negatieve snelheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

negatieve snelheid

ik vroeg me af of het mogelijk zou kunnen zijn om een negatieve snelheid te hebben
wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: negatieve snelheid

Als je naar rechte positief noemt, dan is naar links negatief.
In die zin kun je een negatieve snelheid hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: negatieve snelheid

Iets anders: snelheid heeft een afgeleide die volgens mij niet negatief kan zijn: de vertraging. Als |v| afneemt is de vertraging gelijk aan |a|, en als |v| toeneemt is de vertraging naar mijn mening 0.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: negatieve snelheid

Is vertraging (in een eendimensionaal geval) niet simpelweg -versnelling?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: negatieve snelheid

Volgens mij niet. Tijdens afremmen is de vertraging altijd positief, terwijl het teken van de versnelling dan afhangt van de positieve x-richting. Je kunt het nagaan bij een bal die omhoog geworpen wordt en die vervolgens terugvalt; en bij een schommel die heen en weer gaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: negatieve snelheid

Tja, een kwestie van woorden.
Voor mij is bij optrekken de versnelling positief, de vertraging negatief. Bij remmen is het precies andersom.

Ga je er formeler mee aan de slag, dan zal je alleen versnelling gebruiken met een teken (in het eendimensionale geval) of een richting (in meer dimensies).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: negatieve snelheid

Xilvo schreef: wo 16 okt 2019, 21:06 Tja, een kwestie van woorden.
Voor mij is bij optrekken de versnelling positief, de vertraging negatief. Bij remmen is het precies andersom.
Hoe vul je dat in bij de schommelbeweging? Stel dat de schommel in de negatieve x-richting beweegt, op weg naar het diepste punt zodat |v| toeneemt, noem jij dat dan optrekken en een positieve versnelling?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: negatieve snelheid

Dan neemt |v| toe maar v af. De versnelling is dan negatief, indien je alleen de x-richting beschouwt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: negatieve snelheid

Maar het woord "optrekken" in je eerdere bericht betekent toch dat |v| toeneemt, onafhankelijk van de positieve x-richting? Je stelde dat de versnelling dan juist positief is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: negatieve snelheid

jkien schreef: wo 16 okt 2019, 21:37 Maar het woord "optrekken" in je eerdere bericht betekent toch dat |v| toeneemt, onafhankelijk van de positieve x-richting? Je stelde dat de versnelling dan juist positief is.
Klopt. Had ik misschien anders of duidelijker moeten formuleren.

Bij deze:
* Optrekken en afremmen zou ik niet gebruiken als je wat formeler bezig bent en eraan wilt rekenen (zeker als het over meer dan één dimensie gaat).
* Optrekken zou ik dan verhogen van de absolute snelheid noemen, versnelling in de richting van de beweging; remmen verlagen van die absolute snelheid, versnelling in de richting tegengesteld aan die van beweging.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: negatieve snelheid

De term vertraging kun je in meer dimensies wel gebruiken bij een planeetbaan, in het traject na het perihelium vertraagt de planeet, en bij stroming in de zone waar een rivier breder wordt. In die zone is volgens mij de vertraging gelijk aan |a|, onafhankelijk van het coordinatenstelsel. (a is de component parallel aan de beweging)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: negatieve snelheid

Oh, 'vertraging' gebruik ik ook wel eens. Maar niet als ik echt ga rekenen. Dan spreek ik over, en werk ik met, de versnelling en z'n richting.

De planeet in zijn baan ondergaat voortdurend een versnelling, met doorgaans de grootste component loodrecht op z'n bewegingsrichting.

Ik ben benieuwd of de TS uit onze wisselwerking een antwoord heeft kunnen destilleren ;)

Berichten: 66

Re: negatieve snelheid

Snelheid is een vector en vectoren kunnen niet negatief zijn. Maar de componenten van de snelheid, bijvoorbeeld de component in de x richting, wel.

Berichten: 856

Re: negatieve snelheid

Een negatieve snelheid bestaat niet in de zin dat je langzamer kan dan stilstand.
net zomin als een negatieve tijdsduur.

Wat wel kan is snelheid aan een richting koppelen en vervolgens bijvoorbeeld achteruit als negatief te beschouwen.

Reageer