Wou, dialect?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 43

Re: Wou, dialect?

Ergens in 5 of 6 vwo kreeg ik op een gegeven moment literatuurgeschiedenis (een vak dat ik nu verdrongen heb) en ik kan me nog altijd 1 zin herinneren:

''Wat je zegt of schrijft is correct Nederlands, zolang de luisteraar of lezer begrijpt wat je bedoelt.''

Het maakt dus niet uit of je 'wou' of 'wilde' zegt, zolang degene tegen wie je het hebt maar weet wat je bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Wou, dialect?

Wou en wouden staan in het groene boekje.

Gewoud niet :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Wou, dialect?

Wouden staat in het groene boekje omdat dat bossen zijn.

Het meervoud verleden tijd van willen, is echter wilden.

Nu zegt mijn leraar Nederlands:

Nee, het meervoud is wilden, want wouden zijn bossen

Mijn antwoord:

Maar wilden wonen in de bossen :shock:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Wou, dialect?

Wouden staat in het groene boekje omdat dat bossen zijn.


Wouden staat als werkwoord in het groene boekje. Sla je docent Nederlands daar maar eens mee om de oren!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Wou, dialect?

Met wouden of met het boek :shock: ?
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: Wou, dialect?

ABN is een kunsttaal,welke niet natuurlijk klinkt en niet in je hart doordringt.Daarentegen zijn dialekten de echte gesproken talen,ongekunsteld,uit het hart van de mensen.Ik gruw ervan als ik ouders tegen elkaar hoor spreken in dialekt en dan in het ABN tegen hun kind,alsof dat kind een vreemde is,die er niet bij hoord.Ik spreek het dialekt van mijn ouders en voel me er lekker bij.Daarbovenop spreek ik nog een paar talen vloeiend,zodat ik me niet hoef te schamen.Met een beetje spijt moet ik vaststellen dat er al woorden in mijn dialekt verloren zijn gegaan.Ze zijn door het nieuwe onkruid niet meer gekend.


ABN heet tegenwoordig AN, je hoort er niet bij met een t, waarom zouden mensen die slechts 1 taal spreken zich moeten schamen en waarom heb je niet gewoon een nieuw onderwerp aangemaakt? Het gaat hier om wilde/wou. Tja en bossen inmiddels :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Wou, dialect?

ongeveer hetzelfde met zegden en zeiden..Ik vind 'zeiden' gewoon beter klinken. Hetzelfde met wouden, vind ik ook beter klinken (als belg dan).

Gewoud bestaat tuurlijk niet en Woudend ook niet, want dan zeg je eigenlijk gewilded en wildend, nee?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Wou, dialect?

Het groen boekje zegt:

willen: wilde, wou, wilden, wouden, gewild.

Vrij duidelijk denk ik.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer