Pagina 1 van 1

Barbertje moet hangen

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 14:17
door tempelier
Barbetje moet hangen.

Ik vindt op het internet alleen verwijzingen naar Multatuli.

Dit is vreemd want het staat me bij dat het uit een Italiaans stuk komt, waar het slaat op een (kleine) barbier.
Is Barbertje gehangen dan blijkt daarna zijn onschuld en is menigeen beschaamd.

Het stuk heb ik (voor meer dan 50j) op de TV gezien dacht ik of is het een geheugen bedrog?

Re: Barbetje moet hangen.

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 14:24
door Professor Puntje
De Stoett vermeldt ook Multatuli als oorsprong.

Re: Barbetje moet hangen.

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 14:34
door tempelier
Maar hoe zit het dan met mijn herinnering aan dat toneelstuk?

Re: Barbetje moet hangen.

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 14:40
door Professor Puntje
Multatuli schreef een toneelstuk waarin die zegswijze voorkomt.

Re: Barbetje moet hangen.

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 14:45
door tempelier
Misschien is het toch dat toneelstuk.
Maar ik weet bijna zeker dat het in Italië speelde en dat het het hoofdmotief was.

Misschien heeft een Nederlander het geheel herschreven en uitgebreid.?????

Re: Barbetje moet hangen.

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 15:08
door Professor Puntje

Re: Barbetje moet hangen.

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 15:19
door tempelier
Die link heb ik ook gevonden, maar het lost mijn probleem niet op.
Kan zijn dat dit zelf weer teruggrijpt op dat toneelstuk wat ik destijds gezien heb.

Het leek me een stuk uit de Renaissance

Re: Barbetje moet hangen.

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 20:58
door jkien
Misschien deze casus van het Romeins recht, met een barbier: (link)

Op een pleintje waar gevoetbald wordt scheert een barbier zijn klant, een slaaf. Een jongen schiet de bal per ongeluk tegen de barbier, waardoor die per ongeluk met zijn scheermes de keel van de slaaf doorsnijdt. De eigenaar van de dode slaaf vraagt een paar juristen om advies wie hij voor de schade kan laten opdraaien. Drie opties, omdat iedereen onvoorzichtigheid verweten kan worden: de jongen, de barbier en de slaaf. De schuld kan niet gedeeld worden in het Romeins recht, een van hen moet de schuld krijgen. De ene jurist betoogt dat de barbier schuldig is: Barbertje moet hangen. De andere jurist betoogt dat de dode slaaf schuldig is, maar dan vergoedt niemand de schade.

Als het echt de Renaissance moet zijn kun je denken aan de 'ringparabel' van Boccaccio: link