Koepels tegen stijgende zeespiegel

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Koepels tegen stijgende zeespiegel

Hoi allemaal,

Voor school hebben wij als opdracht opgekregen om een oplossing te bedenken voor het stijgende water.
We moeten vrijdag een pitch gaan doen en we willen graag een reactie van dit forum erin stoppen.

Onze oplossing voor het stijgende water:

5 à 6 glazen (van pantserglas) koepels die je van het water beschermt. Een soort biosphere.
Ongeveer 4 koepels voor huizen. Ongeveer 2 koepels voor al de andere benodigheden die de mens van deze tijd nodig heeft.

Laat ons snel weten wat je hiervan vindt en geef ons vooral feedback erop als je wilt!!

Mvg,
De Groene Groentjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Natuurkunde project HULP NODIG.

Ik snap niet wat je bedoelt. Kun je het in meer woorden en eventueel in plaatjes uitleggen?

Berichten: 12.262

Re: Koepels tegen stijgende zeespiegel

Koepels om onder water te kunnen leven?

Op zich is dat prima mogelijk, al is het wel een prijzige oplossing. Er zijn diverse onderwater-hotels, ik denk vooral vanwege het uitzicht op vissen en dergelijke, maar de meeste zijn behoorlijk duur.

Als je je voeten droog wilt houden lijkt het me gemakkelijker om domweg een huis op een hevel (terp) te bouwen - dat kost 1 keer de nodige moeite om bodem te verplaatsen, maar is daarna niet duurder in gebruik dan een willekeurig ander huis.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Koepels tegen stijgende zeespiegel

Grond uit de zeebodem op het land brengen werkt naar 2 kanten. In de zee ontstaat ruimte voor meer water en het land komt vanzelf hoger te liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Koepels tegen stijgende zeespiegel

Op grote schaal is het veel te duur en het zou ook een aanslag op het ecosysteem zijn, niet doen dus.

PS.
vijfduizend jaren gelden hadden ze er al wat op bedacht: Paalwoningen.

Berichten: 12.262

Re: Koepels tegen stijgende zeespiegel

Ach, duur is ook maar relatief, hier doen ze het heel aardig: https://goo.gl/maps/oiLsM5V94U5hPdG67

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Koepels tegen stijgende zeespiegel

Niet alleen daar. Het zand van de zandmotor die voor de kust bij Terheijde is opgespoten hadden ze ook op het land kunnen spuiten. Probleem is alleen dat de laagste delen van ons land al grotendeels volgebouwd zijn. Als je daar omheen gaat ophogen komt de bebouwing in een put te liggen.

Berichten: 12.262

Re: Koepels tegen stijgende zeespiegel

Dat levert feitelijk gewoon extra strand op, al ligt dat niet bijster ver boven zeenivo natuurlijk. Bescherming tegen overstromingen zal het wel bieden, maar de grond zelf is niet echt geschikt om op te bouwen - daarvoor moet het hoger en vooral compacter zijn.

Die palm eilanden zijn daar niet zomaar neergesmeten als hopen zand, daar zit nog best wat techniek in om te zorgen dat ze niet wegspoelen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Koepels tegen stijgende zeespiegel

Ik bedoelde het niet als landaanwinning, hoewel dat ook goed mogelijk is, zie de Maasvlakte. Maar ik bedoelde zand van de zeebodem op bestaand land spuiten om het op te hogen. Is overigens niet nieuw. De Amsterdamse wijken Slotermeer en Geuzenveld zijn ook gebouwd op opgehoogd land, en dat was al rond 1960.

Berichten: 3

Re: Koepels tegen stijgende zeespiegel

klazon schreef: do 05 dec 2019, 10:01 Grond uit de zeebodem op het land brengen werkt naar 2 kanten. In de zee ontstaat ruimte voor meer water en het land komt vanzelf hoger te liggen.
Voor school hebben wij als opdracht opgekregen om een oplossing te bedenken voor het stijgende water.

Berichten: 856

Re: Koepels tegen stijgende zeespiegel

De vraag is wil je de oorzaak aanpakken of de gevolgen beperken.

Maar je kan natuurlijk lekker los gaan met wilde oplossingen op zoiets.

Reageer