hoe sla je een homerun in de sport honkbal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

hoe sla je een homerun in de sport honkbal

Ben een honkbal coach en loop al een tijdje met een vraag waar ik zelf niet kan uitkomen. Wellicht kunnen jullie me helpen.
Het gaat hierom: een slagman wil een honkbal met een gewicht van 144 gr 120 meter ver over omheining van 2 meter hoog slaan.
Wat is de ideale hoek om dit te doen?
En welke met snelheid moet de slagman slaan om dit voor elkaar te krijgen? (mag snelheid van de knuppel zijn of exit snelheid van de bal?)
En is de uitkomst hiervan ook rechtstreeks te vertalen naar een hek van 2 meter op een afstand van 70 meter?

Ik zal de uitkomsten mogelijk gaan gebruiken tijdens trainingen van talentvolle spelers!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: hoe sla je een homerun in de sport honkbal

Wat is de diameter van zo'n honkbal?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: hoe sla je een homerun in de sport honkbal

Ik ben zelf geen rekenwonder daarom ben ik aan het googelen geweest. Daar zag ik dat er heel veel aandacht gaat naar de werper en de snelheid waarmee hij de bal naar de slagman werpt. Dit zal de uitkomst allicht ook beïnvloeden. Zoals de spin van de bal en curve.

Berichten: 12.262

Re: hoe sla je een homerun in de sport honkbal

Als de slagkracht niet afhankelijk is van de hoek, en luchtweerstand verwaarloosd mag worden: 45 graden omhoog. De bal volgt dan een parabolische baan die precies landt achter het hek (bij de minimaal benodigde kracht). Ik heb hier even de hoogte van het hek en de hoogte van het punt van slaan weggelaten. Dit zal wellicht een meter schelen maar is voor de orde-groote niet zo belangrijk.

Je kan uitrekenen hoe ver een bal vliegt in een parabolische baan met 45 graden vertrekhoek. Om (luchtweerstand niet meegerekend) 120 meter te halen dient dat ongeveer 100 km/h te zijn.

Overigens vermoed ik dat luchtweerstand wel een significante factor zal zijn en zal de benodigde beginsnelheid hoger moeten zijn, en mogelijk de richting ook iets steiler dan 45 graden.

De hoogte van het hek is van minder belang: op het moment dat de bal net-wel over het hek gaat komt deze vrijwel loodrecht naar beneden, die 2 meter hek zullen misschien een procentje schelen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: hoe sla je een homerun in de sport honkbal

Met luchtweerstand kom ik op een beginsnelheid van 58 m/s (209 km/h) en een hoek van 37 graden.
honkbal.jpg
De zwarte lijn die uit beeld verdwijnt is de baan zonder luchtweerstand.

Reageer