Constante eindsnelheid balletje in glycerol

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 4.545

Re: Constante eindsnelheid balletje in glycerol

dus......
final result.png
final result.png (7.4 KiB) 821 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Constante eindsnelheid balletje in glycerol

ukster schreef: za 02 nov 2019, 15:57 Met mijn formule geeft Maple als resultaat voor jouw stalen bal van 1kg en μ=1,48 Pas
Cd=1,06
terminal velocity 1,8m/s
Cd=0,9
terminal velocity 1,935m/s
heb de formules van die video eens herwerkt in een differentiaal vergelijking met een koppeling aan de tijd en ik denk dat voor een cd waarde van 0.9000 en een mu van 1.48 en ik uw cijfers voor 100% kan bevestigen. Deze snelheid van 1.935 wordt bereikt na 2.37 seconden.
Het een mega formule maar heb ze eerst even uitgetest met de waarden van de spreker in de video en de formule klopte zo zijn we zeker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Constante eindsnelheid balletje in glycerol

De clown in die video heeft de theorie niet goed begrepen, blijkbaar nooit een echt vakboek over dit onderwerp gelezen. Ik meerdere.

Merk ook op dat hij in de formule voor zijn b doodleuk rekent met een waterviscositeit van 1.002 in plaats van 0.001002 Pa.s. Hij gebruikt blijkbaar de waarde in centiPoise en zit dus een factor 1000 fout in de berekende waarde van zijn b. Hij beheerst niet eens SI eenheden.

Youtube staat overigens vol met videos van goedwillende amateurs die alleen de klok hebben horen luiden.

Er zijn tig boeken en websites waar het wel goed beschreven staat, en met grafieken en formules zoals ik eerder plaatste.

Dit onderwerp is overigens ook al meerdere malen besproken op dit forum. Jammer dat niemand van jullie de moeite heeft genomen de zoekfunctie te gebruiken.

Zo'n grafiek van CD als functie van Re (en de daarbij horende formules) bevat alle krachten die op de bol werken, dus ook de viskeuze kracht. Daarom is CD veel hoger bij lagere Re want viscositeit staat immers in de noemer van Re.

Bij laminaire stroming (Re < 0.2) is CD vrijwel gelijk aan 24/Re en geldt de Wet van Stokes. (Althans, ongeveer, want in de praktijk meet men bij laminaire stroming altijd een iets hogere weerstand dan WvStokes voorspelt).

Vul in de algemene formule FD = CD·A·½ρv2 voor CD eens 24/Re in, en men vindt dan, na wat algebraïsch omvormen,
dat FD = 3πμdv = 6πμrv en jawel dat is de WvStokes.

Ik heb enkele dagen geleden al de oplossing gegeven voor Rik's kanonskogel en ukster's knikker. Wie verstandig is past z'n model net zo lang aan tot hij mijn waardes kan reproduceren met de grafiek en formules die ik eerder gegeven heb.

Wie eigenwijs voort wil blijven modderen, en professioneel advies negeren of zelfs weglachen, mag dat natuurlijk ook want mij zul je hier echt niet meer horen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Constante eindsnelheid balletje in glycerol

De man in het filmpje zit er inderdaad een factor 1000 naast met zijn viscositeit, de correcte eindsnelheid is ca 13 m/s.

Niet de eerste keer dat hij een fout maakt, trouwens.
Ukster kan zich de fout met het karretje nog wel herinneren, denk ik.

Reageer