Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Bij het fietsen heb ik geregeld de indruk dat ik zwaarder moet trappen bij een (loodrechte) zijwind. Is dat schijn? En zo neen - hoe kan dat dan? Waar gaat die extra door mij geleverde energie dan in zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Het kost inderdaad extra energie. Die energie gaat zitten in het behouden van een rechte koers.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Bartjes schreef: Bij het fietsen heb ik geregeld de indruk dat ik zwaarder moet trappen bij een (loodrechte) zijwind. Is dat schijn? En zo neen - hoe kan dat dan? Waar gaat die extra door mij geleverde energie dan in zitten?
Het kost inderdaad meer energie, zelfs als je hem een beetje schuin in de rug hebt.
 
Ik heb daar eens een artikeltje over gelezen ik dacht in Natuur en Techniek maar ben niet zeker.
De titel luidde iets in de geest van: ""Wind heb je altijd tegen.""
 
Was al zeker dertig jaar terug hoor.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Bartjes schreef: Bij het fietsen heb ik geregeld de indruk dat ik zwaarder moet trappen bij een (loodrechte) zijwind. Is dat schijn? 
Je hebt dan te maken met een zg "schijnbare wind": In een windstilte fietsend met 15 km/h voel je een tegenwind met een snelheid van 15 km/h.
 
Kwestie van dat de vectoren van de windsnelheid en jouw eigen snelheid opgeteld een tegenwindcomponent opleveren.
Als die wind loodrecht op je rijrichting is heb je van die wind op zich geen last. Want de tegenwindcomponent van die zijwind is onbestaand, en dus NIET groter dan wanneer je in totale windstilte zou fietsen.
tempelier schreef:  
De titel luidde iets in de geest van: ""Wind heb je altijd tegen.""
 
als je rondjes fietst heb je per rondje inderdaad gemiddeld een netto tegenwind ter grootte van je eigen snelheid. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Jan van de Velde schreef: Je hebt dan te maken met een zg "schijnbare wind": In een windstilte fietsend met 15 km/h voel je een tegenwind met een snelheid van 15 km/h.
 
Kwestie van dat de vectoren van de windsnelheid en jouw eigen snelheid opgeteld een tegenwindcomponent opleveren.
Als die wind loodrecht op je rijrichting is heb je van die wind op zich geen last. Want de tegenwindcomponent van die zijwind is onbestaand, en dus NIET groter dan wanneer je in totale windstilte zou fietsen.

als je rondjes fietst heb je per rondje inderdaad gemiddeld een netto tegenwind ter grootte van je eigen snelheid. 
Dat stond dacht ik ook in dat artikel.
 
PS.
Wel jammer dat ik niet meer precies weet waar en wanneer dat artikel in stond.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Ik begrijp dat je (schijnbare) wind voelt als gevolg van je eigen beweging. Maar het gaat mij om de vergelijking tussen de situaties:
 
a) Er staat geen wind.
 
b) Er staat een wind loodrecht op je bewegingsrichting.
 
Als je nu in beide situaties even hard wil fietsen, zal je daarvoor dan ook even zwaar moeten trappen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Bartjes schreef: Ik begrijp dat je (schijnbare) wind voelt als gevolg van je eigen beweging. Maar het gaat mij om de vergelijking tussen de situaties:
 
a) Er staat geen wind.
 
b) Er staat een wind loodrecht op je bewegingsrichting.
 
Als je nu in beide situaties even hard wil fietsen, zal je daarvoor dan ook even zwaar moeten trappen?
Nee in geval b) moet je harder trappen om afdrijving te voorkomen.
Je moet dus je richting iets verplaatsen als in geval a).
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

tempelier schreef: Nee in geval b) moet je harder trappen om afdrijving te voorkomen.
Je moet dus je richting iets verplaatsen als in geval a).
 
Bedoel je dat je in geval b) noodgedwongen toch ietsjes tegen de wind in fietst?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Bartjes schreef:  
Bedoel je dat je in geval b) noodgedwongen toch ietsjes tegen de wind in fietst?
Ja om de zijkracht te compenseren.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

tempelier schreef: Nee in geval b) moet je harder trappen om afdrijving te voorkomen.
 
daar ben ik nog niet mee weg, een fiets is geen zeilboot
 
Bartjes schreef:  
 
Als je nu in beide situaties even hard wil fietsen, zal je daarvoor dan ook even zwaar moeten trappen?
Ja, maar psychologisch kan er natuurlijk van alles in je hoofd gebeuren als het rond je oren suist.. :|
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Jan van de Velde schreef: daar ben ik nog niet mee weg, een fiets is geen zeilboot
 
Ja, maar psychologisch kan er natuurlijk van alles in je hoofd gebeuren als het rond je oren suist.. :|
 
Ik ben er nog niet uit of het verschil al dan niet zuiver psychologisch is. Maar je kunt in principe ook een robot op de fiets zetten, dus mijn vraag valt - op zich - wel binnen de natuurkunde. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

moet wel tussen de oren zitten, want die wind heeft geen component in jouw bewegingsrichting.
 
Hoewel, er is één ding waar ik nog niet zo goed over nagedacht heb: Om in evenwicht te blijven ga je schuin tegen de wind in hangen. Wat doet dat met je rolwrijving (lees: indrukking van je banden)? Vermindert dat omdat de wind je nu ook een beetje optilt? Vermeerdert dat omdat de band nu ook een beetje zijwaarts vervormt? 
 
In de trant van "Consider a spherical cow" : consider a rectangular cyclist   :P :
 
 
square cyclist.png
square cyclist.png (18.14 KiB) 2347 keer bekeken
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Jan van de Velde schreef: In de trant van "Consider a spherical cow" : consider a rectangular cyclist   :P :
 
Voor het gemak mogen we van mij ook een driewieler beschouwen:
 
https://www.google.nl/search?q=driewieler+fiets&sa=X&biw=1280&bih=878&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=NL3bVNC_EoL6PLP9gbAM&ved=0CFAQsAQ

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Kernvraag:
 
Stel dat je bij een loodrechte zijwind het stuur gewoon recht houdt, kan die zijwind je dan uit koers brengen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Fietst het zwaarder met zijwind dan zonder?

Tja, 
in dat geval wordt m.i. de benedenwindse achterband evenveel méér belast als de bovenwindse achterband minder wordt belast. Ik kan me haast niet voorstellen dat de rolwrijving van een rubberband lineair verloopt met de belasting. Maar hoe wel precies heb ik eigenlijk ook nog nooit over nagedacht? Enig effect lijkt er dan te kunnen zijn. 
 
Overigens, als die driewieler stalen bandjes mag hebben en over spoorrails rijdt speelt dát effect (als dat al bestaat) dan ook weer niet....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer