Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

Ik ben van plan precies één populairwetenschappelijk boek over snaartheorie te kopen. Het gaat mij er daarbij om een globaal idee te krijgen van waar men mee bezig is, niet meer en niet minder. Ik ben niet bang voor wat wiskunde op laat ons zeggen VWO-niveau. Wie heeft er suggesties?
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

Niet zelf gelezen: A first course in string theory van Barton Zwiebach (MIT) zou wel wat kunnen zijn.
 
Barton Zwiebach is once again faithful to his goal of making string theory accessible to undergraduates. Complete and thorough in its coverage, the author presents the main concepts of string theory in a concrete and physical way in order to develop intuition before formalism, often through simplified and illustrative examples. This new edition now includes AdS/CFT correspondence, which is the hottest area of string theory right now as well as introducing superstrings. The text is perfectly suited to introductory courses in string theory for students with a background in mathematics and physics. New sections cover strings on orbifolds, cosmic strings, moduli stabilization, and the string theory landscape.
 
 
Is overigens ook als Pdf op internet te vinden.

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

@ Michel Uphoff
 
Dat boek is best pittig, maar zal waarschijnlijk wel een goede indruk geven van wat snaartheorie behelst.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

Dat boek van Zwiebach zou ik niet echt 'populair wetenschappelijk' noemen. Hoewel het inderdaad een relatief laag niveau heeft, zodat het begrijpelijk is voor Bachelor-studenten natuurkunde, is het toch iets te serieus voor totale leken. Volgens mij is alleen VWO-niveau nog net iets te laag voor dat boek. 
 
Ik denk trouwens dat het sowieso moeilijk is om een snaartheorie boek te vinden met wiskunde op VWO niveau. Het is ofwel een serieus boek met wiskunde op universitair niveau, ofwel een boek met (vrijwel) helemaal geen wiskunde. Althans, dat lijkt mij.
 
Sowieso is quantum mechanica een vereiste om snaartheorie te begijpen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 556

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

Ik las onlangs het boek:
Vock Marcel, "De Snaartheorie", Wetenschappelijke Bibliotheek, Veen Magazines, 2010.
Het is in het Nederlands geschreven als oorspronkelijke taal, en het is vlot leesbaar en bovendien aangenaam.om lezen.
Ik heb het in de Stadsbibliotheek gevonden, dus je kan het eerst ontlenen (ik veronderstel dat als ze het in België in de bibliotheken hebben dit ook in Nederland het geval is) en bekijken, voor je er geld aan uitgeeft.

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

@ cock
 
Is het boek alleen nog tweedehands verkrijgbaar?
 
http://www.bol.com/nl/p/snaartheorie/1001004007506886/

Gebruikersavatar
Berichten: 556

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

 
Is het boek alleen nog tweedehands verkrijgbaar?
Ik kan u hier helaas geen antwoord op bieden. Ik heb het ontleend in de bib. en niet gekocht.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

Bartjes schreef: @ cock
 
Is het boek alleen nog tweedehands verkrijgbaar?
 
http://www.bol.com/nl/p/snaartheorie/1001004007506886/
Volgens mij wel. Ik heb de ISBN-code zojuist ingegeven op de website van de boekhandel in mijn woonplaats, en kreeg toen de omschrijving "Niet meer bestelbaar" te zien. Ik weet niet of er bij jou in de buurt een vestiging van De Slegte zit, maar anders zou je eens kunnen proberen of het daar te krijgen is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

mathfreak schreef: Ik weet niet of er bij jou in de buurt een vestiging van De Slegte zit, maar anders zou je eens kunnen proberen of het daar te krijgen is.
 
Vroeger was die er wel (een flink deel van mijn boekencollectie komt daar vandaan), maar toen kreeg men het in de kop dat groter altijd beter is dus werd er gefuseerd, raakten de boekwinkels hun eigen identiteit kwijt, en uiteindelijk ging de hele zaak op de fles. Een aantal van de oorspronkelijke winkels zijn nu weer uit de fusie los gemaakt en - mede door de inspanningen van boekenliefhebbers - gered. Of de vestiging van De Slegte bij mij in de buurt daar ook bij zit, dat weet ik niet.
 
Overigens lijkt de tip van Michel Uphoff mij een goed alternatief.

Berichten: 555

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

Ik kan alleen over hoofdstuk 23 van Zwiebach spreken, daarin wordt gebruik gemaakt van (veel) voorgaande berekeningen waarbij me opviel dat je toch wel de tijd erin moet steken om het een beetje onder de knie te hebben. Op het einde daarvan is ook een parate kennis van algemene relativiteit nodig.
 
Als je een volledige instap wilt hebben is het boek redelijk aangenaam geschreven (wat ik ervan bekeken  heb).
Populair wetenschappelijke verhandelingen negeren meestal het exacte en de moeilijkheden, hierdoor vind ik dat het vaak meer vragen oproept.
 
De conclusie die ik zou maken is dat je misschien wel een (gedateerd?) idee kan krijgen hieruit maar als je de kracht ervan wilt kennen, zal je er veel tijd in moeten steken.
 
Veel succes.

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

Ik ben niet van plan iets met snaartheorie te gaan doen, mijn bedoeling is enkel om te weten te komen waar men mee bezig is.
 
JorisL schreef: Populair wetenschappelijke verhandelingen negeren meestal het exacte en de moeilijkheden, hierdoor vind ik dat het vaak meer vragen oproept.
 
Daarom denk ik ook niet dat de gebruikelijke (wiskundevrije!) populairwetenschappelijke boeken voor mijn doel geschikt zijn. Het boek zal net iets meer moeten bieden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

JorisL: De conclusie die ik zou maken is dat je misschien wel een (gedateerd?) idee kan krijgen.
 
De tweede editie is uit 2009, dus dat valt m.i. wel mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

Geen idee of je hier iets aan hebt:
 
http://staff.science.uva.nl/~jdeboer/education/projects/projects/snaren.pdf
 
Een project van mijzelf en twee medestudenten, tijdens het tweede jaar van onze natuurkunde studie. Het niveau is denk ik vergelijkbaar met dat van de Zwiebach (alleen gaat Zwiebach nog wel een heel stuk verder). Om alvast een idee te krijgen.
 
EDIT: na dit project nog eens vlug doorgebladerd te hebben zie ik dat we een aantal dingen wel heel beknopt uitleggen. Wat dat betreft zal Zwiebach het een stuk beter uitleggen, dus hoop ik je ook weer niet af te laten schrikken door dit stuk. Maar je ziet in elk geval het niveau van de wiskunde.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Re: Populairwetenschappelijk boek over snaartheorie?

@ Math-E-Mad-X

Even doorgekeken - helaas is dat voor mij net iets te hoog gegrepen.

Reageer