Kneedbaar Materiaal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Kneedbaar Materiaal

Goede dag,
 
Voor school moet ik een duurzaam product verzinnen en uiteindelijk uitbrengen. Nu hoopte ik dat jullie konden helpen hiermee.
Mijn vraag luidt als volgt.
 
Bestaat er iets wat kneedbaar is als kauwgom en je het ook in je mond kunt stoppen. Maar verteerd wanneer het bijvoorbeeld in temperatuur daalt. Mijn idee is namelijk om kauwgom te ontwikkelen waar je net zo lang op kunt kauwen als normale kauwgom alleen wanneer je het uit spuugt het niet 90 jaar lang op straat blijft liggen.
 
Ik zou het super tof vinden als iemand mij hiermee op weg kan helpen
 
Alvast dank.
 
Groetjes

Berichten: 19

Re: Kneedbaar Materiaal

Verteerd? Ik weet niet heel veel van dit onderwerp af, maar volgens mij gaat verteren onder invloed van bepaalde enzymen. En voor zover ik weet werkt het meer anders om, bij hogere temperaturen (lichaamstemperatuur) werken deze enzymen juist optimaal. Wellicht kan je beter bij het scheikunde forum terecht. Het idee is leuk, maar ik denk dat dit al lang zou bestaan als dit mogelijk geweest was.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Kneedbaar Materiaal

Zoiets als de pees van een kippenpoot? Of een stukje biefstuk dat een jaar in de vriezer heeft gelegen en dan veel te doorbakken is?

Berichten: 12.262

Re: Kneedbaar Materiaal

Of gewoon kauwgom met een basis van natuurlijke gom?
 
Dat is in principe afbreekbaar door microorganismen, maar prima in staat om een paar uur op de kauwen bij de juiste samenstelling. Je zou op de ingredienten van kauwgom moeten kijken wat er in zit, al mag het geloof ik ook gewoon 'gum base' heten en dan weet je nog niet of het synthetisch is of niet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Kneedbaar Materiaal

Ach, als het wel synthetisch is blijft het ook geen 90 jaar op straat liggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Kneedbaar Materiaal

Vermoedelijk niet, maar wellicht wel in de berm of op een vuilstort als iemand (of een forse hoosbui) besluit die weg een keer schoon te maken. 
 
Feitelijk is dat deel van het probleem: als het op de weg blijft liggen is het gevoelig voor fotodegradatie door zonlicht, maar als het onder een paar centimeter grond komt in de berm werkt dat proces niet meer. 
 
Overigens is het ook een kwestie van perspectief: 90 jaar is niet heel erg lang op een geologische tijdsschaal. Microorganismen hebben over het algemeen een vrij korte generatietijd, en evolueren daarmee snel vergeleken met de menselijke levensduur. Gedumpte plastics hebben de nodige potentiele energie voor iets dat ze kan 'verteren'. 
 
Maar zelfs binnen iets als 90 jaar zijn bacterien er al in geslaagd iets als PET (een plastic dat veel gebruikt wordt in flessen etc) te kunnen verteren in afvalbergen. In die zin kun je je afvragen wat een groter probleem is: bacterien die de kauwgom op de straat best lusten, of bacterien die je kunstof kozijnen, auto-onderdelen, of zelfs electrische isolatie opvreten. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Kneedbaar Materiaal

Even terug naar waar het om gaat.
 
@Mathieu, hartstikke mooi dat jullie een project doen rondom duurzaamheid. Afbreekbaarheid van voorwerpen is inderdaad een belangrijk item. Ik maakte een opmerking over de termijn van 90 jaar, die schromelijk overdreven is. Maar ook als het (veel) korter is dan 90 jaar is kauwgom op straat op zijn minst een vervelend probleem.
 
Je oplossing is, chemisch zien, wel een uitdaging. Wat je zoekt is een materiaal dat bij wat hogere temperatuur "stevig" is en bij lagere temperatuur uiteen valt. Meestal gedragen materialen zich precies andersom: afbraak/uiteen vallen treedt op bij hogere temperatuur. 
 
Misschien zou je je vraag kunnen aanpassen. Stel dat je je synthetische ingrediënt dat voor het kauwbare zorgt kunt vervangen door een biologisch afbreekbare, dan ben je toch ook al een heel eind? 
 
En wat betreft de termijn: Je wil natuurlijk graag dat het zolang je erop kauwt, stevig blijft. Maar hoe lang kauwt een mens op 1 kauwgommetje? Een uur? Daarna is de meeste smaak toch wel weg denk ik. Het vervangende materiaal dat je zoekt zou dus binnen die tijd niet al teveel uiteen moeten vallen. Daarna wel. Maar stel dat het binnen 1 uur met 1% afbreekt, dan zou het na 100 uur helemaal weg zijn. En als het in de buitenlucht langzamer gaat, laten we dan zeggen 200 uur. Dat is ruim een week, toch al een heel stuk beter dan de 90 jaar die je noemde.
 
De uitdaging zou dus wat mij betreft liggen in het vinden van een materiaal met de geschikte "kauw"-eigenschappen en een afbreekbaarheid binnen een of twee weken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Kneedbaar Materiaal

Vandaar mijn suggestie voor bio-afbreekbare gom: uiteindelijk kan dat prima door bacterien verwerkt worden waardoor er geen plastic ontstaat dat nog millennia lang achterblijft. 
 
Wat die biologische afbreekbaarheid in de praktijk betekent is een heel andere kwestie: iets als onbewerkt hout is prima biologisch afbreekbaar. 
 
Dat neemt niet weg dat onder de juiste condities die afbraak helemaal niet zal plaatsvinden: er zijn genoeg houten gebouwen die eeuwen oud zijn en nog ferm overeind staan. Tel daar nog bij op wat er is behouden aan  houtsnijwerk gedurende millennia, en zie dat het niet rot zolang je het maar droog weet te houden.
 
Wat dat betreft is -theoretisch- bioafbreekbare kauwgom vergelijkbaar: als je dat op een gortdroog stuk asfalt gooit zal het nimmer vergaan, domweg omdat er geen organismen bij kunnen komen om het te verteren. Dat geldt net zo goed voor materialen die men wel als afbreekbaar ziet: als ik de kurk van een wijnfles ergers in de sahara gooi is de kans redelijk dat daar over 90 jaar nog gewoon een kurk ligt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Kneedbaar Materiaal

vergeet ook niet dat de gebruikte materialen food grade moeten zijn, EFSA toegelaten, de aroma's en zoetstoffen kunnen laten vrijkomen bij kauwen maar niet mee reageren tijdens de opslag tijd, in de verpakking voldoende lage aw om niet te bederven / afbreken tijdens opslag tijd, etc
 
komt meer bij kijken dan simpel het afbreek proces.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Kneedbaar Materiaal

Er bestaat kauwgom met bio-afbreekbare gom, het is zolang droog tamelijk inert spul en compatible met zoetstoffen, suikers, veel smaakstoffen en dergelijke. De reden dat de meeste kauwgom niet afbreekbaar is lijkt me eerder een kwestie van prijs - synthetische gom is een stuk goedkoper en gemakkelijker te produceren dan die uit biologische oorsprong. Feitelijk kauw je gewoon op een materiaal dat chemisch vergelijkbaar is met het plastic waar ze "rubberen" handschoenen en de binnenkant van autobanden van maken - zij het met wat plasticizer en was om het wat beter kauwbaar te maken. 
Victory through technology

Reageer