Geluid en het golf-deeltjes dualisme?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Geluid en het golf-deeltjes dualisme?

In teksten over granulaire synthese wordt geregeld gesteld dat het golf-deeltjes dualisme behalve voor licht ook geldt voor geluid. Is dat loze New Age praat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Geluid en het golf-deeltjes dualisme?

Nee, maar of je er in de praktijk mee te maken krijgt bij geluidssynthese betwijfel ik.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fonon

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Geluid en het golf-deeltjes dualisme?

Het ziet er gezien die link naar uit dat fononen in lucht niet voorkomen. Voor muziek die ons via de lucht bereikt is dat verhaal dan niet relevant.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Geluid en het golf-deeltjes dualisme?

Ik denk dat het sowieso niet relevant is voor hoorbare geluidsterktes.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Geluid en het golf-deeltjes dualisme?

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Een drumslag is een scherpe piek, in plaats van een golf. Dat kun je dus inderdaad vergelijken met een 'deeltje' in de quantum mechanica dat de vorm van een dirac-delta functie heeft.

Of je aan die vergelijking verder ook iets hebt weet ik niet. Ook weet ik niet of dit inderdaad is wat ze bedoelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Geluid en het golf-deeltjes dualisme?


Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Geluid en het golf-deeltjes dualisme?

Sorry, maar ik heb geen zin om een technisch artikel van 29 pagina's door te nemen.

Ik heb er heel even naar gekeken (letterlijk niet meer dan enkele seconden) en puur op basis van de formules en de plaatjes die ik langs zag komen denk ik dat ze het inderdaad doelen op wat ik hierboven zei.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Geluid en het golf-deeltjes dualisme?

Belangrijk citaat uit de tekst:
citaat.png
Ik ben het artikel nu aan het doornemen. Ik heb het nog niet uit maar tot nog toe ziet er naar uit dat de schrijver de informatie in signalen (en dus ook in geluid of muziek) als bestaande uit kwanta beschouwt.

Berichten: 3.902

Re: Geluid en het golf-deeltjes dualisme?

als geluid zich op dezelfde manier gedraagt als deeltjes/golven in de quantummechanica dan zou je daaruit volgens mij veel kunnen leren over de achtergrond van de quantummechanica, immers geluid is volledig te doorgronden omdat het trillingen zijn die op voor ons waarneembare schaal voorkomen en geheel te beschrijven en te doorgronden zijn met gekoppelde massaveersystemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Geluid en het golf-deeltjes dualisme?

Het is eerder omgekeerd. Als je het hebt over trillingen met steeds lagere energie en van steeds kleinere deeltjes, dan heb je op een zeker moment kwantummechanica nodig om die te beschrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Geluid en het golf-deeltjes dualisme?

Hallo,

Ik ben niet bekend met analogen tussen geluid en QM.

Wel heb ik al enige tijd geleden analogen gezien tussen Fluid dynamics en QM:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrodyna ... um_analogs

https://www.kurzweilai.net/when-fluid-d ... -mechanics

Er zijn ook wat meer dramatische filmpjes (met geluid en enthousiaste presentatoren) te vinden maar deze beide sluiten meer aan bij jullie stijl denk ik ;) .

Sluit dit een beetje aan bij topic?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Geluid en het golf-deeltjes dualisme?

Bij granulaire synthese wordt geluid in korte golfpakketjes ontleed die daarna op creatieve wijze worden geherrangschikt waardoor allerhande nieuwe geluiden ontstaan.

Wat betreft de QM en hydrodynamica heb ik ooit een artikel gezien waarin de Schrödinger vergelijking langs hydrodynamische weg werd "afgeleid". Geen idee hoe serieus dat was.

Reageer