Welk deeltje heeft de kleinste massa in het standaard model?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

Re: Welk deeltje heeft de kleinste massa in het standaard model?

Michel Uphoff schreef: Je maakt een rekenfout. De standaard Compton golflengte λ is gelijk aan h/m0c.
 
Je hebt helemaal gelijk, ik maak inderdaad in de snelheid van reageren een rekenfout! Ik berekende de Compton golflengte in 1 eV/c2 i.p.v. 10-36Kg.

Berichten: 12

Re: Welk deeltje heeft de kleinste massa in het standaard model?

Afbeelding
 
Bij het elektromagnetisch spectrum zie je vaak bovenstaande afbeelding; de massa is recht evenredig met de golflengte, waarom is de Compton golflengte dan omgekeerd evenredig met de massa?
 
Ik bedoel, de massa van een proton is groter dan van een elektron, ik zou verwachten dat de golflengte bij het elektron kleiner zou zijn dan het proton...

Berichten: 12

Re: Welk deeltje heeft de kleinste massa in het standaard model?

johnnnyboy schreef: Je hebt helemaal gelijk, ik maak inderdaad in de snelheid van reageren een rekenfout! Ik berekende de Compton golflengte in 1 eV/c2 i.p.v. 10-36Kg.
Ja dus 1 kg i.p.v. 10-36 kg dat scheelt nogal  ;)
 
Maar waarom is de Compton golflengte omgekeerd evenredig met de massa terwijl bij berekening van de normale golflengte de massa altijd recht evenredig is met de massa? Wie kan dat verklaren?

Berichten: 12

Re: Welk deeltje heeft de kleinste massa in het standaard model?

Michel Uphoff schreef: Massa is rustmassa. Die is invariant.
Omdat deze zo gering is dat ze (nog) niet vastgesteld kan worden.
 
Dus als ik het goed begrijp kan de rustmassa van een neutrino eventueel ook nul (0) zijn? Of moet per definitie de rustmassa van een lepton meer dan nul zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Welk deeltje heeft de kleinste massa in het standaard model?

moet per definitie de rustmassa van een lepton meer dan nul zijn?
Ja, leptonen zijn materiële deeltjes, dus hun massa is groter dan nul. Een foton is een niet-materieel deeltje omdat de massa van een foton nul is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer