Welke schoolboeken voor natuurkunde

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Welke schoolboeken voor natuurkunde

Hallo,

Ik heb vroeger helaas nooit zo mijn best gedaan op school en ben nooit verder gekomen dan natuurkunde op VMBO onderbouw niveau. Nou vind ik natuurkunde heel interessant en ben al enige tijd bezig mijn kennis wat op te krikken d.m.v. samenvattingsboekjes, internet, oefenopgaven en de video's van Meneer Wietsma op youtube.

Het einddoel is om in ieder geval genoeg kennis op te doen om een VWO examen succesvol af te kunnen leggen. Nou ben ik al een tijdje op zoek naar goede schoolboeken maar ik kom er niet helemaal uit. Mijn vragen aan jullie zijn;

- Welke schoolboeken raden jullie aan? (Ik dacht zelf aan systematische natuurkunde)
- Vanaf welk jaar moet ik de boeken kopen om genoeg kennis te krijgen om een examen af te leggen? Heb ik bijvoorbeeld genoeg aan de kernboeken VWO jaar 4 t/m 6? Of moet ik echt bij VWO onderbouw beginnen? M.a.w. wordt in de onderbouw lesstof behandelt die in de bovenbouw niet terug komt.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Berichten: 383

Re: Welke schoolboeken voor natuurkunde

Kijk, ik heb hem net naast me liggen: "Leonardo - natuurwetenschappen 3e graad, V. Casteels et al" - geraak je er zo? Super hoor voor laatstejaars secundair die naar wetenschappen willen in het hoger!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Welke schoolboeken voor natuurkunde

Beste Fynn87
Ik heb een hele serie natuurkundeboeken in mijn bezit die erg goed zijn.
Misschien zijn ze nog op marktplaats te koop
Schrijver: Ir.F.J. Engelhard
Elementaire natuurkunde
Uitgeverij:van Walraven bv.
Verschillende delen:
Deel: A ,B,C,D,E,F,G.

Berichten: 3

Re: Welke schoolboeken voor natuurkunde

Bedankt Daaf en Aadkr. Maar beide boeken zijn (tweedehands) niet heel gemakkelijk om aan te komen. Ik denk toch dat ik toch voor "systematische natuurkunde voor VWO" ga. Vooral nou de examens zijn afgelopen staan deze heel veel op Marktplaats.

Ik weet alleen nog niet of ik nou alleen de bovenbouw boeken moet bestellen of ook de onderbouw boeken..

Berichten: 12.262

Re: Welke schoolboeken voor natuurkunde

Uiteraard worden in de onderbouw wel zaken gedoceerd die in de bovenbouw gezien worden als 'algemene kennis', maar je hebt daar een deel van mee gekregen op vmbo niveau en bovendien heeft het vak je interesse. Het zou best kunnen dat je een keer wat moet googelen omdat het in jouw onderbouw niet onderwezen werd en wel in die van het vwo, maar dat lijkt me geen enorm drama.

Over welke boeken de beste zijn valt te discussiëren, maar gezien het doel is om een examen natuurkunde op vwo niveau te voltooien lijkt het me logisch te kiezen voor de meest gebruikte variant, en dat is momenteel geloof ik wel de serie 'systematische natuurkunde', die sluit wellicht het beste aan bij de centrale examens.

Als je oprecht interesse hebt in natuurkunde en exacte wetenschap zou ik me overigens niet al te druk maken: soms wordt het gezien als een 'moeilijk vak' maar dat geldt vooral voor degenen die het 'moeten doen' om een papiertje te halen.

Berichten: 383

Re: Welke schoolboeken voor natuurkunde

Beste Fynn87,

Aangezien ik Belg ben en ons onderwijs toch ietwat verschilt lijkt het mij idd. beter om voor "systematische natuurkunde" te gaan - Leonardo is zeker een goed boek en heeft mij goed geholpen (en doet dat zelfs nu nog af en toe). Dus mocht je dit boek voor een prijsje op de kop tikken, dan moet je het zeker niet laten.

Veel succes met de studie!

Berichten: 3

Re: Welke schoolboeken voor natuurkunde

Bedankt voor het advies Benm.

Dan ga ik Systematische Natuurkunde bestellen van VWO 4 t/m 6. En je hebt gelijk, ik merk doordat ik het oprecht leuk vind en veel oefen met oefenvragen dat alles veel sneller duidelijker word dan hoe ik het vroeger ervaarde. Zal ook wel met veranderende interesses te maken hebben ;)

Daaf, mocht ik elementaire natuurkunde tegenkomen zal ik het zeker aanschaffen.

Reageer