Baanverandering Aarde door kernreacties?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12.262

Re: Baanverandering Aarde door kernreacties?

Waar het krachten als gevolg van neutrino's (of domweg fotonen) van de zon gaat is het effect gewoon dat ze de aarde verder van de zon duwen, maar niet naar 'boven' of 'onder' uit het draaivlak: Even aangenomen dat de aarde bolvormig is maakt het niets uit in welke richting de aardbol zelf om haar eigen as draait. 
 
Zaken als uitstraling van licht, zichtbaar of IR als gevolg van geproduceerde warmte, hebben wel een netto effect. 
 
Overigens is een belangrijke factor hier wel bewolking: die uitstraling heb je alleen als het onbewolkt is, en wellicht is het noordelijke halfrond gemiddeld een stuk bewolkter dan het zuidelijke. Zolang bewolking de uitstraling tegen houdt is er geen netto kracht, je 'duwt' dan tenslotte gewoon tegen waterdruppels die middels zwaartekracht bij de aarde blijven. 
 
Ik vermoed echter dat het effect gewoon nihil zal zijn. Het is zoiets als stellen dat de maximale snelheid waarmee je auto kan rijden afneemt als iemand met een zaklamp door de voorruit schijnt om de weg te verlichten: Op papier is dat absoluut het geval, maar of het meetbaar is als je een snelheidsmeter had die nauwkeurig was tot 10 decimalen is een heel andere kwestie. 
 
Uiteraard veroorzaakt het inschakelen van de koplampen wel dat je maximumsnelheid meetbaar lager is gezien die hun energie uit de aandrijflijn halen, maar dat geldt even goed als je de mistlamp achterop de auto inschakelt, terwijl dat de auto juist zou moeten versnellen ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 661

Re: Baanverandering Aarde door kernreacties?

Dat laatste snap ik. Maar als ik dat bekijk in dit verband, bij kernenergie op aarde, gaat het om de omzetting van massa in energie. De uitgestraalde energie komt dus uit een zeer klein beetje massaverlies van de aarde. Ik weet niet of ik me daar zorgen om ga maken. Maar wel grappig om er over na te denken.
 
Ik zat nog wel met een vraag uit de eerste post. Als het effect (resultante zuid-kracht) toch veel groter zou zijn dan ingeschat: Hoe zou je het merken? Iets met de afstand tot de maan misschien? Puur benieuwdheid
 
 
edit: Mijn eigen gedachte is dat de aarde en maan elkaar in een soort zwaartekrachtsgreep houden. Ze voeren een soort tango-dans uit met z'n tweeën. Dus ik denk dat een resultante zuid-kracht op de aarde niet meteen zal resulteren in een rechtstreekse snelheid van de aarde naar het zuiden. Door de zwaartekrachtsdans van maan en aarde gaan er vast gekke zwiepers optreden ofzo. Maar dat is een puur intuitief idee, totaal niet onderbouwd
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt

Berichten: 12.262

Re: Baanverandering Aarde door kernreacties?

Ik denk dat de maan inderdaad gewoon met de aarde mee gaat, de aarde heeft ver uit de grootste aantrekkingskracht op de maan, zodanig sterk dat de maan zelf altijd met dezelfde kant op naar de aarde blijft wijzen (tidal lock). 
 
Maar zou je op een of andere manier een zeer grote zuidwaartse kracht op de aarde zetten dan zou dat ervoor zorgen dan de baan van de aarde tov de zon gaat kantelen, en daarmee uit het "vlak" komt waar de meeste planeten  in draaien. Dit is overigens geen perfect vlak om allerlei redenen, maar meer dan een paar graden afwijken doet geen enkele planeet. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 661

Re: Baanverandering Aarde door kernreacties?

Er zijn natuurlijk ook krachten die de planeten 'weer terug' in de planetaire schijf duwen (in het planetaire vlak). Planeten ordenen zich in dit vlak, net zoals bijvoorbeeld de ringen van Saturnus zich ordenen. Dus zolang een zuidwaartse kracht kleiner is dan deze ordendende kracht hoef je eigenlijk ook deze uittredende baanverandering niet te verwachten denk ik. En er zijn al zoveel krachten die juist in deze richting werken (binnen de planetaire schijf), zonnewind, interplanetaire aantrekkingskrachten
 
Ik weet eigenlijk niet precies waardoor materie rond een roterende bol zich ordent in deze schijfvorm. Ik geloof dat Newton ook voor afgeplatte bollen stelt dat de totaalmasssa van een materie-bol als een puntmassa geplaatst mag worden in het midden van de afgeplatte bol. (weet niet zeker) Maar het zal toch iets te maken hebben met middelpuntszoekende krachten door rotatie. Vanaf de aarde kun je ook energiewinst behalen door een raket vanaf de evenaar te lanceren en niet vanaf meer noordelijke breedtegraden. Dus overal op het aardoppervlak heb je niet hetzelfde energie-niveau t.o.v. de omliggende ruimte. Maar goed, dat is een ander onderwerp, leuk om me later nog eens in vast te bijten.
 
Een wilde speculatie: De hypothetische zuidkracht resulteert in een toegenomen energie van de aarde(+maan), dus een ruimere baan? Maar de ordenende kracht duwt aarde+maan weer terug in het planetaire vlak. Misschien dat er dan alleen een totaal-effect kan zijn van zuidkracht + ordenende kracht, die resulteert in een iets ruimere baan van aarde+maan om de zon binnen de planetaire schijf?
 
Maar eigenlijk blijft de vraag nog steeds overeind staan: waar zou je een eventuele zuidkracht nou aan kunnen merken? Hoe zou je het kunnen waarnemen/meten?
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt

Berichten: 12.262

Re: Baanverandering Aarde door kernreacties?

tuander schreef: Vanaf de aarde kun je ook energiewinst behalen door een raket vanaf de evenaar te lanceren en niet vanaf meer noordelijke breedtegraden.
 
Maar dat heeft een heel andere oorzaak: de aardrotatie (die voor dag/nacht zorgt). Het oppervlak van de aarde  heeft daardoor een snelheid, en die is het grootst waar de diameter tov de rotatie-as het grootst is, dus rond de evenaar. 
Victory through technology

Reageer