Wrijving

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 228

Wrijving

Dag allemaal

Ik vind in handboeken en online terug dat kinetische wrijving (dry friction) grotendeels onafhankelijk is van de snelheid waarmee twee oppervlakken over elkaar schuiven.

Waarom dit zo is, wordt niet dieper op ingegaan. Toch had ik hiervoor graag een verklaring gehad, want het klinkt voor mij niet logisch.

Kan iemand mij hier mee helpen?

Groetjes

Autodidact1

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wrijving

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wrijving

Dat is nog best een lastige.
 
Je zou denken dat bij toenemende snelheid de botsingen tussen de oneffenheden van beide oppervlakken ook heftiger worden en dat er dus meer verlies van kinetische energie is. Maar tegelijkertijd is er minder tijd voor de oneffenheden om in elkaar te grijpen waardoor de botsingen minder heftig worden. Een beetje vergelijkbaar met een auto die over een rotsweg rijdt; langzaam rijden geeft de wielen de kans tussen de rotsen te zakken, terwijl harder rijden de wielen meer over de toppen van de rotsen zal laten gaan.
 
Ik denk dat je het voornamelijk hierin moet zoeken. Overigens is die onafhankelijkheid ook maar een ruwe benadering van de werkelijkheid, er zal vast bij verschillende snelheden wel wat variatie in wrijvingscoëfficiënt zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Wrijving

De mythbusters (of beter gezegd junior mythbusters) hebben dit ook een keer bekeken of je minder last hebt van schokken wanneer je snel over een oneffen oppervlak (bijvoorbeeld wild rooster) rijd dan langzaam. En inderdaad bij een bepaalde snelheid hebben de banden geen tijd om tussen de spijlen van het rooster in te komen en ervaar je minder schokken. Anders gezegd, zie onderstaande simulatie (helaas kon ik geen bijhorende mythbuster video vinden).
 

 
https://www.fluther.com/143912/should-you-drive-over-a-cattle-guard-slow-or-fast/voor andere ref naar die bepaalde aflevering
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 383

Re: Wrijving

Ik vind in handboeken en online terug dat kinetische wrijving (dry friction) grotendeels onafhankelijk is van de snelheid waarmee twee oppervlakken over elkaar schuiven.
 
: De kinetische wrijvingskracht is tegengesteld aan de snelheid en recht evenredig met de normaalkracht maar dat Fw (grotendeels) onafhankelijk is van v geldt enkel bij lage snelheid (v) - Als je met je auto tegen 5 Km/h rijdt en remt (met een bep. wrijvingskracht - remblokjes op de velg) zal de remafstand even lang zijn als wanneer je hetzelfde doet op dezelfde weg en situatie tegen 6 Km/h. Als je ditzelfde bij 100 Km/h doet zal de remafstand aanzienlijk groter zijn.
 
 
 

 

Reageer