwee, gehoorzaam, of inschikkelijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Ik zou dociel (En docile) kiezen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Math-E-Mad-X schreef: ma 13 jul 2020, 17:42 Voor meer context: ik ben bezig een artikel te schrijven over speltheorie, en wil een naam geven aan een bepaald soort strategie waarbij een speler dus makkelijk over zich heen laat lopen.

In de literatuur heb ik hier nog niet veel over gevonden, dus ik wil er zelf een naam aan geven. Op zich zou 'push-over strategy' best kunnen, maar een bijvoeglijk naamwoord zou beter zijn.
"Sucker", "wimp" of "doormat" in plaats van "pushover" (één woord zonder streepje)? Bij de keus voor "wimp" hoort het bijvoeglijk naamwoord "wimpy". Andere mogelijkheden zijn "gullible" of "credulous".

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Neem buurmans Gek: ""Al te Goed"".

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Math-E-Mad-X schreef: ma 13 jul 2020, 17:42 Voor meer context: ik ben bezig een artikel te schrijven over speltheorie, en wil een naam geven aan een bepaald soort strategie waarbij een speler dus makkelijk over zich heen laat lopen.
Ik begrijp je context niet. Je spreek over een stategie. Maar iemand die over zich heen laat lopen is in mijn ogen geen strategie of keuze zo ben je ja of nee. Je kunt wel iemand spelen die over zich heen laat lopen, maar zo word het snel onduidelijk wat men bedoeld.

Bedoel je: de speler is "gelaten" en laat alles om zich heen gebeuren zonder reactie op het spel?

Volgens mij dien je het goed te beschrijven wat je bedoeld om het juiste woord te vinden wat erbij past.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Hoi allemaal, bedankt voor alle tips! Ik had zelf inmiddels ook al 'malleable' en 'submissive' gevonden, maar ik denk dat ik uiteindelijk voor Shimmy's 'yielding' ga (dat komt namelijk ook mooi overeen met terminologie die ik eerder al gebruikt had in een ander paper, maar waar ik niet meer aan gedacht had).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

OOOVincentOOO schreef: di 14 jul 2020, 10:57
Math-E-Mad-X schreef: ma 13 jul 2020, 17:42 Voor meer context: ik ben bezig een artikel te schrijven over speltheorie, en wil een naam geven aan een bepaald soort strategie waarbij een speler dus makkelijk over zich heen laat lopen.
Ik begrijp je context niet. Je spreek over een stategie. Maar iemand die over zich heen laat lopen is in mijn ogen geen strategie of keuze zo ben je ja of nee. Je kunt wel iemand spelen die over zich heen laat lopen, maar zo word het snel onduidelijk wat men bedoeld.

Bedoel je: de speler is "gelaten" en laat alles om zich heen gebeuren zonder reactie op het spel?

Volgens mij dien je het goed te beschrijven wat je bedoeld om het juiste woord te vinden wat erbij past.
Ik bedoel 'startegie' in de wiskundige zin van het woord (binnen het vakgebied speltheorie). In de speltheorie is een 'strategie' simpelweg een actie of serie van acties die een speler wel of niet kan nemen. Het doet er verder niet toe of dit een slimme keuze is of niet en het doet er ook niet toe waarom je die keuze maakt (simpelweg omdat je als speler gewoon 'zo bent' of omdat je daadwerkelijk denkt dat het een goede keuze is).

Meer formeel is een strategie een functie die aan iedere 'history of moves' een nieuwe 'move' toekent. Ik ging expres niet al te diep in op de wiskundige definitie omdat dit het taalkunde forum is en het niet de bedoeling van dit topic was om op de wiskunde in te gaan. In mijn paper zal ik dit uiteraard wel zeer precies definieren.

Verder gaat het in mijn werk niet om mensen, maar om computers, dus dan wordt het helemaal onduidelijk of je iets een 'bewuste keuze' kunt noemen.

Een voorbeeld van een 'yielding strategy' in poker zou zijn een speler die bij iedere raise van een tegenstander gelijk fold. Of juist andersom: een speler die altijd called wanneer een tegenstander raised.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Iemand die makkelijk over zich heen laten lopen is...?

Xilvo schreef: ma 13 jul 2020, 18:16 Als iemand over zich heen laat lopen is dat geen vrijwillige keus, die persoon mist de kracht of moed weerstand te bieden.
Als het gedrag een bewuste strategische keuze is lijkt me een andere omschrijving beter, misschien iets als 'meebuigend'.
Daar heb je op zich een goed punt mee, maar zoals ik hierboven ook al schreef is het niet echt relevant voor mijn werk of iets wel of niet een bewuste keuze is. Het gaat erom dat de strategie mogelijk is, en dat men kan onderzoeken wanneer die strategie wel werkt en wanneer niet.

Het is ook niet de bedoeling dat het woord wat ik kies in hoge precisie beschrijft wat de strategie precies inhoudt. Ik zoek alleen een woord dat min of meer de lading dekt zodat de betekenis makkelijk te onthouden is. De exacte betekenis zal ik uiteraard apart geven in het paper in de vorm van een formele wiskundige definitie.

Reageer