Slingerende lamp.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Slingerende lamp.

Maar een aardbeving zal toch niet precies uit één frequentie bestaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Slingerende lamp.

Professor Puntje schreef: di 23 jul 2019, 20:43 Maar een aardbeving zal toch niet precies uit één frequentie bestaan?
Nee, maar het is alleen nodig dat de resonantiefrequentie van de lamp (slinger) lang genoeg aanwezig is.

Het is net als een radio-ontvanger, die bevat ook een resonantiekring. Als een zender op die frequentie zendt, dan wordt die kring opgeslingerd. Alle andere (voldoende afwijkende) frequenties komen er niet doorheen, doen niets.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Slingerende lamp.

Dat roept de vraag op of een aan het ophangpunt bewogen slinger een (voldoende) lineair systeem is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Slingerende lamp.

Met amplitudes van hooguit enkele centimeters op een slingerlengte van 70 cm is het volgens mij een bijna perfect lineair systeem.

Berichten: 12.262

Re: Slingerende lamp.

Zo gek klinkt het niet: als de lamp een pendel vormt met een eigenfrequentie die gelijk is aan de laterale golf van de aardbeving is het best mogelijk er zichtbaar beweging in te krijgen. Dat het een grote zware lamp was maakt daarvoor niet zoveel verschil lijkt me, de belangrijkste factor is dat het een pendel vormt met precies de goede frequentie.

Wat je wel of niet merkt van een aardbeving kan heel erg verschillen: een fors aantal jaar terug was ik op Flores (indonesie) tijdens een aardbeving. Ik dacht zelf dat het een windvlaag was die de deuren deed klapperen, maar mijn reisgenoot dacht aan een aardbeving. Verder geen schade dus het even gelaten voor wat het was, maar de volgende dag toch even opgezocht: Een beving van magnitude ~6.8, een kilometer of 70 afstand en onder de zee.

Dit was overigens wel een redelijk eind inlands en redelijk boven zeenivo, dus geen tsuami-paniek of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Slingerende lamp.

Benm schreef: wo 24 jul 2019, 00:59 Dat het een grote zware lamp was maakt daarvoor niet zoveel verschil lijkt me, de belangrijkste factor is dat het een pendel vormt met precies de goede frequentie.
Massa doet er inderdaad niet toe, maakt alleen uit bij hoe lang de slinger nog blijft doorslingeren nadat de oorzaak is verdwenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Slingerende lamp.

Minnaert (link) geeft een lijst waarin waargenomen effecten worden gekoppeld aan de zwaarte van de aardbeving. Het slingeren van lampen staat in zijn lijst bij de "tamelijk sterke" aardbevingen, die door heel veel mensen worden opgemerkt, en waarbij veel mensen melden dat het gebouw sidderde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Slingerende lamp.

Bij een voldoende sterke beving zal inderdaad van alles gaan slingeren.
Bij een zwakke, nagenoeg niet voelbare, beving zullen alleen hangende voorwerpen gaan slingeren indien de eigenfrequentie ervan voor niet te korte tijd in de beving voorkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Slingerende lamp.

Het lijkt er op dat onze slingerende lamp inderdaad het gevolg was van die aardbeving in Italië.

Bedankt een ieder voor de bijdragen.

Reageer