Omikron klemtoon

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Omikron klemtoon

Ik maak me grote zorgen over de omikron variant van covid: op het tv-nieuws wordt de klemtoon op de eerste lettergreep gelegd, maar ik ben geneigd om hem op de tweede lettergreep te leggen, want dat doe ik ook bij omega. Ik heb geen gymnasium gedaan, dus ik kom er niet uit. Hoe zit dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Omicron klemtoon

Ik spreek het dan weer uit met de klemtoon op de eerste lettergreep. Maar met hetzelfde gebrek aan een gymnasium-opleiding.
De gratis site van van Dale geeft het woord niet, in mijn wat oudere papieren (eendelige) versie ontbreekt het eveneens.

Wiktionary geeft geen informatie over het Nederlands. In het (US) Engels ligt de klemtoon op de eerste lettergreep, in het Frans dan weer op de tweede.

Kortom, hier heb je helemaal niets aan ;)

Berichten: 3.866

Re: Omicron klemtoon

Welke van de 2 is het besmettelijkst? ;) Die gaat het dan winnen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Omicron klemtoon

De klemtoon op de tweede lettergreep benadrukt voor mij het onderscheid tussen de o-mikron (de kleine o) en de o-mega (grote o) in het Griekse alfabet. Terwijl de klemtoon op de eerste lettergreep de valse verwachting wekt dat het Griekse alfabet ook nog een ∝-mikron en een ε-mikron, enzovoort, bevat.

Vergelijkbaar met hoe je in het Nederlands de eerste lettergreep beklemtoont wanneer je de kórte ei en de lánge ij onderscheidt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Omicron klemtoon

jkien schreef: wo 01 dec 2021, 01:17 De klemtoon op de tweede lettergreep benadrukt voor mij het onderscheid tussen de o-mikron (de kleine o) en de o-mega (grote o) in het Griekse alfabet.
Van omega weet ik wel zeker dat ik nooit anders dan de klemtoon op de eerst lettergreep heb gehoord.
Dat komt overeen met wat hier te horen is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Omicron klemtoon

In het Grieks kun je zien waar de klemtoon van een woord valt omdat een klemtoonteken wordt gebruikt.

Daaraan kunnen we zien dat de letter 'o mikron' (mikros = klein, dus kleine o) wordt uitgesproken met de klemtoon op de eerste lettergreep (όμικρον).

Bij 'o mega' (mega = groot, dus grote o) staat het klemtoonteken op de epsilon (ε) in μέγα, dus valt hier de klemtoon op de tweede lettergreep (ωμέγα).

In het Oud-Grieks kende men een verschil in uitspraak tussen de twee letters: omikron werd uitgesproken als /ɔ/, zoals in dor, terwijl de omega werd uitgesproken als /ɔ:/, zoals in door. In Nieuw-grieks is er geen verschil in uitspraak meer.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer