Elektromagnetische straling

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Elektromagnetische straling

Dat gebeurt vanzelf wanneer je bijvoorbeeld een lampje via twee draadjes op een batterij laat branden, de elektrische en magnetische velden die dan in en rond die schakeling optreden vervoeren dan tezamen vanuit de batterij de benodigde energie om het lampje te laten branden en hoe die energiestroom door de ruimte gaat kun je precies met de Poynting vector narekenen. Toen ik dat voor het eerst las kon ik het nauwelijks geloven want daar had ik op mijn elektrotechniek opleiding nooit iets over gehoord. Maar natuurkundig moet dat zo zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: Elektromagnetische straling

Je gebruikt dan velden om kracht op ladingsdragers uit te oefenen.

Hier hebben we het over transport (of juist niet!) van energie via stationaire velden door de lege ruimte.

Wel interessant wat je schrijft, ik ga dat eens bekijken.

Berichten: 76

Re: Elektromagnetische straling

Kan ik hieruit opmaken dat het EM veld zonder frequentie blijft bestaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: Elektromagnetische straling

Niet uitgebreid gelezen, maar in de abstract wordt het idee een "mathematical definition in the DC case" genoemd:
http://article.aascit.org/file/pdf/9150724.pdf

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: Elektromagnetische straling

Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 19:40 Kan ik hieruit opmaken dat het EM veld zonder frequentie blijft bestaan?
Een permanente magneet heeft een stationair veld dat blijft bestaan (magnetisch), net als een batterij (elektrisch).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Elektromagnetische straling

Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 19:40 Kan ik hieruit opmaken dat het EM veld zonder frequentie blijft bestaan?
Nee - want in een gelijkstroomcircuit zal over het algemeen een voedingsbron aanwezig moeten zijn om het energieverlies in de diverse componenten te compenseren. In de lege ruimte heb je geen voedingsbron.

Je zou met de Maxwell vergelijkingen moeten nagaan of statische velden in vacuüm ook op zichzelf stabiel kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Elektromagnetische straling

Xilvo schreef: zo 03 nov 2019, 19:42 Niet uitgebreid gelezen, maar in de abstract wordt het idee een "mathematical definition in the DC case" genoemd:
http://article.aascit.org/file/pdf/9150724.pdf
Interessant! Zal ook even het artikel opzoeken waar ik mijn informatie uit heb, dan kunnen we ze naast elkaar leggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: Elektromagnetische straling

@PP,
Zonder materie niet, lijkt me.
Met geladen materie zou het in principe kunnen, alleen vind je geen absoluut stationaire objecten. Dan krijg je weer een wisselend elektrisch veld en dus ook een wisselend magnetisch veld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: Elektromagnetische straling

Professor Puntje schreef: zo 03 nov 2019, 19:55 Interessant! Zal ook even het artikel opzoeken waar ik mijn informatie uit heb, dan kunnen we ze naast elkaar leggen.
Prima! Maar ik zal er vandaag wel niet meer aan toe komen.


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: Elektromagnetische straling

Dank je!

Berichten: 12.262

Re: Elektromagnetische straling

Xilvo schreef: zo 03 nov 2019, 18:58 Zelfs EM straling van 0.00000001 Hz transporteert energie. Dat gebeurt niet bij stationaire velden (je kunt dat EM ook meteen overboord gooien, want ze (elektrisch en magnetisch veld) bestaan dan onafhankelijk van elkaar).
Naarmate je de frequentie verlaagt krijg je natuurlijk wel een zekere onmogelijkheid:

Stel dat je een veld hebt van 1V/m, dat er aan het begin van het heelal niet was, dan heb je toch een verandering van zeg zeg 1V/m/13 miljard jaar. Dat is een heel lage frequentie, maar niet -nul-.

Berichten: 76

Re: Elektromagnetische straling

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag gekregen....

Blijft een EM veld van 0 Hz bestaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Elektromagnetische straling

Opmerking moderator

Deze topic is vervallen tot een herhaling van zetten en is en blijft daarom gesloten. Mocht er nog gediscussieerd willen worden over specifieke issues aangaande statische velden en/of Poynting vectoren, dan kan daarvoor een nieuw topic aangemaakt worden.

Gesloten