Positief woord voor ontspanning?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 778

Positief woord voor ontspanning?

Er zijn negatieve woorden, welke beginnen met in-, on-, des-, a-, anti-, .. Bijvoorbeeld informeel (niet-formeel), onrust (niet-rust), desinteresse (niet- interesse), asociaal (niet-sociaal), antivries, ..
Dan zijn er ook woorden die positief zijn: formeel, rust, interesse, sociaal, .. Zo zijn de woorden 'positief' en 'negatief' beide positieve woorden.
Nu ben ik op zoek naar de positieve tegenhanger van 'ontspannen' (niet-gespannen), en ik kan alleen 'relaxed' bedenken. Is daar nog een ander positief woord voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Positief woord voor ontspanning?

verpozen heb in nog gevonden

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Positief woord voor ontspanning?

Ontspannen heeft oorspronkelijk betrekking op paarden: van het span ontdaan. Je had vroeger (en nu misschien ook nog) van die toeristische rustplaatsen die uitspanning werden genoemd. Oorspronkelijk was dat een plaats waar de paarden werden uitgespannen.

Relaxed is een vorm van het Engelse woord released wat hetzelfde betekent: van de leidsels ontdaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Positief woord voor ontspanning?

Verlicht kan ik ook nog bedenken

los(ge)laten kan ook, maar dan meer in het ontspannen/loslaten van een boog pees

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Positief woord voor ontspanning?

Dank voor de tips en aanvullingen!
Ontspannen is dus relaxed, verlossend, vrij, los.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Positief woord voor ontspanning?

Wat is de positieve vorm van ontbijten dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Positief woord voor ontspanning?

Ik zie het woord ontspannen niet als negatief.

Misschien dat je het aan "lui" koppelt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Positief woord voor ontspanning?

tempelier schreef: di 26 jan 2021, 12:31 Ik zie het woord ontspannen niet als negatief.

Misschien dat je het aan "lui" koppelt?

PS.
Het heeft ook nog twee betekenissen.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Positief woord voor ontspanning?

tempelier schreef: di 26 jan 2021, 12:31 Ik zie het woord ontspannen niet als negatief.

Misschien dat je het aan "lui" koppelt?
Positief/negatief slaat hier niet op de emotionele lading van een woord.
Het gaat er om of een woord een ontkenning in het woord zelf heeft.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Positief woord voor ontspanning?

kwasie schreef: di 26 jan 2021, 11:57 Wat is de positieve vorm van ontbijten dan?
Lunch! (Want dan kan je uitslapen)

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Positief woord voor ontspanning?

kwasie schreef: di 26 jan 2021, 11:57 Wat is de positieve vorm van ontbijten dan?
Dûh.. :D

CoenCo schreef: wo 27 jan 2021, 00:18
kwasie schreef: di 26 jan 2021, 11:57 Wat is de positieve vorm van ontbijten dan?
Lunch! (Want dan kan je uitslapen)
Dûh.. :D

Berichten: 454

Re: Positief woord voor ontspanning?

Onthaasten

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Positief woord voor ontspanning?

Onthaasten is ook een voorbeeld van een negatief woord: niet-haasten.
Je zou dat positief kunnen omschrijven of vervangen door 'rusten'.

Berichten: 454

Re: Positief woord voor ontspanning?

Maar waar staat dan dat woorden die beginnen met in-, on-, des-, a-, anti-, .. negatief zijn .
Is het dan ook negatief als ik tegen iemand zou zeggen . Jij bent onvervangbaar voor dit wetenschapsforum ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Positief woord voor ontspanning?

Het voorvoegsel ont- (verwijderen van, stoppen van, beginnen van, e.d.), niet te verwarren met on- (niet, slecht) kan op verschillende manier gebruikt worden, hetgeen komt door de verschillende afkomsten van het woord.

Zo kun je het samenvoegen:
1. met een werkwoord: beëindiging van een werking of een verwijdering
Dit ont- komt van het vroegere voorzetsel and(a), dat zoiets als ‘tegen’ betekende. Daaruit is een voorvoegsel met de betekenis ‘tegenstelling’ ontstaan (ontheiligen, ontkomen, ontbinden).
2. met een werkwoord: begin van een spontaan proces
Dit komt van ont- dat zich heeft ontwikkeld uit een vroeger voorvoegsel in- dat ‘beginnen met…’ betekende (ontbranden, ontbijten, ontwaken).
3. met een zelfstandig naamwoord + achtervoegsel -en: verwijdering (ontkurken, ontpitten, ontbladeren)
4. met een bijvoeglijk naamwoord + achtervoegsel -en: beëindiging of begin (ontvetten)

Zoals in de eerste zin hierboven al gemeld geeft het voorvoegsel ont-, ongeacht de herkomst, altijd de overgang van een bepaalde toestand in een tegenovergestelde toestand aan. Er worden zelfs regelmatig nieuwe woorden met ont- gevormd, zo zijn de woord onthaasten en ontbossen vrij nieuw.
vincentcius schreef: za 30 jan 2021, 09:54 ....
Is het dan ook negatief als ik tegen iemand zou zeggen . Jij bent onvervangbaar voor dit wetenschapsforum ?
Het woord 'onvervangbaar' is dus het voorvoegsel on- + bijvoeglijk naamwoord, hetgeen duidt op de onmogelijkheid om iemand of iets anders de plaats van iets anders te laten innemen. Hier komt dus duidelijk de betekenis 'niet' van het voorvoegsel on- naar voren.

Lees verder:

https://onzetaal.nl/taaladvies/ont-ontd ... ontvetten/

https://www.dbnl.org/tekst/_taa01419980 ... 1_0210.php

Reageer