Elektrisch potentiaal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Elektrisch potentiaal

De stelling van Gauss zegt dat binnen een gesloten en geleidend opp E=0. Hij zegt niks over het elektrisch potentiaal. Wat je krijgt bij een elektrisch potentiaal is naarmate je naar het middelpunt gaat, uw potentiaal groter wordt. Dat maakt dat in het middelpunt het potentiaal oneindig is. Kan dit wel? Weet iemand hier iets meer over?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Elektrisch potentiaal

Lars.123 schreef: wo 11 dec 2019, 14:54 De stelling van Gauss zegt dat binnen een gesloten en geleidend opp E=0. Hij zegt niks over het elektrisch potentiaal. Wat je krijgt bij een elektrisch potentiaal is naarmate je naar het middelpunt gaat, uw potentiaal groter wordt.
Als binnen zo'n geleider E=0, dan is de potentiaal daar constant.

Berichten: 6

Re: Elektrisch potentiaal

En hoe zou de grafiek er dan uitzien (ifv straal cirkel).
Bij el veld is dit op nul tot de straal vn de cirkel is bereikt. Maar hoe ziet het deel voor de straal van de cirkel bij een el pot eruit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Elektrisch potentiaal

De grafiek van wat, uitgezet tegen wat? En wat is "ifv"?
Ik denk dat de boodschap sowieso duidelijker is als je niet onnodig afkortingen gebruikt.

Berichten: 6

Re: Elektrisch potentiaal

Stel je moet een grafiek maken van de elektrische potentiaal in een geladen bol. U zegt bij de afstand van middelpunt tot de straal van de bol, de potentiaal constant is. Wat ik mij afvraag is of die constante zich bevindt op bijvoorbeeld de y waarde van de straal van de cirkel.

Stel de straal van de cirkel is 10cm en dat de potentiaal van die afstand 6 is (ik zeg maar wat kan zijn dat dit niet mogelijk is). Is dan de constante van afstand 0 tot 10 cm constant op 6 of waar bevindt zich die constante

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Elektrisch potentiaal

De veldsterkte E vertelt je hoe sterk de potentiaal verandert.
Vergelijk het met de helling in een landschap, die vertelt je hoe sterk de hoogte verandert.
Als het veld (de veldsterkte) nul is, dan varieert de potentiaal niet. Als de helling nul is, dan is het land daar volkomen vlak.

Een grafiek van de elektrische potentiaal in een geladen bol is dus een horizontale lijn.

Berichten: 6

Re: Elektrisch potentiaal

ik heb het begrepen. Erg bedankt!

Een horizontale lijn (Dus potentiaal van overal in cirkel is gelijk aan de potentiaal van de straal van de cirkel vanaf de straal van de cirkel gaat de grafiek of dalen of stijgen, dat is afhankelijk van de lading). Nogmaals erg bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Elektrisch potentiaal

Ja. Zoiets als een (symmetrische) berg waarvan de helling steeds steiler wordt hoe dichter je bij de top komt, met dan een vlak plateau aan de bovenkant.

Reageer