linkslopende golven

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 58

Re: linkslopende golven

Maar hoe kan je dan bij deze golf weten dat punt B naar boven loopt? Want dat staat in de verbetersleutel...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: linkslopende golven

Hier haal je de informatie dat de golf nog niet verder dan een zeker punt aan de rechterkant is gekomen.
Hij zal dan van links komen en dus naar rechts lopen.

Maar helemaal zeker is dat hier niet; misschien loopt-ie naar links en is men op een zeker moment gestopt met aan het touw te slingeren.

Dus, inderdaad, hier kun je het niet zeker weten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: linkslopende golven

Wat staat er onder het plaatje? Er staat een zin die eindigt met een dubbele punt, dus er komt nog wat.

Berichten: 58

Re: linkslopende golven

Knipsel.PNG
Achter dubbel punt staan deze vier antwoordmogelijkheden. Het correcte antwoord hier is c. Ik twijfelde tussen a en c. De verbetersleutel zegt dat het c is omdat punt B bovenaan begint maar ik weet niet waaruit je dit kan afleiden zonder te weten dat dit is een rechts- of linkslopende golf is..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: linkslopende golven

De trilling is in punt A 'gestart'.
Als je dat leest als dat er op t=0 iemand of iets aan het touw is gaan slingeren, dan beweegt de golf vanaf dat punt en is hij in B dus rechtslopend.

Links van A moet de golf dan linkslopend zijn, en dat is niet in het plaatje te zien. Lijkt me een fout in de opgave, maar voor wat punt B doet, maakt dat niet uit. Rechtslopend in B, dus na het vorige plaatje gaat punt B omhoog.

Dan moet, in het keuzeplaatje, wel vier keer t1 staan waar nu T staat!

Kortom, het vraagstuk zit erg slordig in elkaar.

Berichten: 58

Re: linkslopende golven

Ok ik snap het, heel hard bedankt!

Reageer