Dampende Hidroituango tunnel

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Dampende Hidroituango tunnel

Ik kwam dit intrigerende filmpje uit mei 2018 tegen over een tunnel bij een in aanbouw zijnde Hidro-ituango-dam in Colombia waar op zeker moment om de 3 seconden dampwolken ontstonden en weer verdwenen. Onduidelijk is wat er natuurkundig precies aan de hand was. Informatie is schaars omdat bouw van de stuwdam waarbij de tunnel hoort catastrofaal aan het mislukken is, overheid en bouwbedrijven zwijgen liever.


reddit discussie over de video

Situatieschets van de dam omdat sommigen een relatie suggereren tussen problemen van de dam en het dampfenomeen. De (bouw)verkeerstunnel van het filmpje ontbreekt in de schets.
Hidroituango.png
Het herinnert me aan een oud topic over de luchtdrukschommelingen in tunnels: (2)

Berichten: 12.262

Re: Dampende Hidroituango tunnel

Dat ziet er inderdaad vrij bizar uit, en een heel goede verklaring lijken de reddit comments ook niet direct te geven.

Het idee dat het water net rond het dauwpunt zit en door een of andere vibratie of staande golf in de luchtdruk periodiek even uitcondenseert kan denk ik niet kloppen:

Als je er dan met een auto doorheen zou rijden dan zou je zelf dat effect ook moeten veroorzaken doordat de auto de lucht een beetje comprimeert vlak voor de voorkant. Wat je dan zou verwachten is dat je min of meer een heldere tunnel in rijdt, en vervolgens zelf een 'mistbank' veroorzaakt die zich voortdurend net voor je neus blijft vormen, of in ieder geval met de auto mee rijdt. Visueel wellicht vergelijkbaar met een vliegtuig dat door de geluidsbarriere gaat.

Het filmpje is niet echt duidelijk of lang genoeg om het definitief te concluderen, maar het lijkt erop alsof die condensatiewolken zich vormen ongeacht of er iemand door de tunnel rijdt.

Wellicht is er compleet iets anders aan de hand, maar zonder verdere informatie is lastig te zeggen wat het zou kunnen zijn: wellicht vibraties met de frequentie van de mistpluimen maar veroorzaakt door een oorzaak buiten de tunnel?

Blijkbaar is het in aanbouw - misschien is er iemand een stukje verder weg heipalen oid de grond in aan het rammen met een interval van ca 3 seconden tussen de klappen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Dampende Hidroituango tunnel

Benm schreef: di 23 jul 2019, 00:51 Het idee dat het water net rond het dauwpunt zit en door een of andere vibratie of staande golf in de luchtdruk periodiek even uitcondenseert kan denk ik niet kloppen:
Toch is dat het eerste wat in mij opkwam toen ik het filmpje zag. Misschien wordt de tunnel aan de uitgangen aangeblazen als een gigantische orgelpijp. De drukveranderingen zouden dan veel groter kunnen zijn dan die door een auto.
Rond de twee minuten zie je de condensatie afwisselend op twee plaatsen optreden - twee buiken waarin om en om de ene hoge en de andere lage druk heeft, met daartussen een knoop?

Ik schat de periodetijd T daar op iets van 2,3 s.
De afstand tussen die twee plaatsen zou dan ca 170 * T ≈ 390 m moeten zijn. Lijkt me wat veel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Dampende Hidroituango tunnel

Die 390 meter moet volgens een vorig topic gelijk zijn aan λ/2 en gelijk zijn aan de tunnellengte of de afstand tussen de luchtschachten. Dan is 390 meter niet veel. De tunnellengte schat ik op 700 m (1 minuut rijden bij 40 km/s).

Het valt me nu op dat het geluid laat horen dat de auto tijdens het passeren van elke pluim door een waterplas rijdt. Waarom liggen die plassen op regelmatige afstanden? Misschien is dat de regelmatige afstand tussen de waterafvoerputjes. Als in de regentijd de waterafvoer overstroomt ontstaan er bij die putjes op de weg plassen van warm water, waar zich waterdamp vormt. Het luchtdrukminimum van de staande golf laat die damp boven de plassen dan periodiek condenseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Dampende Hidroituango tunnel

Het lijkt erop of ik een soort van windvlaag hoor tijdens die mistpluim, horen jullie dat ook?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Dampende Hidroituango tunnel

Bedoel je misschien hetzelfde suizende geluid dat ik interpreteerde als rijden door een plas water? Vooraf kun je telkens een glimmende natte plek op de weg zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Dampende Hidroituango tunnel

Nee - dat zullen die plassen zijn. Ik bedoel ongeveer na 2:00 minuten. Dan denk ik een aantal keren direct na de mistpluim een heel laag rommelend geluid (als van een windvlaag) te horen.

Het is jammer dat we geen video zonder storende werkgeluiden hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Dampende Hidroituango tunnel

Gokje want dit is niet mijn vakgebied: waterdamp die tot mist (is druppeltjes water) condenseert geeft warmte af waardoor de lucht die die warmte opneemt uitzet en er wat lucht de tunnel uit wordt gedreven. Echter is dat geen stabiele situatie dus weldra zal de uitgedreven lucht weer terugstromen en zal de mistpluim weer in die overmaat aan lucht oplossen. Maar ook een overmaat aan lucht in de tunnel is geen stabiele situatie waardoor er weer wat lucht uit de tunnel stroomt en de waterdamp weer tot mist condenseert. Dit cyclische proces is dan mogelijk nog gekoppeld aan een zeer laagfrequent akoestisch golfverschijnsel in de tunnel.

Berichten: 12.262

Re: Dampende Hidroituango tunnel

jkien schreef: di 23 jul 2019, 09:47 Het valt me nu op dat het geluid laat horen dat de auto tijdens het passeren van elke pluim door een waterplas rijdt. Waarom liggen die plassen op regelmatige afstanden? Misschien is dat de regelmatige afstand tussen de waterafvoerputjes.
Dat is ook een beetje een kip-ei vraag zonder het zelf te kunnen zien: komt dat water uit de bodem, of komen de plassen water daar terecht omdat er op die positie water uit de lucht condenseert? Aan de video kan ik het niet zien.

Het ziet er zeker vreemd uit op deze video, maar er zal ongetwijfeld een logische verklaring voor zijn. Als die tunnel hier om de hoek lag zou ik zelf gaan kijken, maar dat is in dit geval geen optie ;)

Reageer