Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 14

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Dempingsmateriaal is opzich geen probleem voor mij, het is alleen de vraag hoe hoog en hoe dik deze muur dan wel niet moet zijn om de 20-125 Hz Range te dempen. Liefst richting de 67 dB(A). Het is niet zo dat er 67dB(A) Binnenkomt, alleen die 67dB(A) is als ik de gemeente moet gelvoen het gemiddelde. 

Volgende zou dus zo maar kunnen:

- stoplicht 30sec rood. 0 dB(A)

- stoplicht 30sec groen 132dB(A).

Athans als ik de gemeente mag geloven over het dB(A) Lden stuk dan.

Indien iemand hier iets meer over weet hoor ik het graag.

Ook zag ik trouwens dat er metamaterialen zijn die een object onzichtbaar kunnen maken voor geluid. Het geluid buigt zich als het ware om het huis heen.

Anti geluid leek me in eerste instantie een goed paardemiddel voor deze lage tonen, maar blijkt pratisch wat lastigger.

Ik vind het niet erg om iets nieuws te proberen, en indien iemand een doorbraak kent, of onderzoek heeft gedaan naar het elimineren van geluid (Death silence) zou ik dat graag willen uitproberen/onderzoeken of tegenbetaling van.

Wat ik eigenlijk wil bereiken is op een inventieve manier mijn perceel akoestisch ontzichtbaar maken voor deze weg. en het liefst op een (bijna) ontzichtbare manier.

 

Berichten: 12.262

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

dB's kun je niet op die manier middelen, het blijft een logaritmische schaal. Het voorbeeld dat jij geeft is gemiddeld 129dB(A).
Victory through technology

Berichten: 14

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Ok, gelukkig anders werd het lastig ;) kan dus uitgaan van ongv 70 dB?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Thomas Bredenbeek schreef: Ok, gelukkig anders werd het lastig ;) kan dus uitgaan van ongv 70 dB?
Euhm, om dat wat in perspectief te brengen: je wil dus dat de geluidsgolven 1 miljoen keer minder sterk zijn? (van 132dB naar 70dB) Dat gaat je niet lukken zonder isolatie.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 1.617

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

132 dB is extreem hard. Dat haal je alleen als je de microfoon binnenin een vrachtwagenmotor houdt.

Berichten: 14

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

@317070

Ik zou graag van 70 naar 0 willen. Echter is de gevel, glas en kozijnen al geisoleerd. Laagste isolatie waarde is van het glas en die is 51db. 

Ik zou graag naar 70db willen.

Echter hoor ik steeds vaker dat het mogelijk schijnt te zijn dmv Metamaterialen om een akoustische Cloak te bouwen, zodat het object ontzichtbaar wordt voor geluid. Dan zou het in theorie niet meer uit moeten maken of de bron nu 192dB of 9 dB produceerd.

Is hier iemand al bekend mee? Of wellicht andere inovaties. Druk verschil, geluid afbuigen etc etc. Doel is niets te horen. Of het nou expirimenteel is of al te koop bij de lokale bouwmarkt. Gaat mij erom dat 0dB de streefwaarde is.

Berichten: 12.262

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Geluid afbuigen zou kunnen, maar dan moet je echt een fors scherm in voortuin gaan bouwen (zodanig groot dat je het verkeer er niet overheen kunt zien).

Alternatief zou zijn om de ramen verder te isoleren. Als ik het goed begrijp zit er al 5 cm dik dubbel glas in, maar dat kan altijd nog beter. Een extra laag glas die een eindje van het bestaande raam verwijderd is (zeg 10 cm) scheelt een hoop. Normaliter worden dat soort constructies alleen in oude panden gebruikt, die al 'dubbel glas' hadden dat uit 2 losse ramen bestond met ca 10 cm ruimte ertussen. Als je de binnenste laag daarvan door normaal dubbel glas vervangt en de buitenste enkele laag laat zoals ie is levert dat zeer goed geluidswering op.

Normaal dubbel glas is vooral gemaakt als thermische isolatie. Daarbij is het bevorderlijk als de platen dicht op elkaar staan om convectie binnen het glas te minimaliseren. Voor geluidsisolatie werkt het aanzienlijk beter als de glasplaten pakweg 10 cm uit elkaar staan. Dit soort 'drievoudig glas' levert beide prestaties tegen beperkte kosten.

In de praktijk hoeft het geen statische constructie te zijn. Je zou bijv kunnen kiezen van luiken die voorzien zijn van enkel glas en op 10 cm van de aanwezige ramen sluiten. Dat maakt het visueel wat minder een bunker, maar levert wel een forse reductie in geluid op, en daarnast een beetje extra thermische isolatie.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Thomas Bredenbeek schreef: Echter hoor ik steeds vaker dat het mogelijk schijnt te zijn dmv Metamaterialen om een akoustische Cloak te bouwen, zodat het object ontzichtbaar wordt voor geluid. Dan zou het in theorie niet meer uit moeten maken of de bron nu 192dB of 9 dB produceerd.

Is hier iemand al bekend mee? Of wellicht andere inovaties. Druk verschil, geluid afbuigen etc etc. Doel is niets te horen. Of het nou expirimenteel is of al te koop bij de lokale bouwmarkt. Gaat mij erom dat 0dB de streefwaarde is.
Afbeelding
 
 
1) Met metamaterialen een akoestische cloak? State of the art is 10dB bij een enkele frequentie, en dat is nog maar in simulatie: http://scitation.aip.org/content/aip/journal/adva/4/12/10.1063/1.4902339
Metamaterialen is iets voor de verre toekomst. Momenteel kost het nog miljoenen voor een vierkante decimeter zulk materiaal.
2) active noise cancellation is bijlange nog niet ver genoeg om je volledige huis (die in een winderige omgeving staat) af te schermen van een variabele en bewegende geluidsbron.
 
Beide technologieën zitten in de pipeline, maar zijn er nog lang niet (of gaan er nooit komen). De kans is groot dat we commerciële kernfusie gaan hebben voor een van die twee dingen die je wil gebruiken om je huis van geluid te isoleren.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 14

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

@317070

Deze cloak bedoel ik ;)

http://www.pratt.duke.edu/news/acoustic-cloaking-device-hides-objects-sound

@Benn

Glas wat er nu inzit is 86.2SI-24-64.2SI

8mm glass - 2x Gelaagde PVBA folie - 6mm glass - 24mm spouw - 6mm glass- 2x Gelaagde PVBA folie - 4mm glass.

Over de dubbelle constructie, had ik inderdaad al veel gelezen. Had ook gelezen dat je een kozijn op je buiten muur kan zetten, en een kozijn op je binnenmuur. 

Vervelende met deze oplossing is echter dat zich aan de voorgevel 2 erkers bevinden, en 5 Kozijnen. Aan de zijgevel ook 6 kozijnen. 

De glasplaten die er nu inzitten hebben de hoogste waarden voor "Normaal" Glas. Als je dit dubbel uitvoert, zou je volgens de importeur op laag richting de 60db(A) en hoog richting 90 dB(A) Moeten gaan.

Met het bovenstaande zou je dus praktisch niets kunnen horen, en voldoet hierdoor ook aan de wensen (buiten de kosten om).

Vroeg mij alleen af of er andere methodes bestaan die het het liefst al buiten dempen, dmv innovatie of techniek. 

Scherm is een hele goede optie. 2M zou ik ook niet vervelend vinden. Boven zal je er dan niet veel aan hebben denk.

Heb ooit wel eens gehoord dat lage tonen als het ware over de grond rollen, en hierdoor dus ook laag aan de grond blijven. Is dit waar? want dan is een scherm de oplossing, gezien ik alleen laag wil dempen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Thomas Bredenbeek schreef:Heb ooit wel eens gehoord dat lage tonen als het ware over de grond rollen, en hierdoor dus ook laag aan de grond blijven. Is dit waar? want dan is een scherm de oplossing, gezien ik alleen laag wil dempen.
 
Ja, bij een autoweg (of bij treinen) is dat omdat het de grond is die trilt. Ondanks dat je dus een scherm plaatst, loopt de geluidsgolf in de grond door, waardoor mensen zeggen dat de lage tonen "over de grond rollen". Een scherm laag tegen de grond helpt dus niet, omdat het de grond zelf is die trilt.

 
Thomas Bredenbeek schreef:Vroeg mij alleen af of er andere methodes bestaan die het het liefst al buiten dempen, dmv innovatie of techniek.
 
Neen, helaas niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 8

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Geluid draagt verder met de wind mee dan tegen de wind in. Zou het denkbaar zijn dat je een van de buitenmuur afgerichte luchtstroom opwekt die de energie uit het aanrollende gelud haalt?

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Als je alleen luchtmetingen in een pand doet en aanneemt, dat het geluid alleen door gevels en dak naar binnen komt, dan kan je aardig de fout ingaan met geluidsmetingen.
 
Hoe staat het huis op de fundering, wat voor palen (hout/beton) of op een bak. Zijn er verbindingen (nuts functie) die naar het huis lopen vanaf de weg. Je zou ook geluidsmetingen kunnen doen om contact geluid, dat door gevels, dak enz. kan worden overgedragen op vloer, muren en plafonds eens kunnen meten. In ongunstige gevallen kunnen dit soort constructie delen als "elektrostaten" werken. Dus materiaal dat geluid goed geleid om omleidt, maar op specifieke punten het geluid overdraagt op lucht. Als deze bron aanwezig is, dan helpt gevel isolatie en al het andere niet.
 
Er is ook vaak sprake van grondgeluid. Dat heeft hele andere kenmerken als geluiid, dat je in een vrije ruimte opvangt.
Dat zou je afhankelijk van de mogelijkheid rond de woning kunnen afvangen met een geluidswal, waarbij je een schuine helling in de wal opneemt, waardoor de richting van het geluid, naar boven wordt omgebogen. Dat kan nagenoeg ongemerkt in de tuinarchitectuur opnemen.
Ook groen, dat het uitzicht naar de weg belemmert, dempt geluid, dat van de weg komt.
Ook dat is omgevingsvriendelijk..
 
Bij het doen van geluidsmetingen, worden vaak fouten gemaakt. In de opstelling, de manier van meten en dan het koppelen van de resultaten aan tabellen die gehanteerd worden bij richtlijnen.
 
Pas op met dB, de ene dB is de andere dB niet. Die worden vaak verkeerd toegepast.
 
 
Ook Letmaal en Lden zijn verschillende dB waarden.
Hierbij worden de geluidsniveaus van de verschillende etmaalperioden (dag, avond en nacht) worden samengevoegd tot één getal.
Bij Letmaal geldt dat de maximale waarde van de drie etmaalperioden (de hoogste van de drie dus), inclusief de straffactoren, maatgevend is voor de waarde van Letmaal.
 
De Lden is tenslotte het logartismisch gemiddelde van de dag-, avond- en nachtwaarde, waarbij gebruik wordt gemaakt van een 'energetische' middeling. De duur van elke periode ook wordt meegewogen.
 
Bij Lden is dat dus een energetische middeling over de drie etmaalperioden.
 
Je kan het probleem ook bij degene die last ondervindt, proberen op te lossen. Dat kan met oorstukjes die werken in een specifieke frequentieband. Je kan dan normaal een gesprek voeren en/of naar muziek luisteren, maar het laag afkomstig van het verkeer, wat het slechtst gedempt wordt door isolatie materialen, elders in de woning kan je dan voor een groot deel wegfilteren.
 
Dat kan ook met een actief hoortoestel, dat indien het geluid waar je last van hebt, actief dempt en als het geluid er niet of minder is, het geluid weer normaal doorgeeft. Dit werkt met DSP in de praktijk. Je moet dan wel een toestel gebruiken met voldoende frequentiebanden, die afzonderlijk te programmeren zijn. Op die manier kan je verschillende gehoor karakteristieken bij je dragen en (semi) automatisch instellen als dat nodig is. Dit is een meer persoonlijke oplossing, als niet iedereen het geluid als overlast ervaart. 
 
 
 
 
Ik zou eerst controleren of het geluid in de woning primair veroorzaakt wordt door de gevel belasting
met de daarbij toegepaste isolatie.
 
Daarna zou ik controleren of er sprake is van contact geluid, dat via een omweg, alsnog geluid
de woning in laat komen.
 
Controleren of de metingen die zijn uitgevoerd in overeenstemming zijn met het geconstateerde hierboven. Als dat niet zo is, zit je met een geluidsrapport, waar je weinig aan hebt.
 
Demping en/of richtingverandering geluid, door natuurlijke demping (groen en/of wal) toepassen.
 
Persoonlijke hulpmiddelen in het oor gebruiken.
 
 
gr.

Berichten: 2

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Ik heb al wel 40 jaar geleden gelezen over de ideëen dat het mogelijk zou moeten zijn om geluid in tegenfase te produceren en zo herrie te verminderen. Dat intrigeerde me toen. Toevallig dacht ik gisteren nog over dit onderwerp. Toevallig dat ik jouw vraag hierover vandaag zie. Ik ben benieuwd naar meningen van anderen.
Eigenlijk iets voor een electronica-denkgroep.
 
Piet van Meel
 

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Zou je geen microfoons in een array kunnen plaatsen en deze de relevante subwoofer doen triggeren? Gezien het background noise in vele gevallen gelijkaardig is zou je een set aan frequenties steeds kunnen uitzenden op het moment dat je microfoons een geluid detecteren dat een bepaalde threshold (dB) overschrijdt.
 
Last voor de buren is er dan niet, gezien de woofers enkel de serie aan frequenties genereren op het moment dat er sowieso al geluid is van het verkeer.
 
Iets als hierboven beschreven moet qua proof of concept vrij makkelijk uit te werken zijn.

Berichten: 6

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

doe niet zo moeilijk en duur, zet gewoon een paar akoestische schotels aan je muur die het geluid terugkaatsen. de schotel vangt het uit meerdere richtingen op en reflecteert het. zo krijg je wel kans dat automobilisten schrikken van teruggekaatst geluid en verongelukken, maar je zit wel stil XD
 
als dat niet werkt gewoon verhuizen of aan de herrie wennen.

Reageer