Hoe wordt bepaald wat Nederlands is?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7.068

Hoe wordt bepaald wat Nederlands is?

Het is een eigenschap van levende talen dat ze veranderen. Ik vraag mij af of iemand kan vertellen hoe veranderingen in de taal doorsijpelen naar het onderwijs.

Voorbeeld: Tegenwoordig wordt "hele" (als bijwoord) zo vaak gebruikt in plaats van "heel" dat ik vermoed dat het haast wel gezien moet worden als correct Nederlands. Is dit al doorgedrongen in het onderwijs? (Of komt er door "hele grote aardappelen" nog steeds een rode streep als men eigenlijk "heel grote aardappelen" bedoelt?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Hoe wordt bepaald wat Nederlands is?

Ik mag toch hopen van wel, hoewel mijn kleindochter een onderwijzeres heeft die 'intervieuw' schrijft, dus hoe goed het onderwijs op de pabo is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Hoe wordt bepaald wat Nederlands is?

"Hele" als bijwoord is een onregelmatigheid die al eeuwenlang Nederlands is. Onze Taal geeft als voorbeelden Jan van Riebeeck in 1658: “heele oude siecken mannen” en Betje Wolff en Aagje Deken in 1784: “heele schoone sterke kleuren”. ANS, WNT, Van Dale en de Taalunie erkennen die onregelmatigheid allemaal. ANS vermeldt ook het betekenisverschil: een hele fijne verjaardag is hartelijker, een heel ingrijpende maatregel is formeler. Ik stel me voor dat dat op school als een interessante onregelmatigheid juist wel genoemd wordt.

Beterspellen.nl is een goed/fout website, hun advies beperkt zich tot hun website: Mocht je bij Beter Spellen voor de keus komen te staan, wat in dit voorbeeld het beste antwoord is, kies dan voor 'heel'. (Opmerkelijk voor een goed/fout website is dat ze de komma hier verkeerd gebruiken)

Op internet zag ik een NT2 cursus met "hele handige app's", "hele mooie bloemen", "hele goede cijfers".

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Hoe wordt bepaald wat Nederlands is?

Rhiannon schreef: ma 21 dec 2020, 11:23 Ik mag toch hopen van wel, hoewel mijn kleindochter een onderwijzeres heeft die 'intervieuw' schrijft, dus hoe goed het onderwijs op de pabo is?
Ik dacht dat het voor de pabo verplicht is om niet te kunnen rekenen.

Voor politici is het volgens mij zelfs verboden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hoe wordt bepaald wat Nederlands is?

Men is het er niet altijd over eens wat goed Nederlands is. Zo hebben we een tijd lang naast het Groene Boekje ook het Witte Boekje gehad.

Reageer