foton

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 76

Re: foton

Nee, de snaar theorie heeft hier inderdaad bijna niets mee te maken maar ik noemde het als voorbeeld dat grote wetenschappers sommige theorieën domweg als onzin beschouwen terwijl men er een obsessie van maakt om via 10 dimensies een unificatie model op te bouwen. In dat licht beschouw ik ook het foton.

Mathfreak schrijft; Als je een foton als een deeltje wenst op te vatten is een foton een niet-materieel deeltje met massa nul. Als de straling die uit deze fotonen is opgebouwd

Hier beschrijft hij eigenlijk voor het boerenverstand twee volslagen tegenstrijdigheden, 1. een foton is een niet materieel deeltje met massa nul. (dus iets maar toch niets) en 2. fotonen zijn uit straling opgebouwd.

Mijn vraag blijft; hoe kun je een foton een deeltje noemen als het geen massa heeft? Eigenlijk is het heel vreemd want eigenlijk zeg je iets heeft massa zonder massa :-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.983

Re: foton

Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 16:05 Nee, de snaar theorie heeft hier inderdaad bijna niets mee te maken maar ik noemde het als voorbeeld dat grote wetenschappers sommige theorieën domweg als onzin beschouwen terwijl men er een obsessie van maakt om via 10 dimensies een unificatie model op te bouwen. In dat licht beschouw ik ook het foton.
Je bent dan ook geen groot wetenschapper.
Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 16:05 Mijn vraag blijft; hoe kun je een foton een deeltje noemen als het geen massa heeft? Eigenlijk is het heel vreemd want eigenlijk zeg je iets heeft massa zonder massa :-)
Je noemde Feynman. Je kent blijkbaar zijn naam.
Lees eens wat in zijn 'lectures', raad ik je aan.

Met hier wat vertellen wat je boerenverstand je ingeeft bereik je in ieder geval niets.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: foton

Opmerking moderator

U zult moeten accepteren dat men in de natuurkunde een foton deeltjeseigenschappen toeschrijft. Zoals men het ook golfeigenschappen toeschrijft. Dat heet dan golf-deeltjesdualiteit
en is als u vasthoudt aan de wens om dat klassiek mechanisch te blijven zien niet te beschrijven, en dus zinloos om nog drie pagina's herhalingszetten over te blijven plegen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: foton

fotonen zijn uit straling opgebouwd
Nee, het is andersom. Elektromagnetische straling is opgebouwd uit afzonderlijke energiepakketjes die door Einstein lichtkwanta werden genoemd en later fotonen werden genoemd.
hoe kun je een foton een deeltje noemen als het geen massa heeft? Eigenlijk is het heel vreemd want eigenlijk zeg je iets heeft massa zonder massa
Hier ga je dus blijkbaar uit van het algemeen misplaatste idee dat het wiskundig begrip nul synoniem is met niets. Dat is echter niet het geval. Een materieel deeltje als een proton of een elektron heeft een massa groter dan nul en kan dus nooit met de lichtsnelheid bewegen. Een foton is een niet-materieel deeltje omdat de massa van een foton de waarde nul heeft.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 76

Re: foton

Ik zal niet in herhaling vallen maar ik begrijp er helemaal niets meer van....

Bijvoorbeeld ook je laatste zin; Een foton is een niet-materieel deeltje omdat de massa van een foton de waarde nul heeft.

Ik kan dat met mijn gezonde verstand niet meer volgen....

Wikipedia zegt; Massa is een natuurkundige grootheid die een eigenschap van materie aanduidt. Massa wordt uitgedrukt in kilogram....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.983

Re: foton

Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 18:06 Ik zal niet in herhaling vallen maar ik begrijp er helemaal niets meer van....

Bijvoorbeeld ook je laatste zin; Een foton is een niet-materieel deeltje omdat de massa van een foton de waarde nul heeft.

Ik kan dat met mijn gezonde verstand niet meer volgen....
Als je niet de moeite neemt er tijd en energie in te steken zal dat altijd zo blijven.
Als je mensen die je hier wat proberen uit te leggen onmiddellijk tegenspreekt zal dat altijd zo blijven.

Ga maar eens op zoek. Er is informatie genoeg te vinden.

Berichten: 76

Re: foton

Ik ben eruit! Een foton heeft relativistische massa, dus het foton is relatief! Bedankt allemaal!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.983

Re: foton

Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 18:24 Ik ben eruit! Een foton heeft relativistische massa, dus het foton is relatief! Bedankt allemaal!
Wat betekent dat, "een foton is relatief"?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: foton

Relatief?
Het is in elk geval een energiepakket zonder massa, dat met voldoende energie in staat blijkt door 'pair production' deeltjes te maken met massa ( 1elektron + 1 positron). Als beide samen komen vormen ze weer een foton.
De benodigde fotonenergie voor 1 pair production is 1024000eV.
De bijbehorende golflengte λ=hc/E=1,21.10-12m (Gamma Ray Foton)
Laatst gewijzigd door ukster op zo 03 nov 2019, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 76

Re: foton

Dat betekend dat zijn massa relatief is!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.983

Re: foton

Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 18:43 Dat betekend dat zijn massa relatief is!
Ten opzichte van wat?

Berichten: 76

Re: foton

ten opzichte van zichzelf, dus het foton is relatief t.o.v. zijn eigen massa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.983

Re: foton

Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 18:49 ten opzichte van zichzelf, dus het foton is relatief t.o.v. zijn eigen massa
Wat betekent dat?

Berichten: 76

Re: foton

Dat betekend dat EM straling geen massa heeft :-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.983

Re: foton

Volgens mij betekent het helemaal niets :)

Gesloten