snelheid pneumatische cilinder

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

snelheid pneumatische cilinder

Hoi allemaal,
 
Ik ben bezig met het bedenken van een machine die een product op kan pakken en deze moet verplaatsen.
naast het oppakken alleen moet dit product ook gelift worden en weer zakken. Nu was mijn idee om hiervoor een pneumatische cilinder te gebruiken omdat dit product foodgrade moet zijn. Nu heb ik al wat research gedaan en kwam erachter dat er naast een pneumatische cilinder ook een vacuum ejecter gebruikt kon worden om de tijd zo laag mogelijk te houden.
 
Ik had al een pneumatische cilinder gekozen deze is : https://www.festo.com/cat/nl_nl/data/doc_engb/PDF/EN/CR-DRIVES_EN.PDFpagina 38, de standard stainless steel CRDNG pneumatic cilinder basic version
slag: 50 mm
boring: 32mm
operationeel bij: 6 bar
 
Hierbij is het verplicht om een snelheid te halen van 1 slag binnen 0.3 seconden, er zal maximaal een gewicht van 1 kilo aan hangen.
 
Ik heb ook hierbij een situatie schets gemaakt voor duidelijkheid
foto liften(1).pdf
(947.43 KiB) 146 keer gedownload
 
nou is de vraag hoe ik deze snelheid kan behalen met een vacuum generator
 
Alvast bedankt voor het reageren.
 

Berichten: 13

Re: snelheid pneumatische cilinder

ik leg voor mn werk regelmatig problemen voor aan festo, en ze helpen altijd. Het is wel orgineel :-) om met een vacuum generator een cilinder aan te drijven....

Berichten: 6

Re: snelheid pneumatische cilinder

robairo schreef: ik leg voor mn werk regelmatig problemen voor aan festo, en ze helpen altijd. Het is wel orgineel :-) om met een vacuum generator een cilinder aan te drijven....
bedankt voor het reageren na nader research was ik er ook achter gekomen dat een vacuum generator niet de oplossing was maar juist een bepaalde soort valve alleen snap ik nog steeds niet hoe ik hierbij dus de flow zou moeten bereken om de benodigde snelheid te behalen.

Berichten: 44

Re: snelheid pneumatische cilinder

Een vacuum generator is een venturi buisje. Je kunt dus lokaal een vacuum maken door perslucht te schakelen.
Dit wordt veel gebruikt omdat een lange vacuum leiding leidt tot traag schakel gedrag. En niet elke fabriek heeft naast perslucht ook vacuum beschikbaar.
 
Een cylinder bewegen met vacuum is traag. Een goed vacuum voor zulke dingen is 800mBar onderdruk. Dus 1/7 van de werkdruk van je cylinder.

Reageer