[Literatuur] Literaire prijzen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

[Literatuur] Literaire prijzen

Ik lees steeds vaker dat er weer een prijs is uitgerijkt voor een boek... Ik ben eens op internet gaan kijken en kwam erachter dat er elk jaar zo'n 150 prijzen worden uitgerijkt. Is dit te veel, of moedigt het juist aan tot schrijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [Literatuur] Literaire prijzen

Ik denk wel dat het geen kwaad kan. De schrijver zelf verdient niet veel met zijn boeken (tenzij hij zeer veel verkoopt). Ik dacht iets van een halve euro per boek, maar daar ben ik niet zeker van.

En dergelijke prijzen moedigen schrijvers zeker aan, zodat nieuw talent blijft komen en oud talent blijft zich inzetten :shock:

Of ze erdoor beter gaan schrijven denk ik ni. Of je een boek graag hebt, hangt vaak van jezelf af, maar als er meer keuze is, ga je wel sneller een leuek boek vinden :?:

Re: [Literatuur] Literaire prijzen

Ik vind het misschien wel juist te weinig.

De spoeling van goede literaire schrijvers is op dit moment erg dun, en als dit een goede manier is om het aan te moedigen dan zijn er nooit teveel literaire prijzen. Schrijvers verdienen indd te weinig, zeker in verhouding met het maatschappelijk belang dat ze hebben.

Je kunt je de waarde die aan zo'n prijs gehecht moet worden misschien ter discussie stellen. Een prijs is er toch vooral om te laten zien dat je ergens in uitblinkt, de beste bent. Met literaire onderscheidingen ben je tegenwoordig een van de zovelen.

Succes met je beschouwing Job!

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: [Literatuur] Literaire prijzen

Of ze erdoor beter gaan schrijven denk ik ni. Of je een boek graag hebt, hangt vaak van jezelf af, maar als er meer keuze is, ga je wel sneller een leuek boek vinden :shock:
Als we het toch over beter schrijven hebben: Ik hoorde laatst een schrijver op de publieke omroep (radio 2, Ned.) beweren dat vele schrijvers (Gerard vh Reve, A. F. T. vd Heijden etc) hun succes danken aan het roken en vaak hevige drinken wat ze doen.

Als dit waar is worden de literatuurprijzen voor een deel uitgegeven aan alcohol en rookwaren. Schenk het dan maar aan een goed doel.
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Literatuur] Literaire prijzen

Ik denk dat het aantal literaire prijzen groot is door markteconomische werking, schijnbaar is het voor bedrijven interessant om een literaire prijs te geven. Dat het er veel zijn wil alleen maar zeggen dat het commercieel aantrekkelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: [Literatuur] Literaire prijzen

Helemaal mee eens. Zo laat een bedrijf immers zien gevoel te hebben voor cultuur en intellectuele prestaties op een ander dan het wetenschappelijk vlak. Dit doet het goed bij de klanten.

:shock:
aha!

Berichten: 43

Re: [Literatuur] Literaire prijzen

Ik vind dat je een enorme prestatie moet verrichten voordat je een literaire prijs krijgt. Als er per jaar 150 worden uitgerijkt, ga ik twijfelen aan de waarde van een prijs. Alleen het allerbeste moet beloont worden, zo stimuleer je tot beter presteren.

Re: [Literatuur] Literaire prijzen

Ik vind dat je een enorme prestatie moet verrichten voordat je een literaire prijs krijgt. Als er per jaar 150 worden uitgerijkt, ga ik twijfelen aan de waarde van een prijs. Alleen het allerbeste moet beloont worden, zo stimuleer je tot beter presteren.


Ik ben het niet helemaal met je eens, ze moeten het goed in verschillende categorien onderverdelen, ik denk dat het dan eerlijker verdeelt is.

Re: [Literatuur] Literaire prijzen

lieve schrijvers van al deze leuke bedenkingen...lees eens wat meer goeie boeken in plaats van steeds achter die computer te zitten en dan zullen jullie misschien zonder fouten leren schrijven. Ik erger me dood aan al dat slordige taalgebruik. En prijs wordt uitgereikt en niet uitgerijkt bvb.Ikzelf zit wel eens in de jury voor zo'n literaire prijs..err wordt vaak ernstig over de kwaliteit van een werk gepraat maar soms heeft het geven van een prijs te maken met 'vrienden onder vrienden'.Ach hoe zou je zelf zijn als je je vriend een plezier kan doen.Het klinkt wat banaal maar toch is het zo...Maar zoals gezegd soms gaat het heel serieus..

Re: [Literatuur] Literaire prijzen

lieve schrijvers van al deze leuke bedenkingen...lees eens wat meer goeie boeken in plaats van steeds achter die computer te zitten en dan zullen jullie misschien zonder fouten leren schrijven. Ik erger me dood aan al dat slordige taalgebruik. En prijs wordt uitgereikt en niet uitgerijkt bvb.Ikzelf zit wel eens in de jury voor zo'n literaire  prijs..err wordt vaak ernstig over de kwaliteit van een werk gepraat maar soms heeft het geven van een prijs te maken met  'vrienden onder vrienden'.Ach hoe zou je zelf zijn als je je vriend een plezier kan doen.Het klinkt wat banaal maar toch is het zo...Maar zoals gezegd soms gaat het heel serieus..


Mijn spelling en schrijfstijl zijn over het algemeen best beroerd maar als je er zelf over begint kun je beter zorgen geen last van dikke vingers te hebben. Achter een punt begin je een woord naar mijn mening altijd met een hooftletter net als bij de aanhef " lieve schrijvers " het geval had moeten zijn. Ook als je meerdere punten achter elkaar gebruikt en in dat geval moet het aantal punten eigenlijk altijd drie zijn en niet dan drie en dan weer twee. " En prijs " moet " Een prijs " zijn. Ook " err " is natuurlijk niets en achter " Ach" hoort een komma en op het eind van de des betreffende zin hoort een vraagteken. Het had " goede boeken " moeten zijn inplaats van " goeie boeken ". Als het toch " goeie " had moeten zijn dan had je twee puntjes op de e moeten zetten. Achter elke punt of komma hoort eerst een spatie voordat je aan de volgende zin begint tenzij je die op een volgende regel start. :shock: ;)

Nu zul je dit ( hopelijk ) wel expres gedaan hebben en vraag ik mij nu af of ik nog iets vergeten ben.

Ik vind een prijs die je aan schrijvers uitreikt niet alléén een opsteker voor die persoon maar ook iets waarmee je tegen het publiek zegt : " Dit is goed."

Nu, dat laatste maken wij natuurlijk zelf wel even uit.

Reageer