[taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

Ik heb dit voorbeeldje laatst al eens bij een discussie geplaatst inderdaad. Toen kwam iemand (Knownothing?) met de opmerking dat het ook niet meer opgaat als je langere woorden hebt of samengestelde woorden. Het is dus inderdaad maar een fabeltje. En je kan de woorden ook ontcijferen aan de hand van de context.
Nou dat gaan we testen:

- mteestyesem

- pilteiok

- fsetein (festijn is met een lange ij)

- btuurennovijlnak

Even niet verder kijken tot je denkt dat je weet wat het is.

- meetsysteem

- politiek

- fietsen

- bovennatuurlijk
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Berichten: 338

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

Bio schreef:Ik heb dit voorbeeldje laatst al eens bij een discussie geplaatst inderdaad. Toen kwam iemand (Knownothing?) met de opmerking dat het ook niet meer opgaat als je langere woorden hebt of samengestelde woorden. Het is dus inderdaad maar een fabeltje. En je kan de woorden ook ontcijferen aan de hand van de context.
Nou dat gaan we testen:

- mteestyesem

- pilteiok

- fsetein (festijn is met een lange ij)

- btuurennovijlnak

Even niet verder kijken tot je denkt dat je weet wat het is.

- meetsysteem

- politiek

- fietsen

- bovennatuurlijk
Die festijn had je er beter niet naast kunnen zetten! Verder kon ik btuurennovijlnak niet ontcijferen...Myth busted! 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

Red BoriZ schreef:Nou dat gaan we testen:

- mteestyesem

- pilteiok

- fsetein (festijn is met een lange ij)

- btuurennovijlnak

Even niet verder kijken tot je denkt dat je weet wat het is.
Een goed voorbeeld! Ik denk dat de meeste mensen "meetsysteem" wel het gemakkelijkste herkend zullen hebben (ik ook). Dat komt volgens mij omdat je daar de twee deelwoorden in herkent: mtee-styesem.

De drie volgenden vond ik moeilijker (ookal zijn de woorden korter dan meetsysteem, de letters staan wel beter gemixt!)

"Bovennatuurlijk" heb ik ook niet gevonden. Als je naar het oorspronkelijke bericht ("Vlgones een oznrdeeok...") kijkt dan zul je ook merken dat de meeste letters in de langere woorden (oznrdeeok - uvinretsiet - blegnaijrk - wllikueirg - vrelvogens ) niet zo heel goed door elkaar gemixt zijn.

Men kan wel argumenteren dat er bij dit lijstje een bijkomende moeilijkheid heeft omdat de lezer de context moet missen.

Toevoeging Hier is de bron zie! Ik wist dat ik er ergens iets over op een website gelezen had, maar kon ze niet meer terugvinden!
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 283

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

Ik heb in 2003 op de TU een tweedaagse cursus coderingstheorie gevolgd. Daar begonnen ze ook met een voorbeeld waarbij de letters door elkaar geshud waren. Later ging we over op binaire taal en leerden we hoe computers de fouten uit woorden van alleen enen en nullen kunnen halen. Dat was echt tof.

Wiskunde is makkelijker als je denkt.

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

dit is moeilijker
In dzee mcabraee acibamne konlk in een srtinseie heok oeneps ene ruidcuil giejmerl: een ktwtrndeeee kubwis sms'te met een valinenksg een gvepemdïroiesre rap naar het mboeile nemumr van de purmis ientr praes odner de pbleitezegorrs voor ozne nmoern en wedaran.
niet spieken :wink:

http://home.wanadoo.nl/rhs/dictee2004.html

Berichten: 97

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

collegavanerik schreef:dit is moeilijker
A.Karim schreef:
In dzee mcabraee acibamne konlk in een srtinseie heok oeneps ene ruidcuil giejmerl: een ktwtrndeeee kubwis sms'te met een valinenksg een gvepemdïroiesre rap naar het mboeile nemumr van de purmis ientr praes odner de pbleitezegorrs voor ozne nmoern en wedaran.
niet spieken :wink: http://home.wanadoo.nl/rhs/dictee2004.html
Die bovenste lukt mij :shock: , met slechts een kleine vertraging.

Van het bovenstaande stuk herken ik slechts maar, een paar woorden. ;)

Berichten: 24

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

Hllao amlelaal,

Luek froum is dit! Ik kawm heir al een pjosoe mleeeezn maar dit vnid ik ehct gleidweg! Mijeloik om zo een brichet te schervijn twoeruns. Zednor een fuot te meakn. ..Ik weet neit of dat gleukt is. : ;) Maar ach, het is wel luek om het te preboern!

Greotjes, Mreel12 :shock:

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

Dit lukt denk ik alleen bij redelijk veel gebruikte woorden.

En in een zin gaat dit toch ook al veel gemakkelijker?

-atrlsuït

-Atrlsuït is de omgekeerde betekenis van een egoïst.

Berichten: 675

Re: [taal] mwekrawradgie wrdoo vmroen???

Met dzee lnik heof je het neit zlef te sicerjvhn maar deot de cpetoumr het voor je. :shock:

http://www.stevesachs.com/jumbler.cgi

lnik van:

http://www.mrc-cbu.cam.ac.uk/personal/matt...avis/Cmabrigde/

Reageer