Profiel van de wsf-lezers

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Profiel van de wsf-lezers

Wat is jouw lezerprofiel?

Welke genres liggen jou het meest? Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)? Wat ligt er zoals op je nachtkastje? Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje? Waar en wanneer lees je? Vertel ons dit alles en meer...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Profiel van de wsf-lezers

Zo heel erg veel lees ik niet. De betovering van een verhaal ben ik ook snel kwijt als ik de karakters ongeloofwaardig vind. Dan leg ik het boek weg, en lees het niet uit. Humor, fantasie, geloofwaardige karakters en "filosofische" thema's in een verhaal spreken mij aan. Mijn favoriete schrijvers en boeken zijn:

Kurt Vonnegut (zijn boeken verzamel ik):

God Bless You, Mr. Rosewater, or Pearls Before Swine (1965)

Slaughterhouse-Five, or The Children's Crusade (1969)

Galápagos (1985)


Ivan Goncharov

Oblomov (1858)
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Profiel van de wsf-lezers

Van Vonnegut heb ik alleen Slaughterhouse Five gelezen. En zeer graag gelezen overigens, mooi boek.

Berichten: 8.614

Re: Profiel van de wsf-lezers

Alhoewel ik erg graag en erg veel lees (ik heb altijd wel een boek waar ik in bezig ben), beperkt mijn lezen zich vooral tot het thrillergenre. Een onvoorspelbaar einde en veel onverwachte wendingen doen het altijd goed bij mij evenals geloofwaardige en gedetailleerde beschrijvingen (zolang ze het verhaal en/of de spanning niet in de weg zitten). Het is moeilijk om mijn favoriete boek/auteur te geven, maar als ik toch iemand moet noemen:

Jeffery Deaver:

o.a. Dodendans, De illusionist, De cyberkiller, De koude maan
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Profiel van de wsf-lezers

Ik lees vaak thrillers en detectives. soms lees ik ook boeken met historische achtergrond. Meestal lees ik in het nederlands, maar sommige boeken heb ik enkel in het engels gelezen.

Anthony Horowitz - Alex rider serie: deze ben ik begonnen toen ik 13 was, en daarmee ga ik nog steeds voort.

Verder een mijn meest ge smaakte boeken:

Katherine Neville - De Acht

Jack Higgins - De vlucht van de adelaars

David Mason - Shadow over babylon
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Profiel van de wsf-lezers

Welke genres liggen jou het meest?

(spy)thrillers, geromantiseerde Keltische legenden, romans, humor

Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)?
  • (spy)thrillers, Tom Clancy, Desmond Bagley, Frederick Forsyth, Robert Ludlum, Sue Grafton, allen vrijwel compleet
  • geromantiseerde Keltische legenden, vnl Marion Zimmer Bradley en Mary Stewart
  • romans, Graham Greene, Heinrich Böll, W Somerset Maugham, Georges Simenon, Nevil Shute, Hubert Lampo, Jan de Hartog, allen vrijwel compleet (Behalve Simenon, zie dát eens compleet te krijgen.... 8-) maar dan toch wel 80%) en grotendeels in de oorspronkelijke talen. Da's verreweg het mooist.
  • humor: Spike Milligan (vooral die onverbeterlijke War Memoirs), John Mortimer (Rumpole of the bailey), Godfried Bomans, Simon Carmiggelt, Midas Dekkers, Yvonne Keuls, Kees van Kooten, Havank


Wat ligt er zoal op je nachtkastje?

Merendeels het kortere werk, (kwartiertje lezen voor het slapen gaan), en dat wil dus zeggen van alles uit de humorhoek en de collected short stories van W Somerset Maugham (óók humor, maar dan meer van de glimlachsoort)

Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje?

Onze woonkamer lijkt wel een bibliotheek, dus ja, alles puilt uit. Nog twee bananendozen vol op de slaapkamer, en er zijn nog een stuk of vijf serieuze verhuisdozen bij gebrek aan plaats sinds de laatste verhuizing nooit meer uitgepakt geraakt. Mijn nabestaanden kunnen tegen die tijd een volwassen boekwinkel beginnen.

Waar en wanneer lees je?

Hoofdzakelijk in bed. Heel soms ben ik ziek en dan doe ik een paar dagen weinig anders. Maar de laatste jaren hoofdzakelijk nog slechts dat kwartiertje voor het slapen gaan.

Top 20:

begin ik niet aan. Alle bovengenoemden zouden er met meerdere boeken in moeten, en nog zo een twintigtal losse meesterwerken van andere schrijvers. Geen plek genoeg in een top 100. :D Zou ik er één moeten kiezen dan werd dat "A town like Alice" van Nevil Shute.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Profiel van de wsf-lezers

Clancy en Forsyth zijn gewoon schitterend. Die lees ik altijd met plezier. Van clancy echter niet op-center, net force en powerplays.

Zelf ga ik bijna altijd naar de bib voor mijn boeken, maar jaarlijks koop ik er toch enkele
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Profiel van de wsf-lezers

@yps: voeg me maar toe, maar ik zal per boek bekijken of ik meedoe. Dan kan je daarna deze zichtbaar maken.

Welke genres liggen jou het meest?

Fantasy (Pratchett en The Dark Tower van Stephen King)

(Geschiedenis)Roman (Aldous Huxley, Umberto Eco)

Humor (Pratchett, Douglas Adams, Anthony Horowitz, Simon Carmiggelt, Midas Dekkers, Roald Dahl)

Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)?

Meerdere ja: Umberto Eco en Terry Pratchett vind ik allebei geweldig. Van Eco vond ik Het Eiland van de vorige dag erg mooi. Van Pratchett staat Thief of time mij het meest bij. The Dark Tower serie van King vond ik ook erg mooi.

Wat ligt er zoals op je nachtkastje?

Momenteel even niks, studie is weer begonnen...

Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje?

Het laatste, 3 boekenplankjes en 1 kast studieboeken. Ik wil er wel graag meer, en ik ben bijna jarig :D

Waar en wanneer lees je?

Op de bank, in de trein, op vakantie.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 8.614

Re: Profiel van de wsf-lezers

Jan van de Velde schreef:
  • (spy)thrillers, Tom Clancy, Desmond Bagley, Frederick Forsyth, Robert Ludlum, Sue Grafton, allen vrijwel compleet
De meesten hiervan heb ik ook al gelezen. Wat bedoel je eigenlijk met 'compleet'? Dat je ze allemaal hebt of dat je ze allemaal hebt gelezen (afgaande op je beschrijving van je huis ga ik voor het eerste).
Zelf ga ik bijna altijd naar de bib voor mijn boeken, maar jaarlijks koop ik er toch enkele
Dit is ook op mij van toepassing.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 191

Re: Profiel van de wsf-lezers

Hmm, ok, boeken en Symone... Ik ben een boekenkoper, niet zo'n lener (wel van vrienden, niet van de bieb). Ik ben gek op mooi vormgegeven boeken. Zo heb ik een supermooi kookboek gekocht van Tessa Kiros, waar ik nog geen recept uit gekookt heb, maar waar ik wel af en toe eens in lees en blader pi.gif . Ik heb in een extra kamer een klein formaat boekenkast die uitpuilt, en in m'n woonkamer een zeer bescheiden deel met de boeken die ik vaker ter hand neem (meest naslagwerken).

Een kijkje in mijn boekenkast leert dat ik vrij 'breed' lees... kookboeken (of over voedsel), tuinboeken, fotoboeken (!), designboeken, reisgidsen en reisverhalen, boeken van ervaringen van buitenlanders in Nederland, spreekwoordenboeken, het witte boekje, tijdschriften. Een hele reeks kinderboeken, waargebeurde verhalen, literatuur en ook... jaja, chicklits 8-) en de Harry Potters.

Ik lees Nederlands en als het origineel in het Engels is, dan liever in het Engels. En laatst me voor het eerst gewaagd aan een vertaling van Schopenhauer. Op mijn nachtkastje liggen meestal drie of vier boeken tegelijk (maar ik lees ook gewoon lekker op de bank of de zitzak...).

Op het moment ben ik bezig in een boek ivm een carrièreswitch (wat wil ik nou en hoe ga ik dat bereiken...) met als lekkere tegenhanger voor in bed een echte Engelstalige chicklit. Daarnaast ligt "Het vreugdevuur der ijdelheden" van Tom Wolfe al een tijd op m'n nachtkastje (in het Nl trouwens) maar ik wil er maar niet doorheen komen :D .

Ik hou niet van sf of thrillers. Ook misdaadromans zijn niet m'n favoriet (hoewel ik wel een periode alle Baantjers uit de bieb heb geleend).

Dit is het geloof ik wel zo'n beetje...

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Profiel van de wsf-lezers

ypsilon schreef:Welke genres liggen jou het meest?

Fantasy (ben vooral dol op fantasy trilogieen), thriller, historische roman, en SF.

Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)?

Moeilijk, er is zoveel moois.

Erg leuk om te lezen vond ik de "gouden kompas" serie van Philip Pullman, hoewel dat (net als harry potter) origineel kinderboeken zijn. Uiteraard heb ik alles van Tolkien gelezen, en bijna alles van Stephen King, Verginia Andrews en Marion Bradley.

Grote namen zeggen me niet perse iets, het boek moet gewoon mooi zijn. Vandaar dat ik nu wel boeken in mn hoofd heb die ik geweldig vond, series zelfs, waarbij ik geen idee heb van de schrijver eigenlijk.. ernstig, ik weet het.

Wat ligt er zoals op je nachtkastje?

Nu?

"Het geslacht bjorndal" van Trygve Gulbranssen, een paar libelles, een boek over fantasy-art, en in mn tas-naar-werk zit momenteel " de moord van een dienstmaagd" van Judith Cook

Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje?

Mn kast is bescheiden maar puilt wel uit. Ik lees erg veel van de biep en boeken die mn moeder van dr buurvrouw van dr oma etc kreeg, die ook weer teruggaan daarna, scheelt erg veel plek!

Waar en wanneer lees je?

In bed nog een half uurtje, in t weekend en vooral in de bus naar mn werk (uurtje heen, uurtje terug)

Vertel ons dit alles en meer...

Ik heb het plan opgevat om meer wetenschappelijke/sf trillers te gaan lezen. Laatst stond er heel stuk over in de Science (geloof ik) en daar heb ik wel een paar schrijvers/titels uit gehaald die me erg interessant leken. o.a Galapagos (1985)

van Kurt Vonnegut.

Misschien iets om voor te stellen voor t clubje? Ik zal t eens gaan uitzoeken.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Profiel van de wsf-lezers

Ik heb over laatst ook eens een Baantjer gelezen en vindt het te "deus ex machina"
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 590

Re: Profiel van de wsf-lezers

Welke genres liggen jou het meest? Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)? Wat ligt er zoals op je nachtkastje? Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje? Waar en wanneer lees je? Vertel ons dit alles en meer...


Ik lees eigenlijk geen boeken die 'leuk' of 'spannend' zijn, de romans die ik al lees zijn hoofdzakelijk van Houellebecq wat denk ik ook de favoriet is, niet echt opbeurende kost, maar daarom niet minder indringend, integendeel zou ik zelfs zeggen. Boeken voor de leuk vind ik hoofdzakelijk tijdverspilling. Interessante en leerzame boeken lees ik des te meer, en ik koop vrijwel alle boeken die ik lees. Dat betekent dat de ruimte in mijn boekenkast langzaamaan op begint te raken... maar wat lees ik dan? Hoofdzakelijk filosofie, wetenschap, de grens tussen beiden, maar ook politicologie, sociologie, rechten etc. mm, het klinkt wel erg saai, maar dat is het niet! het grappige is juist dat hoe meer ik lees en te weten kom, hoe meer ik er van ben overtuigd dat het allemaal zo erg met elkaar te maken heeft.

Ik ben nu in twee boeken tegelijk bezig, Godel, Escher, Bach en Cycads of the world.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Profiel van de wsf-lezers

Boeken voor de leuk vind ik hoofdzakelijk tijdverspilling.


Waarschijnlijk is het ook tijdverspilling, maar voor mij is het ontspanning en dat vind ik zeker een noodzakelijk iets! Als ik 24/7 alleen maar nuttige dingen zou doen zou ik gek worden denk ik. Daarbij stimuleren verhalen mn creativiteit en dat vind ik eigenlijk wel nuttig, nu ik er nog eens over nadenk. pi.gif
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 954

Re: Profiel van de wsf-lezers

Welke genres liggen jou het meest?

Literatuur, geschiedenis, (populair) wetenschappelijk

Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)?

Herman Hesse, Franz Kafka, Umberto Eco

Wat ligt er zoal op je nachtkastje?

op dit moment Coetzee

Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje?

ja, ik heb plaatsgebrek

Waar en wanneer lees je?

veel voor mijn werk, als onderzoeker ontkom je er niet aan. verder aan tafel of in bed.

Top 20

dat is me te moeilijk

Reageer