Bragg Reflectie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Bragg Reflectie

Ik heb een opdracht waar ik totaal niet uit kom.
 
De hoek α waaronder je de grootste stralingsintensiteit hebt gemeten, geeft de ligging van het eerste orde maximum. Bereken nu met behulp van de formule n⋅λ = 2⋅d⋅sin α de afstand d tussen de roostervlakken (of; roosterconstante) van het kristal.
Ik heb de volgende informatie al.
α = 45 graden
λ = 0,154 nm
Ik snap nu niet wat de waarde van n moet zijn. (n is trouwens de orde van de reflectie)
Afbeelding
Nog extra informatie: 
De telbuis is gemonteerd op een draaibare meetarm. De draaiing van het kristal en die van de telbuis zijn aan elkaar gekoppeld. Om het kristal over een hoek van α te draaien, moet de telbuis over een hoek 2 x α worden gedraaid. Hierdoor meet de telbuis altijd de aan de roostervlakken van het kristal gereflecteerde röntgenstraling. (Zie de afbeelding hierboven).
De röntgenbuis levert röntgenstraling bij twee verschillende golflengten, namelijk 0,138 nm en 0,154 nm. De röntgenstraling met de golflengte λ  van 0,154 nm geeft echter bij variatie van de hoek α het grootste maximum in de gereflecteerde röntgenstraling.
 
Ik hoop dat iemand het snapt en de moeite er voor wil doen. Heel erg bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bragg Reflectie

EERSTE orde maximum. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Bragg Reflectie

Als hier sprake is van een 'orde' zal het wel een geheel getal moeten wezen? Hoe groot zal n dan zijn?

Reageer