Conductrice

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 624

Conductrice

Is de conductrice een conducteur geworden?
De koninging werd toch geen koning!
Hoe zit dat? (Geen huiswerk)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Conductrice

Kun je toelichten waarom je van mening bent dat conductrice conducteur is geworden?

In het nieuws wordt het woord conductrice nog steeds gebruikt: "Conductrice met fles op haar hoofd geslagen bij ruzie in trein", "Wraakzuchtige reiziger pendelt uren op en neer om conductrice te zoeken: ‘Ik wil haar iets aandoen’ ", "Man mishandeld in trein richting Utrecht toen hij conductrice te hulp schoot"

Berichten: 624

Re: Conductrice

Ik meen te weten, dat met name beroepen altijd in de mannelijke vorm gegeven worden bij gebrek aan een neutraal woord.
De vrouwelijke vorm wordt alleen gebruikt om te accentueren, dat het een vrouw betreft.
Dit heb ik 'ergens' gelezen. Maar nu wil ik graag het naadje van de kous weten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Conductrice

Dan ben je misschien geinteresseerd in genderinclusief taalgebruik. OnzeTaal stelt dat er geen vaste regels zijn voor vrouwelijke beroepsnamen, en dat er in de praktijk verschillende tendensen door elkaar voorkomen. De laatste decennia leek de mannelijke vorm als neutrale aanduiding aan de winnende hand, maar de laatste jaren lijkt daar weer verandering in te komen. Een vacature voor een "loodgieter/loodgietster" blijkt voor vrouwelijke sollicitanten aantrekkelijker te zijn dan een vacature voor "loodgieter (m/v)".

Berichten: 624

Re: Conductrice

En dan te bedenken, dat er geen lood meer gegoten wordt.
Alles plastic. Maar dat terzijde.

Reageer