Hypotone vloeistoffen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 216

Hypotone vloeistoffen

Een vraag waar ik altijd een antwoord op leek te hebben lijkt vandaag opeens minder duidelijk. Ik ben gekend met de concepten hypo- hyper- en isotoon, wat me echter minder duidelijk is is het nut bij dehydratatie. 
 
"Een hypotone vloeistof heeft het omgekeerde effect: doordat de osmolaliteit lager is intracellulair zal een deel van het water de extracellulaire ruimte waar deze vloeistof wordt toegediend verlaten en zich naar intracellulair verplaatsen. De celinhoud zal hierdoor dus toenemen". Doelt men hier nu op de rode bloedcellen of op de (weefsel)cellen? Want zoals men hier stelt verlaat het de bloedbaan, terwijl men ons altijd leert dat wanneer je een sterk hypotone vloeistof toedient, de erytrocyten gaan knappen. 
 
Kan iemand dit even opklaren? 
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Hypotone vloeistoffen

Nee, de boel zal niet direct klappen, anders zal je bij het drinken van een glaasje kraanwater al problemen krijgen.

Vergeet niet dat een waterige oplossing eerst in de maag komt waar al een plas zoutzuur aanwezig is. Voor sportsdrankjes is het voornamelijk slimme markering. Alleen in de topsport lijkt er mij een significant voordeel voor het drinken van isotone dranken ten opzichte van kaal water.

Wanneer je een infuus krijgt, dan wordt de isotone lading in een keer een stuk belangrijker gezien dan wel bloedcellen kapot kunnen gaan door verschil in osmotische druk.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Hypotone vloeistoffen

Die knappende cellen zijn inderdaad alleen relevant als je de vloeistof direct injecteert in het bloed, je kunt gerust een glaasje water drinken. 
 
Bij sportdrankjes is het helemaal een marketingverhaal. Zeker als je sport om gewicht te verliezen is het helemaal niet verstandig isotone drankjes te gaan drinken, want die zijn meestal isotoon omdat er zoveel suiker in zit dat ze osmotisch gelijk aan bloed zijn. Het kan wel van belang zijn om bij extreme uitdroging geen zuiver water te drinken maar iets isotoons waarin mineralen (zouten) zitten, maar dan moet je meer denken aan iets als ORS. Dat is echter dusdanig onsmakelijk dat het met de beste marketing nog niet fatsoenlijk zal verkopen als 'sportdrankje'. 
Victory through technology

Reageer